جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۵

استعفای شریعتمداری واقعی است یا سناریو؟/ وزیر صنعت برای پاسخگویی به مجلس می‌رود؟

دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 642186
استعفای وزیر صنعت معدن تجارت و همچنین بهم ریختگی خبری که در این حوزه دیده می شود سئوالات و گمانه زنی‌های خاصی را به وجود می آورد.
استعفای شریعتمداری واقعی است یا سناریو؟/ وزیر صنعت برای پاسخگویی به مجلس می‌رود؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: روند تغییرات در دولت به دست مجلس در حال پیگیری است. بهارستانی‌ها در این برهه زمانی فعال‌تر شده‌اند و در حال استیضاح و پرسش و پاسخ از دولتمردان هستند. بر کناری دو وزیر اقتصاد و کار از جمله فعالیت قابل توجه مجلس در قبال اوضاع کنونی اقتصادی کشور بوده است.

اما روند به همین جا ختم نمی شود، «محمد شریعتمداری»، وزیر صنعت معدن تجارت یکی از وزرای اقتصادی است که انتقادات بسیاری به نحوه مدیریت او می شود. از این رو مجلس طی نامه نگاری و امضای برخی از نمایندگان طرح استیضاح وی را کلید زد.
اما درست در آستانه اسیتضاح و حضور وی برای پاسخگویی در مجلس بود که موضوع استعفای شریعتمداری از سوی «الیاس حضرتی» نماینده اصلاح طلب مطرح شد.

این موضوع با توجه به اینکه استیضاح وزیر نزدیک بود حرف و حدیث‌های متفاوتی را در فضای مجازی و محافل خبری به وجود آورد. از یک سو مطرح شد که وزیر صنعت برای اینکه به وزارت کار برود استعفا کرده است. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده حامی دولت در مجلس یکی از افرادی بود که بیان کرد وزیر صنعت، به دلیل پیشنهاد حضور در وزارت کار، از سمت خود استعفا داده است.

 از سوی دیگر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد اخبار منتشر شده مبنی بر استعفاء محمد شریعتمداری وزیر صنعت از اساس صحت ندارد. اما بلافاصله وزارت صنعت خبر «تکذیب استعفای وزیر صنعت» را از سایت شاتا حذف کرد. افرادی چون «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گویند: «استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت قطعی است، اما پذیرش قطعی از طرف رئیس جمهور نهایی نشده است.»

این بهم ریختگی مدیریتی در خصوص استعفا و استیضاح وزیر صنعت درحالی است که مشکلات عمده ای در حوزه مدیریتی وی وجود دارد که برخی مطرح می کنند این حواشی نباید سبب شود که اصل ماجرا مورد غفلت واقع شود.

در همین رابطه، «محمد حسینی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص استعفای محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن تجارت اظهار داشت: «آقای شریعتمداری علی رغم اینکه استیضاحش در مجلس مطرح بود، استعفا داد. مشکلاتی که در حوزه تولید، تامین و توزیع کالا در ماههای اخیر وجود داشت و عامل نگرانی مردم شده، موجب شد تعدادی از نمایندگان استیضاح وی را کلید بزنند.»

وی مطرح کرد: «دستگاه های نظارتی باید سریعاً عملکرد وزیر صنعت و معاونانش در حوزه های مختلف را مورد بررسی قرار داده و تخلفات را احصاء کنند. نباید روند رسیدگی به این تخلفات طولانی شود.»

البته با توجه به فضای ملتهب موجود درباره وزرای اقتصادی دولت به ویژه وزیر صمت و جدی بودن استیضاح او توسط نمایندگان استیضاح کننده، برخی معتقدند خبر استعفای او با برنامه ریزی خاص و هدفمندی در راهروهای پارلمان پیچیده است. تا بازخورد رسانه ها و واکنش نمایندگان را برای معرفی دوباره شریعتمداری به مجلس برای گرفتن رای اعتماد دوباره، گرفته شود.

اما در این حوزه سه احتمال وجود دارد:
استعفای واقعی آقای وزیر: یک احتمال وجود دارد که با توجه به اینکه دولت در صدد تغییراتی در حوزه اقتصادی است، و فشاری که از مجلس به وزارت صمت وارد می شود و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد آقای وزیر به جای استیضاح تن به استعفا داده باشد. تجربه هم نشان داده که وزرای قبلی که به مجلس رفته اند نتوانستند رضایت نمایندگان را جلب کنند و این روند به برکناری آنان انجامیده است و با قوت گرفتن موضوع استیضاح وزیر صنعت وی نیز ترجیح داده که استعفا دهد تا توسط مجلس برکنار شود. از سوی دیگر حضور در مجلس نیز باید با پاسخگویی درباره نحوه مدیریت وی در این چند وقت اخیر در این وزارتخانه همراه باشد که این موضوع هم به نوعی می تواند دلیل استعفا و ترجیح برای عدم حضور در مجلس باشد.
 
استعفا برای وزیرشدن: این موضوع نیز به سبب اینکه از سوی برخی از رسانه‌ها و همچنین افرادی که نزدیک به دولت هستند مطرح شده قابل اعتناست. از سوی دیگر این استعفا می تواند بازی مجلس برای استیضاح شریعتمداری را نیز بهم بریزد اما از سوی دیگر مشخص نیست که مجلس به شریعتمداری برای رسیدن به وزارت کار رای اعتماد دهد یا خیر. هر چند که پیشتر آقای وزیر بایستی در مورد نحوه عملکرد خود در وزارتخانه صمت پاسخگو باشد.
 
استعفا برای کم کردن جو روانی و عقب نشینی مجلس: در این خصوص نیز برخی هم مطرح می کنند که با توجه به تایید و تکذیب هایی که درباره استعفای وزیر صنعت وجود دارد، این استعفا به نوعی برای سنجش جو روانی مجلس و فشار افکارعمومی است که در این حوزه وجود دارد. ممکن است حتی با طرح این استعفا زمانی ایجاد شود که استیضاح به عقب بیفتد یا اینکه در گامی جلوتر تلاش نمایندگان برای استیضاح به سرانجام نرسد. شریعتمداری در شرایطی استعفا داد که رئیس جمهور عازم سفر نیویورک شد و فاصله زیاد بین استعفا و پذیرش استعفای وی تبعاتی در پی دارد و ممکن است تب و تاب مجلس برای استیضاح را کند و یا به طور کلی از بین ببرد.
به هر شکل این گمانه زنی ها وجود دارد و با توجه به فضای بهم ریخته خبری که در حول استعفا و استیضاح شریعتمداری در گردش است، باید دید که دولت چه تصمیمی در این باره می گیرد و آقای وزیر چگونه پاسخگوی مسائلی که در حوزه مدیریتی وی در کشور اتفاق افتاده خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید
Iran, Islamic Republic of
وزارت صنعت را نجات دهید .....
Iran, Islamic Republic of
این دولت مگه همین چند تا آدم رو داره که هر کدوما برمیداره میزاره جا اون یکی؟؟؟ پس ما که به اینا رای دادیم فقط برای این خوب بودیم که گاری ریاست کردن اونا رو براشون به مقصد برسونیم؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
استعفا و معذرت خواهي و ابراز پشيماني مال ديگرانه كه نمي گذارند ما كار كنيم ما ضد ضربه هستيم
شکیب
Russian Federation
...
United States
یک بازی و حاشیه دیگه که مملکت را بیشتر توی ورطه مشکلات اقتصادی غرق کنند. بجای تسلیم کردن مفسدان اقتضادی به دادگاه با ترفند همه را به حاشیه امن میبرند که مجرمین اصلی لو نروند و اقتصاد طبق نقشه به نابودی برود.