شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۵۲
سامانه دفاعی روسی بزودی در دمشق

پوتین، با اس‌300 چگونه نتانیاهو را تنبیه کرد/ حماقت صهیونیست‌ها در سوریه کار دستشان داد

سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 642325
تحویل اس٣٠٠ به سوریه از یک‌سو معارضان سوری را ضعیف می‌کند و بزرگ‌ترین خطر پیش روی سوریه یعنی ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بی اهمیت جلوه می دهد. از سوی دیگر تجهیز ارتش سوریه به اس‌٣٠٠ به‌طور جدی توازن قوا در ناحیه جولان را به سود نظام سوریه بر هم خواهد زد.
پوتین، با اس‌300 چگونه نتانیاهو را تنبیه کرد/ حماقت صهیونیست‌ها در سوریه کار دستشان داد
گروه بین الملل جهان نيوز: روسیه پس از حادثه سقوط هواپیمای خود بر فراز مدیترانه که اسرائیل را مسوول آن معرفی کرد و گفته بود که مسکو این حق را دارد تا این اقدامات غیرمسوولانه رژیم صهیونیستی را پاسخ دهد، دیروز دوشنبه اعلام کرد ظرف دو هفته آینده سامانه دفاعی «اس-۳۰۰» دراختیار سوریه قرارمی‌دهد.

به گزارش جهان نيوز، وزیر دفاع روسیه این موضوع را فرمانی از سوی رییس‌جمهوری این کشور برای تقویت پدافند هوایی سوریه برشمرد.به گفته «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، این سامانه که قبلا ظاهرا به درخواست رژیم صهیونیستی تحویل آن به تعویق افتاده بود، ظرف دو هفته آینده در اختیار سوریه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: «در سال 2013   آمادگی داشتیم که این سامانه را به سوریه منتقل کنیم و نیروهای متخصص سوریه نیز برای استفاده از این دستگاه تحت آموزش قرار گرفتند اما اسرائیل از ما خواسته بود تا این اقدام را به حالت تعلیق درآوریم و ما نیز این کار را کردیم اما حالا اوضاع تغییر کرده است و این موضوع کاملا قانونی است».

شویگو همچنین گفت: «در مرحله دوم، فرماندهی و مرکز کنترل نیروی هوایی سوریه به سامانه کنترل خودکار روسی مجهز خواهند شد، تا کنون این سامانه تنها در اختیار نیروهای روسیه قرار داشت. با وجود این سامانه جدید، فرماندهی پدافند هوایی سوریه قادر خواهد بود تا هدایت مرکزی تمام عملیات نیروی هوایی را برعهده بگیرد و اهداف را به طور موثر مشخص کند»

به‌نظر می‌رسد پاسخ روس‌ها به رفتارهای رژیم صهیونیستی، شامل اقدامات عملیاتی و تلافی‌جویانه مستقیم نخواهد شد، همان گونه که تا الان نبوده است اما روس‌ها یک سامانه اس300 را در سوریه مستقر خواهند کرد و به احتمال زیاداپراتور آن نیز خودشان خواهند بود،هرچند اگر شلیکی هم انجام شود به نام سوری‌ها تمام می‌شود.

تحویل سامانه دفاعی به سوریه در تقریباً تمام رسانه‌های اصلی روسیه با استقبال مواجه شده و کارشناسان روس این اقدام را پاسخی مناسب به رفتار رژیم صهیونیستی در سوریه تلقی کرده‌اند.

این در حالیست که «لئونید ایواشوف‌» ژنرال بازنشسته ارتش روسیه و مدیر پیشین بخش همکاری‌های بین‌المللی وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری «اینترفکس‌» گفته که مسکو باید در پاسخ به رفتار تل‌آویو، سامانه اس۳۰۰ را به سوریه تحویل دهد.

او گفته است: «ما باید اس300 را وارد [سوریه] کنیم. اینها سامانه‌های دفاعی هستند و بازدارندگی ایجاد می‌کنند؛ پرواز نکن، اقدام تهاجمی انجام نده، کسی به سمت تو شلیک نمی‌کند.»

وی با بیان اینکه مسکو و دمشق می‌توانند با همکاری هم آسمان سوریه را پوشش دهند، گفت: «ما باید نه فقط سامانه اس300، بلکه سامانه «پانتسیر-اس‌» را هم در اختیار آنها قرار دهیم. منظورم این است که سامانه‌‌‌‌هایی که بتوانند در ارتفاع‌‌‌‌ها و بردهای مختلف عمل کنند.»

به گفته ایواشوف، انتقال سامانه اس۳۰۰ به سوریه سه ماه زمان می‌برد، اما پیش از آن مسکو باید در توافق تبادل اطلاعات و داده با تل‌آویو تجدیدنظر کند.

نسخه‌ اس300 که قرار است روس‌ها در اختیار طرف سوری قرار دهند، به احتمال زیاد، نسخه آنتی2500 است که بیشتر برای رهگیری و انهدام موشک‌ها به کار می‌رود.
سامانه پدافند هوایی اس‌٣٠٠ قابلیت استفاده در تمامی ارتفاعات و قدرت پیگیری همزمان 100 هدف در برد 250کیلومتر را دارد. اس‌٣٠٠  همچنین می‌تواند در آن واحد ١٢هدف از 100 هدف رهگیری‌شده را معدوم کند.

تحویل اس٣٠٠ به سوریه از یک‌سو معارضان سوری را ضعیف می‌کند و بزرگ‌ترین خطر پیش روی سوریه یعنی ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بی اهمیت جلوه می دهد. از سوی دیگر تجهیز ارتش سوریه به اس‌٣٠٠ به‌طور جدی توازن قوا در ناحیه جولان را به سود نظام سوریه بر هم خواهد زد.

از سوی دیگر، کارشناس ارشد شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با «بسیار منفی» توصیف کردن تصمیم وزارت دفاع روسیه در تجهیز سوریه به سامانه‌های اس 300، تحلیل کرد که بحران مسکو-تل‌آویو در حال وخیم‌تر شدن است.

«باراک راوید‌» تحلیلگر امنیتی-نظامی ارشد شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی معتقد است: «هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی، اتفاقی شدیداً منفی است.» راوید با اشاره به ارسال این سامانه‌‌‌‌ها در کنار دیگر تدابیری که روسیه قصد دارد در منطقه اجرا کند، از جمله ایجاد اختلال در سامانه‌های ناوبری در مدیترانه، تحلیل کرد: «انتظار می‌رود این اقدامات عملیات هوایی اسرائیل در سوریه را بسیار دشوار کند. طی 15 سال گذشته سه نخست‌وزیر اسرائیل با روس‌‌‌‌ها کار کردند تا مانع رسیدن موشک‌های پیشرفته به سوریه شوند.»

وی با بیان اینکه امریکا، انگلیس و فرانسه با فشار آوردن به روسیه، آن را مجبور به همکاری با رژیم اسرائیل می‌کردند، افزود: «ولی ساقط شدن هواپیمای روسیه در هفته گذشته [بر فراز لاذقیه] واقعیت میدانی جدیدی ایجاد کرده و به روس‌‌‌‌ها بهانه‌ای برای اعطای موشک‌های پیشرفته ‌به سوری‌‌‌‌ها داد.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «ارتش اسرائیل برای چند سال با خطر مجهز شدن کشورهای متخاصم توسط روسیه به سامانه موشکی اس 300 مقابله کرد. در سال 2015 اما روس‌‌‌‌ها این سامانه‌‌‌‌ها را به ایران دادند... اقدامات ستیزه‌جویانه روسیه به همراه بیانیه تند شویگو نشان می‌دهد که صبر روس‌‌‌‌ها سر آمده است.»

این تحلیلگر صهیونیست ضمن اشاره به عدم اقدام مؤثر «ولادیمیر پوتین‌» رئیس‌جمهور روسیه در کاهش تنش، تأکید کرد: «بحران بین روسیه و اسرائیل در حال وخیم شدن است. اکنون زمان اولین آزمایش بزرگ مناسبات اسرائیل و روسیه رسیده اما به نظر می‌رسد روابط پوتین و نتانیاهو دوام نداشته است.»

راوید با بیان اینکه نتانیاهو احتمالاً تلاش خواهد کرد در آخرین لحظه هم که شده مانع رسیدن این سامانه‌های موشکی به سوریه شود، نوشت: «اما اکنون دیگر تصمیم تغییر قواعد بازی در سوریه، با روسیه است. کاری نیست که نتانیاهو بتواند انجام دهد.»



منابع:
1)http://sobhe-no.ir/newspaper/559/5/22208
2)http://khorasannews.com/?nid=19922&pid=3&type=0
3)http://www.javanonline.ir/fa/news/928036
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
ان شاءالله که دوستی با روسیه پایدار باشد اما روسیه با تحویل ندادن این اسلحه دفاعی به سوریه ، سوریه را پنج سال تنبیه کرد.
بیائیم روی پای خود بیایستیم. حتی کسانی که نظرات را نقطه چین منتشر می کنند : عادل باش.
هادی
United States
روسیه ما رو هم پیچونده و تو هماهنگی کامل با اسرائیله برای بمباران مواضع ایران ....
Netherlands
در این لحظه پنج تن از عزیزان منفی داده اند. منفی این عزیزان یعنی """ بیائیم روی پای خود نایستیم؟؟؟"""
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
خیلی زرنگی
یک حرف درست را می زنی و نتیجه غلط می گیری
بعد میگی منفی به معنای اینه که روی پای خود نایستیم!!!
نه خیر شعار ما از اول انقلاب خودکفائی و روی پای خود ایستادن بوده و هست
میخوای القاء کنی که ما وابسته به روسها هستیم
نه خیر گور پدرشان
ما منافع خود را دنبال می کنیم
Netherlands
یعنی : بیائیم روی پای خود نایستیم ؟؟؟
هادی
United States
این دیگه باحاله که پیام رو بعد انتشار حذف میکنید!!!
Canada
جهان نیوز سانسورچی
Iran, Islamic Republic of
دلتان خوش باشد
پوتین پنج سال است که می گوید به سوریه اس 300 می دهد ولی همه اش بازیست و نداده است و اگر هم بدهد، برای استقرار نیروهای روس در سوریه است
روسیه بدش نمی آید یک اپوزیسیون نزدیک به خود را در سوریه بسازد و آن را بر سر کار بیاورد
همکاری منطقه ای اسراییل با روسیه، کمتر از همکاری اش با آمریکا نیست، سرمان را زیر برف نکنیم
این که برخی پوتین را متحد همیشگی محور مقاومت می بینند خیالی ابلهانه است، رویای پوتین احیای اتحاد جماهیر شوروی جدید است، با اقماری جدید، او در این مسیر است که با آمریکا مخالفت می کند، ظرفیت روسیه را بشناسیم و بعدا منطبق با همان ظرفیت با او همکاری کنیم که دچار برجام روسی نشویم.
Iran, Islamic Republic of
روسیه نباید قدرتمند شود به به صورت یک آمریکای اوراسیایی در آید
آمریکا در آن ینگه ی دنیا چه بر سر ما آورده است، حالا ببینید اگر یک آمریکای جدید و پهناور در شمال کشورمان تشکیل شود چه می شود
United States
بابا پوتین دریایی خزر را که بخشیدیم ، نفت که دادیم ، گاز دادیم . چی می خواهی دیگه بهت بدیم که برامون باشی ؟ بابا پوتین ما را یتیم نکن
دائی جان ناپلئون
Iran, Islamic Republic of
شما ک فعلا با دائی جان ناپلئون خوشید بخاطر خوش آمدش هسته ای رو دادید رفت موشکی رو میخواید بدید ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
چرت و پرت گفتن آسونه
آدمیزاد
Colombia
دروغ های " آمد نیوز" را باور نکنید، نقشه ایران و کشورهای گرداگرد دریای کاسپین را نگاه کنید ، اولا هیچگاه 50 درصد دریای کاسپین به ایران تعلق نداشته دوم اینکه دریای کاسپین اکنون میان 5 کشور بر پایه درازای نوار ساحلی شان تقسیم شده و دعوای ما با جمهوری جعلی آذربایجان و ترکمنستان است که همجوار ایران اند ، اگر ایران ادعای 50 درصدی بکند یعنی جمهوری باکو و ترکمنستان حق استفاده از ساحلشان را نخواهند داشت، روسیه هم امروز بر پایه درازای نوار ساحلی اش مالک درصدی بسیار کمتر از دوران شوروی است
United States
اقای ادمیزاد چرت و پرت را شما میگی . امد نیوز کیلو چنده ؟ مردم خودشون عقل دارند و می فهمند . مگر باید مثل شما یک نفر بالا سرمون باشه و بگه چیکار کنیم و نکنیم . چرا ۲۰۰ تا حمله به گفته خود ایران به مقررهای ما در اسراییل شد و روسیه ۱ بار دفاع نکرد ! ! چرا داره میدوشه و همه چیز را می بخشیم بهشون ؟ کددم کشور با روسیه خوشبخت شده و روی خوشی را دیده ؟ اسم ببر . هر جا رفت جز بریختی و فقر و جنگ نبرد .
United States
بابا پوتین ما پشتموم فقط به تو گرمه که تهدید کنی ولی خودتم که تحریمی ؟
Iran, Islamic Republic of
پشتت به خدا گرم باشه ...
Iran, Islamic Republic of
...
گودرز
Iran, Islamic Republic of
افرین بر درایت حاج ولی..در ضمن قابل توجه دوستان بدونین که لابی صهیونیسم هم در کاخ کرملین بشدت فعاله و مدودوف نخست وزیر روسیه مادرش یهودی هست و بنابراین یه یهودی محسوب میشه
اگه پوتین نظرات رهبری رو سر لوحه کار خودش برای کشور قرار میداد الان 15 سرباز بیچاره زنده بودن به امریکا در هیچ حالتی نمیشه اعتماد کرد روسیه که از نظر نظامی قوی هست باید خشن تر با تهدیدات امریکا مقابله کند
هادی
United States
...
هادی
United States
پوتین برای منافع کشور خودش کار میکنه و به نظرات کاری نداره...
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
هادی خان چرا شما در کامنتهای قبلی خود منافع کشور را در نظر نگرفتید و منافع جناحی و کدخدا را ترجیح دادید؟؟؟؟
United States
والله سگ کدخدا به روسیه کمونیست و کره شمالی کمونیست میارزه . هر چند شما تو مرگ بر امریکاتون اب و نون توشه ولی امریکا به المان ، کره جنوبی ، ویتنام ، سنگاپور . مالزی ، گرجستان و امارات ،... وارد شد و الان وضع این کشورها را با کشورهایی مثل ایران ، یمن ، اکراین ، سوریه ، افغانستان و کره شمالی را ببین که زیر نظر روسیه هستند .
آخرزمان
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
سانسورچی خوبی هستی جهان حرفی ک تخم شک و تردید رو تو دل مردم بکاره پخش میکنی و حرفی ک جواب محکمی برای این اراجیف هست رو سانسور . جهتت کدوم طرفیه؟
Iran, Islamic Republic of
سمت لندن! تفرقه بنداز و سوار موج باش!!
Iran, Islamic Republic of
تو ایران هم به نظراتشون توجه نمی شه پوتین روسیه سرلوحه بگیره؟
Iran, Islamic Republic of
مگه قبلا به سوریه نداده بودن؟
نه عزیزم
Iran, Islamic Republic of
روسیه سه چیز برای فروش دارد نفت، گاز و سلاح. حال در مورد نفت و گاز ایران را رقیب خود می داند جهت صدور آنها به شرق آسیا و اروپا. بنابراین باید کاری کند که اروپا از ایران نفت و گاز نخرد و این کار با مسئله ای به نام تحریم انجام می شود. در مورد بحث سلاح هم که خاورمیانه بازار خوبی است و ایران هم ابزار مناسبی است چرا که با ابزار دین همواره می توان بین کشورهای منطقه جنگ به راه انداخت و سلاحها را فروخت و این است که الان تعداد کلاشینکوفهای روسی در یمن از تعداد آدمهای آن بیشتر است.
skandary
Iran, Islamic Republic of
می خواهد تنبیه کند. هنوز نکرده. از اول درگیری اسراییل با اعراب از دهه های قبل تا همین الان اسرائیل چندین بار به روس ها خسارت وارد کرده که برخی خسارت جانی بوده اما روسیه چه شوروی و چه پوتین هیچگاه تلافی نکرده. ما نباید عملیات حزب الله یا جهاد اسلامی یا حماس را به حساب پوتین و روسیه بگذاریم. چون فاکتور دیگری اینها را وادار به عملیات می کند نه روسیه و پوتین.
گل افشان
Iran, Islamic Republic of
با سلام
واقعا رژیم اشغالگر صهیونیستی غده سرطانی در منطقه هست که هر چه زودتر باید حسابش را کف دستش بگذارند.
Iran, Islamic Republic of
لشکر سایبری سعودی در ذیل اخبار و موضوعات مهم مثل روابط با محور مقاومت و روسیه رابطه با آمریکا به عنوان یک نظر دهنده معمولی شرکت می کنند و با کامنت های جهت دار فکر و سلیقه خواننده گان را تغییر می دهند. چند مورد مثل کامنت رقیب ایران بوی القای ایده و توطئه سعودی رو میده.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
اس ۳۰۰ که سهله اس ۱۰۰۰ هم به سوریه داده شود باز اسراییل مواضع سپاه رو بمباران میکنه و در جواب گفته می شود جواب دادیم ولی نمیگیم خودشون فهمیدند
Iran, Islamic Republic of
آب به آسیاب دشمن نریزید
آدمیزاد
Colombia
ایران توانست سوریه را از چنگ داعشی ها و تکفیری ها در بیاورد و تروریست ها را شکست دهد، همین خودش بزرگترین افتخار است
کار اسرائیل تمام است
Iran, Islamic Republic of
توی کتابای یهودی اومده ک قوم یهود توسط کسانی نابود میشن ک زبونشون رو بلد نیستند از ترسشون اومدن زبان فارسی رو توی مدارس ابتدائیشون تدریس کردند ! ولی دیر به فکر افتادن تا قبل اینکه این جوجه یهودیها بزرگ بشن و سرباز بشن کار اسرائیل رو تموم میکنیم انشاءالله
United States
از 25 سال چند سالش رفته...
روزی میرسه با لباس سپاه در قدس نماز میخوانیم.
Iran, Islamic Republic of
از خواب بيدار شو داداش .
علی
پوتین جونم دمت گرم بوووووووووووووووووووووووووووووووووس
Canada
سرش سر کاپیتانه!!!
Iran, Islamic Republic of
هر وقت تحویل دادن جشن بگیرین.
خوش‌خیال های دنیاطلب مقدس
Iran, Islamic Republic of
روسیه با این کار امنیت خودشو تضمین میکنه. تا الان سوریه تجهیزات خوبی نداشت که بتونه هواپیماهای روسیه و اسرائیل رو تشخیص! بده. البته تو شرایطی که برای ایلوشین روس پیش اومد. حالا با این اس-۳۰۰ها دوباره جنگنده های اسرائیلی نمیتونن هواپیماهای روسی رو پوشش خودشون قرار بدن.
آدمیزاد
Colombia
خود روسیه خواهان دوستی و اتحادکامل با ایران و سوریه است ولی در روسیه هنوز الیگارشهای یهودی ( کسانی که پس از فروپاشی شوروی یکشبه مولتی میلیاردر شدند ) قدرت بسیاری دارند و بر پوتین فشار می آورند ، هر چند ارتش و مردم مسیحی روسیه دارند کشورشان را دوباره بدست میگیرند و جای امید هست.
وحيد
Iran, Islamic Republic of
الكي دلتون رو خوش نكنيد به اين حرف ها ، پوتين با اسرائيل هماهنگه !
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر شما این همه اسرائیل با موافقت روسیه به جوانهای ما حمله کرد و به خاک و خون کشید بعد شما میگید چگونه پوتین اسرائیل را تنبیه کرد! ...
Iran, Islamic Republic of
آفرين دوست عزيز ، درست زدى وسط خال ! خيال پرورى اين جماعت پدر ملت را درآورده ! ميدونى كجاش خيلى جالب انگيزناكه ؟! اونجا كه غرق خيالات رنگى ميشن و با آب و تاب شروع به قصه پردازى يه داستان اكشن يا بهتر بگم يه فيلم هندى ميشن و برات تعريف ميكنند كه حيف كه نبوديد و نديديد كه چطور اين به اون گفته … فلان ! يا بهمان ! چنان غرق در توهمات پر فشار خود ميشن كه ناخودآگاه آب از لب و لوچه شون شرّ و شرّ سرازير ميشه ! خجسته احوالند ديگه ! چه ميشه كرد ؟!
Iran, Islamic Republic of
ایران هم برای تنبیه عربستان بایدشبیه همین کارراباتحویل موشک به یمنی ها انجام دهد.
Iran, Islamic Republic of
بدون اجازه روسیه نمیشه وگرنه تا حالا صد بار این کارو کرده بودیم
Bulgaria
جولان هواپیماهای متجاوز صهیونیست در سوریه به پایان میرسد.
دوست ودشمن همیشگی وجود ندارد
Bulgaria
اتحاد قدرتمند ایران وروسیه خاری در چشمان صهیونیستها -وهابیت-ودشمنان ایران...... در سیاست دوست ودشمن همیشگی وجود ندارد امروز با روسیه پوزه تروریستها را بخاک مالانیدیم تا بعد.....