پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

قدمت نذری میرزامحمد به بیش از نیم قرن رسید

چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب: 641435
نذر یکی از سنت‌های پسنیده در دین مبین اسلام است که مسلمانان این سنت پسنیده را با اهداف معنوی و دنیوی انجام می‌دهند و از خداوند متعال می‌خواهند در قبال این نذر خواسته‌های معنوی و یا حتی دنیوی آن‌ها را اجابت کند.
قدمت نذری میرزامحمد به بیش از نیم قرن رسید
به گزارش جهان نيوز، ادای نذر بسته به نیت هر فردی و به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود، مثلا فردی نذر می‌کند که اگر خواسته او برآورده شود هر ساله در ایام خاصی اطعام تهیه و آن را در بین فقرا و نیازمندان توزیع کند و یا ممکن است نذر مادی نباشد، بلکه جنبه معنوی نیز داشته باشد، مثلا فردی نذر کند اگر خواسته او برآورده شد به چند دانش‌آموز محروم از تحصیل به‌طور رایگان آموزش دهد و می‌توان گفت برای نذر محدودیت وجود ندارد و هر کسی باتوجه به نیت قلبی و تمکن مالی خود می‌تواند این کار را هرچند کوچک انجام دهد.

ماه محرم با آداب و آئین‌های خاص در بین مردم دارای جایگاه ویژه‌ای است که اطعام عزاداران حسینی(ع) در ایام محرم و به‌خصوص روز عاشورا و تاسوعا به سنتی دیرینه در بین عاشقان اهل بیت و امام حسین(ع) تبدیل شده است، غذای امام حسین (ع) غیر از بحث تبرک و مسائل معنوی دیگر، یک پدیده اجتماعی و یک رسم و رسوم مذهبی است.

 رسم توزیع نذری در بین عزاداران حسینی در جای جای میهن اسلامی به شیوه‌های مختلف و توسط افراد مختلف اعم از فقیر و غنی انجام می‌شود، گاهی حتی مشاهده می‌شود در برخی از نقاط کشور افراد حتی با جرعه‌ای آب از عزاداران امام حسین (ع) پذیرایی می‌کنند.

وقف زمین برای ادای نذری به عزاداران حسینی

مرحوم کدخدا میرزا محمدزمانی در سال 1342 هجری قمری، با نیت خیر و خالصانه خود اقدام به توزیع غذای نذری در بین عزاداران حسینی (ع) در روستای شوراب صغیر از توابع شهرستان سامان کرد که این مرحوم در زمان حیات خود به دلیل حضور افرادی از روستاهای هم‌جوار برای شرکت در مراسم عزاداری در شب و روز عاشورا و شام غریبان، تصمیم به طبخ غذا برای پذیرایی از این عزاداران حسینی(ع) گرفت.

این مرحوم در جهت ماندگاری این نیت خیر، قطعه زمینی (باغ) را برای تامین مخارج آن وقف می‌کند.

وی با برجا گذاشتن این وقف‌نامه، افرادی (اولاد ذکور ارشد) را معین کرد که این رسم را تا قیام حضرت مهدی موعود (عج) به انجام برساند و قطعه باغ وقفی در اختیار فرزند ذکور ارشد قرار گرفت که تا زمان حیات خود هر ساله متصدی این امر باشند.

 نذری که امسال 57 ساله می‌شود

ایشان پس از 3 سال از انجام این کار خداپسندانه در سال 1344 هجری قمری دار فانی را وداع گفت و اجرای این رسم به فرد مشخص شده (پسر ارشدشان) واگذار شد، متصدیان این امر بعد از فوت مرحوم کدخدا میرزامحمد زمانی به ترتیب مرحوم حاج اصلان زمانی (68 سال)، مرحوم حاج محمد علی زمانی (19 سال) و متصدی فعلی که در حال حاضر در قید حیات «حاج سعید زمانی» است که به انجام این کار خیر خواهانه و خداپسندانه می‌پردازد

در حال حاضر با توجه به هزینه‌های امروزی، در جهت کمک به انجام این امر، همه فرزندان و منتسبین مرحوم میرزا محمد زمانی در حد توان خود مشارکت می‌کنند.

متأسفانه امروز شاهدیم برخی از افراد در بیرون و درون کشور سعی دارند با مطرح کردن شبهات به مراسمات و آئین‌های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) خدشه وارد کنند و این آئین‌ها را کمرنگ کنند که خوشبختانه تاکنون موفق نشده‌اند به نیت خود برسند و این مراسمات هرساله با شکوه خاصی برگزار می‌شود.
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الان 1440 قمریست لذا می شود 98 سال قبل و نه 57 سال!