جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۱۸
راز چند حمایت عجیب؛

چرا برخی اعضای دولت از جاسوسان دفاع می‌کنند؟

سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 641367
حمایت عجیب برخی از اعضای دولت از محکومان به جاسوسی که در حوزه کاری آنها مشغول به فعالیت بوده اند، به طور جدی قابل تامل است. آخرین مورد تاسف بار این موضوع در مصاحبه خانم مولاوردی با آسوشیتدپرس رخ داد.
چرا برخی اعضای دولت از جاسوسان دفاع می‌کنند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: صحبت های اخیر «شهیندخت مولاوردی» دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی درباره «نزار زاکا» با خبرنگار خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس که فایل صوتی آن منتشر شد و وی به عنوان یکی از اعضای دولت مخالفت خود را با بازداشت این شاه ماهی جاسوسی آمریکا ابراز داشت، تعجب بسیاری را بر انگیخت.

وی در خصوص انتقاداتی که صورت گرفته بود به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت که فایل صوتی این مصاحبه را در اختیار رسانه‌ها قرار می دهد. پس از اینکه این فایل توسط رسانه‌ها منتشر شد مشخص شد وی بیان کرده که این مسئله « به هیچ وجه مورد تایید دولت نیست.»

بسیاری می پرسند که چرا وی مبادرت به ارسال فایل کامل مصاحبه برای رسانه‌ها کرد و بدنبال اثبات چه چیزی بود وقتی که نمی تواند حرفش درباره مخالفت دولت با بازداشت زاکا را اثبات کند مخصوصا آنجا که به صراحت می گوید این کارها «به هیچ وجه مورد تایید دولت نیست.»

مولاوردی در این بخش که به طور کامل از فایل صوتی اخذ شده است، می‌گوید: «به هر شکل این مجموعه اتفاقاتی است که قطعا ضربه می زند به تغییر نگاه بیرونی به امنیت داخلی کشور ما برای سرمایه گذاری که در واقعیت هم چنین نیست ولی خب این تصویر غلطی که ارائه می شود و در واقع چهره غلطی که از کشور ما به نمایش گذاشته می شود، به هیچ وجه مورد تایید دولت نیست و ما تمام تلاشمان را به کار بستیم که این اتفاق نیفتند ولی در عین حال شاهد هستیم که نتوانستیم تاثیر چندانی داشته باشیم.»

اما این تنها موردی نیست که دولتمردان با پدیده مقابله با جاسوسی برخوردی انتقادی دارند.

چندی پیش نیز، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان درباره به‌کارگیری چند دوتابعیتی از جمله دری اصفهانی در مذاکرات هسته‌ای گفت: «در جریان مذاکرات جز خدمت از این افراد چیزی ندیدم اما به بقیه مسائل وی (دری اصفهانی) کاری ندارم.»

وی در این باره بیان می کند: «چهار نفری هم که آقای کریمی قدوسی اسم برد (دری اصفهانی، سیروس ناصری، مشکان مشکور و شعبانی) از سایر دستگاه‌ها به ما معرفی شده‌ بودند و یا طبق سابقه قبلی از آنها بهره بردیم؛ من در جریان مذاکرات هم جز خدمت از آنان ندیدم و اگر مسائل دیگری هم مطرح است، به من ارتباطی ندارد. من مسئول مذاکرات هستم.»

ظریف با بیان اینکه این افراد در هیچ‌کدام از مذاکرات خصوصی حضور نداشته‌اند، تصریح کرد: «برجام شکست نخورده و این آمریکاست که شکست خورده است؛ آمریکا از برجام خارج شد به دلیل اینکه برجام خوب نوشته شده بود.»

وی عنوان کرد: «بیشترین نقش را در پس گرفتن ۱.۷ میلیارد دلار اموال ایران از آمریکا، آقای دری اصفهانی ایفا کرد؛ به بقیه مسائل ایشان کاری ندارم.»

اما موضوع به همین جا ختم نمی شود. حجت الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز در این راستا در یادداشتی مخالفت خود را با جاسوس خواندن دری اصفهانی ابراز داشت.

در همین رابطه، نمایندگان از وزیر اطلاعات درباره اقدامات وزرات اطلاعات در جلوگیری و برخورد با مصادیق نفوذ در جامعه‌های علمی و فرهنگی کشور سوال کرده بودند.

پس از طرح این سوال در صحن مجلس، «مسعود پزشکیان» نایب رئیس مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، گفت: «براساس یادداشت وزیر اطلاعات باید این تذکر را بدهم که آقای دری‌اصفهانی(عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای) برابر نظر کارشناسان وزارت اطلاعات جاسوسی نکرده است.»

همچنین، وزیر اطلاعات در خصوص اتهام جاسوسی دری اصفهانی، به یکی از خبرگزاری ها گفت: «در خصوص دری اصفهانی قبلا در چند نوبت تصریح کرده و باز هم به صراحت اعلام می‌کنم، از آنجا که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است، از نظر این معاونت، آقای دری اصفهانی نه تنها مرتکب جاسوسی نشده بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است.»

در همین رابطه حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصدوبیست و ششمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اختلاف بین قوه قضاییه و وزارت اطلاعات درباره جاسوس بودن یا نبودن برخی متهمان از جمله کاوه مدنی اظهار کرد: «اینکه مرجع تشخیص جاسوس بودن یا نبودن فردی وزارت اطلاعات است، غلط است. ممکن است از منظر کارشناسی وزارت اطلاعات کسی جاسوس باشد یا نباشد اما تحت تعقیب قرار دادن افراد به اتهام جاسوسی و محاکمه، بر عهده قوه قضاییه است.»

وی افزود: « الان ممکن است سازمان اطلاعات سپاه پرونده‌ای را برای قوه قضاییه بفرستد و اصلاً روح وزارت اطلاعات خبر نداشته باشد؛ آیا می‌تواند بگوید فرد جاسوس هست یا خیر؟ ممکن است نیروی انتظامی پرونده‌ای بفرستد و هیچ کدام از این دو نهاد اطلاع نداشته باشند.»

با انتشار خبر خودکشی، «کاووس سیدامامی»، «حسام الدین آشنا»، مشاور حسن روحانی در حساب توئیتر خود نوشت‌: «نه جامعه شناسان دین خودکشی می کنند نه حامیان حیات وحش.»

این موضوع واکنش کاربران توئیتر را به دنبال داشت و کاربران استدلال آشنا را زیر سئوال بردند و این سئوال را پرسیدند که آیا یک فرد جاسوس نمی‌تواند در لباس یک جامعه‌شناس یا یک حامی محیط زیست، ورود کند و دست آخر خودکشی نماید.
موارد متعددی از مخالفت اعضای دولت با پرونده‌های جاسوسی وجود دارد که برخی از این افراد ارتباط کاری نزدیکی هم با دولتمردان داشتند. از جمله در فضای محیط زیست و همچنین مذاکرات هسته‌ای و مدیران دو تابعیتی این موارد نگرانی برخی را به دنبال داشته است اما دولتمردان به جای پذیرش اشتباه، عذرخواهی و استعفا دست به دفاع از جواسیس می زنند. این دفاع هم شائبه‌های زیادی درباره مسئولان ایجاد می کند و این سئوال مهم را به وجود می آورد که در این دستگاه ها نظارت های امنیتی در چه جایگاهی قرار داد و چه عملکردی از خود به نمایش می گذارد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رویه قوه قضائیه در ایران برعکس همه دنیاست . قاضی وقتی می تواند تشخیص دهد که جاسوس کیست و به عدل بنشیند که وزارت اطلاعات بگوید فلانی جاسوس است و متهم را بفرستد دادگاه ، قاضی با شنیدن ادله هر دو طرف رای می دهد که متهم جاسوس است یا خیر . تشخیص جاسوس بودن یا نبودن فرد اینجا بعهده قاضی است اما این که شما می گوئید نعل وارونه است . وزارت اطلاعات کا کارشناس رسمی ضد جاسوسی است می گوید فلانی جاسوس نیست اما قاضی می گوید تو نمی فهمی این جاسوس است .
چاقو دسته خودش رو نمیبره .
Iran, Islamic Republic of
وزارت اطلاعات زیر مجموعه دولت است و هرگز نمی گوید که در تیم هسته ای و یا سازمان محیط زیست و غیره جاسوس وجود داشته است .
پیروز
Iran, Islamic Republic of
اولا هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه، ثانیا نتیجه مذاکرات برجام الان چی شد؟ جوابتون رو از وضعیت فعلی بگیرین ...
Iran, Islamic Republic of
وقتی وزارت اطلاعات سرگرم نرخ بربری و سنگک است, جاسوس و تروریست تا دم در مجلس می ان و هسته ای رو به باد میدن, .... قوه قضاییه حق ندارد رسیدگی کند بعنوان مدعی العموم؟ اصلا دادستان مدعی العموم است . میفهمی یعنی چه که افاضه میکنی...
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی وزارت اطلاعات تشکیل نشده بود هر روز در کشور ترور وتخریب داشتیم ولی از زمان تشکیل وزارت اطلاعات در سال 63 تاکنون امنیت بالایی در کشور حاکم شده وترفند دشمنان در همان خارج کشور در نطفه خفه می شود هیچ وقت نباید فقط قسمت پر لیوان یا خالی آن را به تنهایی دید وقتی صدها تیم تروریستی داعش ومنافقین وکومله ودمکرات و.... قبل از انجام عملیات شناسایی ومنهدم می شود ممکن یک تیم هم از رصد آنها خارج شود ودر تهران عملیات نماید این نباید باعث شود ناسپاسی کنیم وزحمات نیروهای وزارت اطلاعات که شبانه روزی با دید تیز بین خود از کشور محافظت می کنند نادیده بگیریم.
Iran, Islamic Republic of
تیم های تروریستی توسط اطلاعات سپاه پاسداران شناسایی و منهدم می شوند.
Iran, Islamic Republic of
...
محمودرضا
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز چطور شده در دولت شیخ حسن چشمان تیز بین اطلاعات ضعیف شده؟؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این موضوع خیلی،مسکوکه
کاظم
United Arab Emirates
حس همنوع دوستی دارن!
Iran, Islamic Republic of
بحث امنیت وجاسوسی مربوط به امنیت ملی کشور است وارگانهایی که قانونا متولی آن هستند از جمله وزارت اطلاعات هیچ وقت تحت تاثیر حزب وگروه قرار نمی گیرند اگر نگاهی به شکار جاسوسان سیا وموساد در ایران بیندازید اکثر قریب به اتفاق آنان از سوی وزارت اطلاعات در سنوات گذشته شناسایی ودستگیر وبرخی از آنها نیز اعدام شده اند حتی برخی عناصر جاسوس در بین نیروهای مسلح نیز از سوی وزارت شناسایی وبه حفاظت اطلاعات نیروی نظامی مربوطه معرفی شده اند شناسایی جاسوس از اصلی ترین وظایف وزارت اطلاعات است ودستگیری عده زیادی از عوامل وابسته به سیا وموساد وحتی عاملین شهادت دانشمندان هسته ای از سوی وزارت اطلاعات نشان از پختگی وصلاحیت وزارت اطلاعات در شناسایی وبرخورد با جاسوسان دارد ،بنابر این وزارت اطلاعات است که می تواند تشخیص دهد چه کسی جاسوس است وچه کسی جاسوس نیست ،نظر وزارت ، صاحب است وآنچه وزارت تشخیص دهد عین واقعیت است.
Iran, Islamic Republic of
در بحث شناسایی وبرخورد با جاسوس ، سهم دستگاهی که شناسایی میکند وجاسوس را شکار میکند 99 درصد می باشد وسهم دستگاه قضایی که به پرونده رسیدگی وحکم صادر 1 درصد است . قاضی از مستندات پرونده و اعترافات فرد می تواند تشخیص دهد که او جاسوس است یا جاسوس نیست اگر چه قاضی در مراحل مختلف پرونده حضور دارد واحکام لازم را صادر میکند ولی عملا همه کارهابعهده دستگاهی است که جاسوس را شناسایی ودستگیر می کند .
دانا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Russian Federation
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
برای اینکه خودشون نفوذی در دولت هستند رطب خور کی تواند منع رطب خور کند