پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

کارت زردهای بی اثر شورا به شهرداری تهران

يکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب: 641978
در جلسه امروز شورای شهر تهران سیستم صوتی ترکید و اعضا برای صحبت با یکدیگر فریاد می زدند. همچنین موضوع محدود بودن دسترسی اعضای شورا به سامانه های هوشمند شهرداری باعث گلایه مندی اعضا شد.
کارت زردهای بی اثر شورا به شهرداری تهران
به گزارش جهان نيوز، در جلسه امروز شورای شهر تهران سیستم صوتی ترکید و اعضا برای صحبت با یکدیگر فریاد می زدند. همچنین  اعلام شد که دسترسی اعضای شورا به سامانه های هوشمندشهرداری محدود است وقرار شد شهردار تهران برای ارائه گزارش عملکرد در جلسه آینده شورای شهر ‌حاضر می‌شود.
 
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در جلسه علنی امروز شورا گفت: چرا جنگ بر ایران تحمیل شد؟

وی ادامه داد:سلام بر ایران، سلام بر خوزستان، سلام بر اهواز و سلام بر خانواده های شهدای حادثه تروریستی رژه دفاع مقدس. یاد شهدای حادثه تروریستی اهواز را گرامی می داریم.

هاشمی گفت: این حادثه در شرایطی که دشمنان ایران بویژه مثلث شوم اسرائیل، دولت ترامپ و برخی حکومتهای عربی، جمهوری اسلامی را به تروریسم متهم می کردند، مظلومیت ایران را نشان داد، 4 دهه است ما قربانی تروریسم دولتی هستیم و امروز هم افکارعمومی جهانیان مظلومیت مردم و نیروهای مسلح ایران را دربرابر اقدامات ناجوانمردانه گروهک های تروریستی مشاهده کرد، این اقدامات تنها انسجام و وحدت داخلی مردم ایران را دربرابر بیگانه تقویت می کند و نشان می دهد چشم انداز حرکت کسانی که با ایجاد ارتباط و وابستگی به سایرکشورها در پی ایجاد تغییرات در داخل کشورند ، جز خون وخشونت و قربانی شدن بیگناهان چیز دیگری نیست.

وی در ادامه گفت: فرارسیدن آغاز سال تحصیلی را به همه دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید حوزه و دانشگاه تبریک می گوییم و امیدواریم دوران موفق و همراه با شکوفایی علمی و فرهنگی را شاهد باشیم ، بخش مهمی از بار آغاز تحصیلی نیز به دوش سیستم حمل و نقل عمومی و پلیس راهنمایی و رانندگی است که باید ضعف وکمبود امکانات وظرفیت را با تلاش بیشتر خود جبران کنند که امیدواریم با جبران کاستی های گذشته، بتوانیم نیازها و انتظارات به حق شهروندان را در حوزه تقویت حمل ونقل عمومی و کاهش ترافیک تامین کنیم.

هاشمی گفت: در آغاز هفته دفاع مقدس با توجه به شرایط خطیر کشور چند جمله ای عرض می کنم،در اکثر کشورهای جهان که شاهد جنگی گسترده بودند، پایان جنگ را بعنوان گرامیداشت شهدا و ایثارگران کشور گرامی می دارند و با توجه به آنکه جنگ هشت ساله ایران و عراق، با پیروزی دیپلماتیک جمهوری اسلامی و معرفی ارتش عراق بعنوان متجاوز خاتمه یافت، شایسته است سالروز معرفی عراق بعنوان متجاوز در آذرماه بعنوان روز پیروزی ایران در دفاع مقدس تکریم شود.

وی ادامه داد: اما سوال مهمی که این ایام می توان طرح کرد، این است که چرا جنگ آغاز شد؟ در این باره می توانیم به عوامل گوناگونی اشاره کنیم اما مهمترین نکته این است که جنگ را ما آغاز نکردیم و برما از سوی عراق و با حمایت شرق و غرب تحمیل شد وعلت تحمیل آن نیز احساس ضعفی بود که از داخل کشور و شرایط پس از انقلاب داشتند.

عضو شورای شهر تهران گفت:‌اما چرا ما در آن زمان در موضع قدرت نبودیم، علت نخست، اختلافات بین مسئولان ونخبگان اثرگذار سیاسی بود، رییس جمهور وقت که فرماندهی کل قوا از سوی امام خمینی به او تفویض شده بود با دیگر مسئولان قوا اختلافات اساسی داشت و وقت و تمرکز مسئولان بجای رسیدگی به امور کشور و مقابله با تهدیدات صرف پیش بردن اختلافات خود می شد.

هاشمی گفت: علت دوم، چند دستگی در جامعه بود، اختلافات قومی، ایدئولژیک و فرهنگی ومذهبی مردم را چند دسته کرده بود واین اختلافات موجب درگیری های مسلحانه و فیزیکی نیز می گشت.

عضو شورای شهر تهران گفت:‌علت سوم نیز عدم واقع گرایی برخی مسئولان و پیشی گرفتن آرمان گرایی و شور انقلابی بر عقلانیت ودر نظر گرفتن واقعیتهای جامعه وتوانمندی های خود بود، تندروی در انقلابی گری موجب بروز پیامدهای در حوزه دیپلماسی ، سیاست و اقتصاد شد که بیش از پیش کشور را تضعیف کرد و طبیعی است دشمنی مانند صدام از ضعف ما استفاده و به ایران حمله کرد.

این عضو شورا افزود: مدیریت هوشمندانه امام خمینی به سرعت ریشه های ضعف را کشف کرد و با برطرف کردن آن موجب شد ظرف کمتر از دوسال، ایران بتواند دست بالا در جنگ را پیدا کند و بخش عمده اراضی اشغال شده خود را پس بگیرد.
هاشمی یادآور شد: پایان جنگ نیز دقیقا با همین راهبرد از سوی امام صورت گرفت، ایجاد اجماع بین مسئولان، ایجاد یکپارچگی بین مردم و واقع گرایی و عملگرایی در تصمیم گیری.

وی تاکید کرد: امروز هم باید بدانیم دشمنان ایران که شاید ترامپ نماد آنها تلقی شود برای تصمیم گیری، مترصد کشف شرایط داخلی ما هستند، اگر از درون کشور احساس ضعف شود قطعا در اقدام آنها تفاوت ایجاد خواهد کرد، وفاق و اجماع مسئولان در کنار رفع اختلافات و واقع گرایی سه محوری است که کلید موفقیت امروز ما در برابر دشمنان کشور است و تدابیر مقام معظم رهبری در حمایت از دولت ونکوهش تضعیف و اختلاف افکنی بین مسئولان دقیقا در همین راستا قرار دارد.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:‌کسانی که برای حل مسایل کشور به دنبال راه حل خارجی هستند بدانند که باید راه را در درون خود پیدا کنیم و از طریق تقویت توانمندی های داخلی، اجماع عمومی و همگرایی مسئولان کشور را به سطحی از قدرت ملی برسانیم که قدرتهای بیگانه تصور رویارویی با ایران را به ذهن خود راه ندهند.
وی در پایان گفت:‌ ما نیازمند خاموش کردن آتش کینه واختلافات در داخل جامعه و ایجاد وفاق عمومی و وحدت ملی بین همه سلایق و دیدگاه ها جهت دفاع از منافع ملی هستیم، وحدتی که در دفاع مقدس زمانی که ایجاد شد پیروزی های پیاپی را برای ما به ارمغان آورد.

امانی:پیشنهاد تجمع شهروندان تهرانی برای همدردی با مردم اهواز

شهربانو امانی در تذکرات پیش از دستور هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش اظهار داشت:‌در 8 سال دفاع مقدس خوزستانی‌ها میزان عوام مردم ایران بودند و عزم و اراده‌ای که مردم ایران در دفاع از کشور دارند، نشان می‌دهد که تمام الاش خود را برای حفظ کشور می‌کنند.
وی پیشنهاد داد: با توجه به حمله تروریستی به مردم و سربازان غیور وطن که عواطف و احساسات انسانی را جریحه‌دار می‌کنند برای همدردی و همدلی مردم نوع‌دوست مکان وسیعی را در دسترس قرار دهند مانند پارک‌شهر، پارک ساعی و پارک آب و آتش تا شهروندان تهرانی در غم و اندوه مردم اهواز شریک شوند و با ارائه گل یاد و خاطره شهدای اهواز را گرامی بدارند.

نتایج بررسی دریافت مطالبات شهرداری از دولت ارائه شود

سید حسن رسولی در تذکر پیش از دستور جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1397 کل کشور، گفت: بر اساس این بند دولت می تواند در صورت درخواست متقاضیان، مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی، خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از دولت که در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه تا پایان سال 1395 ایجاد شده است با بدهی اشخاص یاد شده به بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی از طریق تسویه بدهی های بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی که در چارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال 1395 ایجاد شده است، از طریق انتشار اسناد تسویه خزانه، تسویه کند.
وی با اشاره به اینکه حداقل بدهی شهرداری تهران به بانک شهر و سایر بانکهای عامل 15هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: موضوع مهم مطالبات شهرداری از دولت، علاوه بر طرح در ملاقات اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رئیس جمهور، معاون ایشان و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در جلسات قبلی مجمع امید (نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، استاندار و شهردار تهران) و کمیته راهبردی آن مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته شده است.
خزانه دارشورای شهر تهران اظهار کرد: در این جلسات مقرر شد نمایندگانی از طرف دولت و شهرداری به صورت مشترک نسبت به تقویم دقیق حساب های فی مابین اقدام کنند. انتظار می رود همانگونه که محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران پیگیر این موضوع بودند محمدعلی افشانی شهردار کنونی نیز در کنار ابلاغ دستورات پیگیری های لازم را داشته باشد، همچنین با توجه به نتایج حاصله از فرآیند طی شده، نتایج این اقدامات به اعضای شورای شهر تهران ارائه شود.

کارت زرد به اتوبوسرانی

حجت نظری در تذکرات پیش از دستور هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران،‌ ری و تجریش اظهار داشت: امیدواریم کشورهای منطقه و قدرت‌هایی که به دنبال ناامنی در کشور ما هستند از سرنوشت دشمنان ایران درس عبرت بگیرد.
وی گفت: در مراسم‌های محرم شاهد کاهش تولید پسماند بودیم چرا که امسال استفاده از ظروف یکبار مصرف کمتر شده بود و از لیوان‌های شیشه‌ای که برای توزیع چای و نذری‌ها استفاده می‌کردند که این اتفاق خوبی است.
نظری ادامه داد: در ایام محرم امسال از ظروف پایه گیاهی برای تجزیه‌پذیری بیشتر استفاده شد هر چند هنوز فاصله زیادی تا کاهش جدی پسماند وجود دارد ولی در این مدت نیز اتفاق‌های خوبی صورت گرفت.
وی بیان داشت: تذکر بنده به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است. خطوط اتوبوسرانی تندرو روزانه شهروندان زیادی را جابه‌جا می‌کند ولی راهنمای ایستگاه که جهت سهولت تردد شهروندان در اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها  باید نصب شود که تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.
نظری افزود: باید اتوبوس‌های بی‌آرتی به سیستم گویای ایستگاه مجهز شود و به شرکت واحد اتوبوسرانی تذکر می‌دهم که در راستای تسهیل تردد و مسیریابی شهروندان اقدامات لازم را انجام دهند.

عدم تأمین سرانه‌های عمومی و آموزشی از چالش‌های شهر تهران است

 مرتضی الویری در تذکرات پیش از دستور هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش، اظهار داشت: ضمن تسلیت به مناسبت شهادت چند تن از شهروندان اهوازی و نیروهای نظامی و انتظامی باید به این نکته اشاره کرد که امنیت بحث بسیار مهمی است که باید قدر آن را بدانیم. 
وی گفت: تذکر امروز بنده درباره اجرای مصوبات قبلی شورای شهر تهران است. شهرداری تهران و آموزش و پرورش طرح ساماندهی توسعه آموزشی مدارس را بر اساس مصوبه شورا داشته‌اند و شهرداری باید از طریق کمیسیون ماده پنج اقدامات لازم را انجام می‌داد ولی سه سال از این مصوبه می‌گذرد و سرانجامی نداشته است. 
الویری بیان داشت: ما باید به نحوی مدارس را ساماندهی می‌کردیم که جلوی سفرهای اضافه برای مدارس گرفته شود ولی هنوز این مصوبه انجام نشده است تا ما شاهد حل شدن بخشی از مشکلات ترافیکی باشیم. 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: یکی از چالش‌های شهر تهران عدم تأمین سرانه‌های عمومی و آموزشی می‌باشد که این نارسایی در منطقه 22 کاملاً جدی است. 
وی افزود: شهرداری تهران با همکاری آموزش و پرورش موظف بوده است ظرف سه سال ساماندهی و توسعه مدارس را اقدام کند ولی تاکنون این موضوع اجرایی نشده است و باید با فوریت اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

دسترسی اعضای شورا به سامانه های هوشمند شهرداری محدود است

علی_اعطا؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص "ایجاد دسترسی به سامانه‌های هوشمند شهرداری" به شهرداری تهران تذکر داد.
عضو شورای شهر تهران گفت: شهر تهران در جایگاه پایتخت کشور و بزرگ‌ترین کلان‌شهر ملی با حدود ۹ میلیون جمعیت و ۵۷۴ کیلومترمربع مساحت و تنوع و تراکم بیش ‌از حد فضا، جمعیت و فعالیت، حائز اهمیت ویژه‌ای است؛ با وجود پیچیدگی‌ها و دشواری‌های اداره‌ی این کلان‌شهر، اعمال وظیفه نظارتی اعضای شورا با روش‌های سنتی عملاً امکان‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: از سوی دیگر سامانه‌های هوشمند و برخط در همه سازمان‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظارتی به شمار می‌روند که ضمن تسهیل در پردازش اطلاعات و گزارش‌گیری، امکان نظارت و کنترل برنامه‌ها و فرآیندها را تسهیل می‌کنند.
اعطا گفت:با وجود ۱۷۸ سرویس نرم‌افزاری درون‌سازمانی در شهرداری تهران؛ متأسفانه امکان استفاده اعضای شورا از سامانه‌های شهرداری یا وجود ندارد یا بنا به صلاحدید مسئولان شهرداری میسر است.
وی بیان کرد: اینجانب از تیرماه امسال خواستار ایجاد دسترسی به چند سامانه شهرداری شدم که علیرغم ۲ بار پیگیری کتبی تاکنون نه تنها هیچ دسترسی برقرار نشده بلکه علیرغم بخشنامه شماره ۳۳۸۵۱۰/۱۰مورخه ۱۳۹۷/۰۴/۰۹ شهردار محترم تهران هیچ‌گونه پاسخی به مکاتبه ما داده نشده است.
سخنگوی شورای شهر تهران اظهار داشت: میزان قابل‌توجهی از بودجه شهرداری و عوارض شهروندان برای تأسیس مرکز آمار و رصد شهری اختصاص یافته است تا مدیران شهری به‌آسانی بتوانند با دریافت آمار و اطلاعات صحیح و تحلیل آن‌ها، برای شهر برنامه‌ریزی کنند و با پایش عملکرد مدیران بر روند اجرای تصمیمات نظارت کنند. با کمال تأسف امکان استفاده برخط و آنلاین از اطلاعات مرکز آمار و رصدخانه شهری نیز برای اعضای شورا فراهم نیست.
وی بیان کرد: لذا انتظار می‌رود سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران هرچه سریع‌تر امکان دسترسی به سامانه‌های هوشمند شهرداری و همچنین استفاده برخط از اطلاعات موجود در مرکز آمار و رصدخانه شهری تهران را برای اعضای شورا فراهم کنند.

تذکر به شهرداران مناطق 2 و 6 تهران

 آرش حسینی میلانی در تذکرات پیش از دستور هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، اظهار داشت: روز جهانی بدون خودرو روز گذشته برگزار شد و از معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران درخواست می‌شود برای سال آینده به این روز توجه بیشتری داشته باشد و از فرصت آن استفاده کند. 
وی گفت: برای گسترش فرهنگ پیاده‌محوری فرصت خوبی وجود دارد که باید اقدامات لازم آن انجام شود. 
میلانی گفت: به شهرداران مناطق 2 و 6 تهران تذکر می‌دهم چرا که پیاده‌راه‌ها در خیابان ستارخان و بلوار کشاورز از ظرفیت نظافت خوبی برخوردار نیست و لازم است به طور منظم و طبق استاندارد نظافت و رفت و روی این معابر انجام شود. 

انتقاد سالاری از حذف گزارش شورایاری های مناطق از دستور جلسات شورای شهر

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان تصویب تقویم جلسات سال دوم شورای پنجم شهر تهران در انتقاد به حذف جلسات صحن در روزهای سه شنبه گفت: حذف بخشی از جلسات صحن موجب شده که گزارش شورایاری ها که طی سالیان گذشته بصورت یک هفته در میان در جلسات شورا ارائه می شد و شهرداران مناطق هم حضور داشتند از دستور جلسات خارج شود.
وی ادامه داد: همچنین گزارش حسابرسی سازمان ها و شرکت های شهرداری نیز در جلسات صحن مورد بررسی قرار می گرفت که آن نیز حذف شده، حضور مسئولین کشوری اعم از وزرا، معاونین رییس جمهور و روسای سازمان ها و نهادها که خود موجب ایجاد گفتمان در موضوعات شهری در سطح کلان می شود هم می بایست در دستور جلسات قرار گیرد.

 سالاری افزود: کمیسیون های تخصصی شورا نیز می بایست گزارش کار خود را بصورت ۳ماهه در صحن ارائه دهند لذا من با حذف جلسات سه شنبه مخالف هستم و تقاضای تجدید نظر اعضا در این خصوص را دارم.

تصویب تقویم کاری نیمه دوم سال شورای شهر تهران
صبح امروز اعضای شورای شهر تهران بررسی جدول برگزاری جلسات شورا در شش ماه دوم سال را بررسی کردند که براین اساس با رأی اکثریت اعضای شورای شهر تهران دو فوریت برگزاری جلسات شورای شهر در شش ماهه دوم سال به مانند شش ماهه اول سال تصویب شد و شورا در نیمه دوم سال 38 جلسه برگزار خواهد کرد.

منتظر نظر وزیر کشور در خصوص افشانی هستیم
محسن هاشمی در حاشیه هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه امروز تحت تأثیر حادثه تروریستی در اهواز قرار گرفت که به هم‌میهنان تسلیت عرض می‌کنم.وی ادامه داد:‌امروز صحنه حادثه تروریستی قطعاً باعث وحدت بیشتر مردم و مسئولین خواهد شد.
هاشمی ادامه داد: در جلسه امروز تقویم در شش ماهه دوم به تصویب رسید که بر این اساس 38 جلسه برگزار می‌شود و در صورتی که موضوع بودجه و برنامه توسعه مطرح شود هر روز  جلسات شورا برگزار می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران بیان داشت:‌در ادامه این جلسه شهرداران مناطق به عنوان قائم مقام ذی‌حسابی شهرداری انتخاب شدند.وی درباره  حضور افشانی در شهرداری تهران علیرغم قانون منع بکارگیری بازنشستگان اظهار داشت: بنده با وزیر کشور در این خصوص مکاتباتی داشتم و وزیر نیز معتقد است مرّ قانون باید اجرا شود و بنابر این وزیر کشور از دیوان محاسبات و معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام‌های لازم را در خصوص حضور افشانی در شهرداری تهران می‌گیرد که اگر اختلاف نظر وجود داشته باشد، استفساریه خواهند گرفت.

هاشمی بیان داشت: در خصوص ماندن و یا رفتن افشانی از شهرداری تهران منتظر نظر وزیر کشور هستیم.رئیس شورای شهر تهران گفت: فکر نمی‌کنم افشانی نظری غیرقانونی در خصوص ماندن در شهرداری تهران داشته باشد و بارها اعلام کرده که تا زمانی که شهردار است به کار خود ادامه می‌دهد.

وی بیان داشت: ما موارد را در شهرداری تهران رسمی می‌کنیم و نمی‌گذاریم شهر در دورانی که احتمالاً شهردار نداشته باشد دچار مشکل شود.هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پرونده فردی که در مقابل شهرداری تهران خود را سوزانده بود گفت: فرماندار تهران پیگیر این پرونده خواهد بود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *