پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

گروه "حراس الدین" توافقنامه ادلب را رد کرد

يکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 641979
ارتش آزاد سوریه هم‌پیمان ترکیه تاکید کرد، در ادلب با ترکیه همکاری خواهد کرد. این در حالی است که گروه "حراس الدین" در استان ادلب توافق روسیه و ترکیه را که در زمینه عقب‌نشینی نیروهای مخالف تندرو از منطقه عاری از سلاح است، رد کرد و طرفدارانش را به انجام عملیات نظامی علیه ارتش سوریه فراخواند.
گروه "حراس الدین" توافقنامه ادلب را رد کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، مخالفان سوری، هم‌پیمان ترکیه اعلام کردند که با تلاش‌های دیپلماتیک این کشور که حمله به ادلب را متوقف کرد، همکاری خواهند کرد و سلاح‌ها و مناطق تحت کنترلشان را ترک نخواهند کرد.

ترکیه و روسیه روز دوشنبه به توافقی برای ایجاد یک منطقه عاری از سلاح میان نیروهای دولت دمشق و مخالفان سوری در شمال غرب این کشور دست یافتند تا این دو طرف مانع از حمله بزرگ نیروهای حامی دمشق به این منطقه شوند.

بر اساس این توافق مخالفان افراطی سوریه باید تا ۱۵ اکتبر از این منطقه خارج شوند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت: عمق این منطقه حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر خواهد بود و در خطوط تماس بین مخالفان و نیروهای سوریه کشیده خواهد شد و نیز نیروهای ترکیه و روسیه در منطقه گشت‌زنی خواهند کرد.پوتین گفت: تا دهم اکتبر تمامی سلاح‌های سنگین، تانک‌ها و سامانه‌های موشکی مخالفان از منطقه عاری از سلاح جمع‌آوری خواهند شد.

آنکار نیز اعلام کرد، مخالفان میانه‌رو سلاح‌های خود را حفظ خواهند کرد و در مناطق تحت کنترل باقی می‌مانند و منطقه از وجود افراطی‌ها پاک خواهد شد.جبهه ملی آزادسازی سوریه که شامل تعدادی از گروه‌های ارتش‌ آزاد سوریه است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: همکاری‌های کامل ما با هم‌پیمان‌مان ترکیه در راستای موفقیت تلاش‌های آنها برای دور نگه داشتن غیرنظامیان از پیامدهای جنگ است.این جبهه افزود: ما در برابر هر "نیرنگی" از طرف روسیه، دمشق و ایرانی‌ها هوشیار و بیدار خواهیم ماند به ویژه که آنها پیش از این نیز اظهارنظرهایی دال بر این داشته‌اند که این توافق موقت است.

در ادامه این بیانیه آمده است، انگشتان ما همچنان روی ماشه خواهند ماند و ما هرگز از سلاح‌ها، مناطق و "انقلاب"‌مان دست نخواهیم کشید.از سوی دیگر، هیئت تحریر الشام که قدرتمندترین گروه افراطی در شمال غرب سوریه است تاکنون موضعگیری خود درباره توافق ترکیه-روسیه اعلام نکرده است.

منابع احتمال دادند، ابومحمد الجولانی رهبر هیئت تحریر الشام (النصره سابق) به زودی در نوار ویدیویی موضع خود را درباره توافق ادلب بعد از مهلت داده شده جناح مخالف توافق اعلام کند. آنها به جولانی ۷۲ ساعت مهلت داده‌اند. بعد از این ۷۲ ساعت چناچه رهبر هیئت تحریر الشام موضع صریح خود را اعلام نکند موج جدا شدن‌ها از این گروه شروع خواهد شد. 

منابع در ادلب به المیادین گفتند، اختلاف بی‌سابقه‌ای در صفوف هیئت تحریر الشام در صورت تن دادن آن به توافقنامه ادلب به وجود خواهد آمد به طوریکه طرف مخالف توافق از جولانی خواسته موضع رسمی خود را اعلام کند تا شورشیان این گروه تکلیف‌شان را روشن کنند.

منابع افزودند، جناح مخالف توافقنامه تهدید کرده از هئیت تحریر الشام جدا می‌شود و به توافقنامه مذکور پایبند نیست و به گروه حراس الدین می‌پیوندد.گروه حراس الدین بعد از اینکه النصره سابق از القاعده جدا شد از هیئت تحریر الشام جدا شد.

در حالی که قرار است کشورهای تضمین کننده در مذاکرات آستانه نشستی در نیویورک داشته باشند، یکی از رهبران مصری تحریر الشام تهدید به جنگ در ادلب کرد.
در این راستا گروه حراس الدین که از حامیان القاعده است در بیانیه‌ای مخالفت کامل خود را با توافق اخیر ادلب اعلام کرد و گفت: این توافق توطئه‌ای است که سرنوشتش مانند بوسنی و توافق عاری از سلاح در این کشور است.

این گروه از دیگر گروه‌هایی که این توافقنامه را پذیرفته‌اند خواست توبه کنند و بار دیگر نیروها و توانمندی نظامی خود را برای عملیات نظامی علیه ارتش سوریه بازسازی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *