کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

 مدارس تا نشاط فاصله زیادی دارند

2 مهر 1397 ساعت 7:59

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه هنوز مدارس در بحث شادی و نشاط با آنچه که باید باشند فاصله بسیار زیادی دارند، گفت:رقابت زدایی و کنار گذاشتن رقابت فردی از مدارس ابتدایی مدنظر است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، رضوان حکیم زاده اظهار کرد:‌ در جلسه با معاونان آموزش ابتدایی اعلام کردیم با توجه به اینکه نخستین برخورد کودک با دنیای بزرگسالان از اولین روز ورود به مدرسه و نخستین سال تحصیلی است‌، در برخورد با دانش‌آموزان دقت لازم را داشته باشند چرا که نوع رفتار معلم، نقش مهمی در شکل‌گیری خودپنداره مثبت دانش‌آموز خواهد داشت.دانش‌آموزان براساس پیام‌هایی که از مدیر، معلم و والدین دریافت می‌کنند، این تصور را که فرد موفقی هستند یا خیر می‌سازند و این در ایجاد حس امید یا ناامیدی بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: به معلمان تاکید کرده‌ایم که عدالت را از طریق نوع رفتار، نگاه مهربان و تعامل با دانش‌آموزان رعایت کنند و این پیام را به آنها بدهند که امکان موفق شدن برای تمام آنها وجود دارد، کرامت کودکان باید حتما حفظ شود و از روش‌های توصیه شده قرآن در برخورد با کودکان و تشویق آنها که سراسر رحمت و بخشایش است، استفاده کنند. اگر این باورها در رفتارهای تربیتی ما نهادینه شود دانش‌آموزان می‌‌توانند محیط خوب، صمیمی و مبتنی بر کارگروهی را تجربه کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: رقابت زدایی و کنار گذاشتن رقابت فردی از مدارس ابتدایی مدنظر است تا محیط صمیمی و شاد داشته باشیم و بچه‌ها را درگیر انجام کارگروهی و مشارکتی کنیم همچنین در دوره ابتدایی برنامه درسی مدرسه کفایت می‌کند تا بچه‌ها بدون تحمل استرس و اضطراب برنامه‌هایی را برای تمرین زندگی داشته باشند.

وی درباره مقوله نشاط در دبستان‌ها عنوان کرد: جو مدرسه ابعاد چهارگانه‌ای شامل روانی عاطفی، تعاملی اجتماعی، فیزیکی و آکادمیک دارد و برای اینکه مدرسه محیط با نشاط داشته باشد ابعاد علمی، انسانی، تعاملات و فرآیند‌ها باید به گونه‌ای باشد که شادی و نشاط را فراهم کند اگر نگاه یک جانبه به این مسئله داشته باشیم نمی‌توانیم به نتیجه درستی برسیم و این به دولتی و غیردولتی بودن مدارس ربطی ندارد، باید ببینیم آیا جو موجود در مدارس براساس دوستی و همکاری است یا اینکه بچه‌ها مجبور می‌شوند با یکدیگر رقابت کنند؟

حکیم‌زاده گفت: اینکه آیا معلم نگرش مثبت به دانش‌آموزان دارد، به تفاوت‌های فردی آنها احترام می‌گذارد  یا اینکه با تعدادی از دانش‌آموزان که درسشان خوب است رابطه خوب برقرار می‌کند و سایر دانش‌آموزان را مورد توجه قرار نمی‌دهد و به آنها برای موفقیت امیدواری نمی‌دهد همگی بر روی شادابی و نشاط دانش‌آموزان در مدرسه تأثیر دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: اینکه آیا بچه‌ها تشویق می‌شوند با یکدیگر کارگروهی و تیمی انجام دهند یا اینکه هر کدام به تنهایی برای کسب نمره رقابت می‌کنند بر محیط شاد مدرسه تأثیر می‌گذارد از سوی دیگر انگیزه معلم در بحث شادابی و نشاط بسیار مهم است.

وی با اشاره به انتظارات والدین تاکید کرد: اگر آنها بدون توجه به علائق از فرزندشان انتظار دارند همیشه بهترین باشد باعث می‌شود که دانش‌آموزان در مدرسه احساس شادابی نکند هرچند که اگر فضای فیزیکی مدرسه بسیار مناسب باشد حال به این موضوعات اضافه کنید اگر محیط مدرسه به لحاظ فیزیکی مناسب نباشد و کلاس‌های درس فرسوده و فضای لازم برای فعالیت دانش‌آموزان وجود نداشته باشد این مسائل باعث نبود نشاط می‌شود.

حکیم‌زاده تصریح کرد: اگر برنامه‌های درسی به گونه‌ای باشد که شیوه یادگیری لذت بخش همراه با فعالیت را برای دانش‌آموز فراهم کند و تمام بچه‌ها بتوانند موفقیت و پیشرفت را تجربه کنند بر روی شادابی و نشاط تأثیر می‌گذارد، ما باید تمام عوامل موثر در ایجاد یک فضای شاداب و بانشاط در مدارس را فعال کنیم و دیدگاه چندجانبه داشته باشیم و یک بعدی به این موضوع توجه نشود. علاوه بر آن حذف کردن مواردی که باعث عدم شادابی و نشاط می‌شود می تواند در شکل گیری یک مدرسه دوست داشتنی و شادابی و نشاط در دانش‌آموزان موثر باشد.

وی گفت: هنوز مدارس در بحث شادی و نشاط با آن چیزی که باید باشد فاصله بسیار زیادی دارند البته معلمان تلاش‌های بسیار زیادی می‌کنند اما خانواده‌ها نیز انتظارات زیادی از فرزندانشان دارند که فشار مضاعفی را به آنها وارد می‌کند و این مسائل باعث می‌شود بچه‌ها درونشان شاد نباشد. کودکی دوره‌ای است که باید همراه با شادی و نشاط و توأم با بازی و فعالیت باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: باید در دبستان‌ها به کودکان یاد بدهیم چگونه از زندگی لذت ببرند، شاد و خلاق باشند، به کنجکاوی آنها پاسخ دهیم و اعتماد به نفسشان را تقویت کنیم.


کد مطلب: 642047

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/642047/مدارس-نشاط-فاصله-زیادی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com