کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکاوی حمله اخیر اسرائیل به سوریه

26 شهريور 1397 ساعت 18:21

رژیم صهیونیستی تاکنون یورش های متعددی به ویژه موشکی به سوریه انجام داده که نتوانسته است از این حملات خود به نتیجه ای برسد و همچنان به خط و نشان کشیدن برای دمشق ادامه می دهد.


به گزارش جهان نیوز، رژیم صهیونیستی شنبه شب مجددا در حالی فرودگاه دمشق را هدف حملات موشکی خود قرار داد که طبق گفته های مسئولان رژیم صهیونیستی، تل آویو طی ۱۸ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ حمله به سوریه انجام داده است.



تحرکات رژیم صهیونیستی در طول سالهایی که از بحران سوریه می گذرد به خوبی نمایانگر این است که هدف تل آویو؛ سوریه بدون ایران و بی ثبات و بدون حاکمیت است. صهیونیستها نمی‌خواهند که سوریه تمامیت ارضی یکپارچه داشته باشد. اسرائیل تمایل شدید بر بی ثباتی سوریه دارداسرائیل تمایل شدید بر بی ثباتی سوریه دارد و حملات آن به سوریه و حمایت از گروههای تروریستی نیز در این راستا تعریف می شود.

گواه این مدعا نیز مقاله ای بود که روزنامه جروزالم پست اخیرا با عنوان اینکه ارتش اسرائیل شورشیان در سوریه را حمایت تسلیحاتی کرده و به آنها سلاح سبک داده است، منتشر کرد که البته این مقاله بلافاصله حذف شد اما با سرچ در گوگل می توان آنرا یافت. در این مقاله اشاره شده است که نظامیان رژیم صهیونیستی اعتراف کرده اند که پول و سلاح و مهمات به گروههای مسلحی که در نزدیکی مرزهای این رژیم هستند، داده اند.

رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی که گروههای مسلح دیگر در درعا نیستند از تحرکات خود برای حمایت از تروریستهایی که در ادلب و نیز منطقه التنف هستند و نیز بازمانده های داعش در سوریه، بهره می برد. تل آویو به همراه آمریکا در حال حاضر به دنبال استفاده از ابزارهای بشردوستانه برای مهار سوریه و فشار بین المللی به آن به منظور عدم شروع عملیات ادلب هستند. جنجال آفرینی درباره احتمال استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی هم در این راستا تعریف می شود.

اما به اعتقاد تحلیلگران اینکه رژیم صهیونیستی اخیرا به ۲۰۰ حمله به سوریه اعتراف کرده است قابل تامل است زیرا اعتراف رسمی اسرائیل به حمله به سوریه در حالی صورت می پذیرد که پیش از این و در مواردی متعدد این رژیم پس از انجام حمله به سوریه از به عهده گرفتن آن طفره می رفت و اغلب سکوت اختیار می کرد. بر این اساس مبادرت به اعلام رسمی در این خصوص و در شرایط کنونی به نظر با هدف روحیه دادن به آخرین بازماندگان تروریسم در ادلب برای مقاومت در برابر ارتش سوریه صورت می پذیرد.



واقعیت آن است که پذیرش این واقعیت برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت است که ارتش سوریه را بر خلاف میل و پس از هفت سال جنگ به منظور سرنگون ساختن دولت سوریه مجددا در نزدیکی خود ببیند و شب و روز با کابوس عدم امنیت از ناحیه محور مقاومت دست و پنجه نرم کند.

چرایی عدم پاسخ دمشق به حملات اسرائیل
حقیقت آن است که اینک دولت و ارتش سوریه دقیقا در کنار مرزهای اسرائیل سنگر گرفته اند و به راحتی می توانند به تعرضات رژیم صهیونیستی پاسخ قاطع دهند اما فعلا اولویت خود را آزاد سازی ادلب قرار داده اند و مبتنی بر منطق خاص جنگ، اصراری بر گشودن جبهه هایی جدید و همزمان برای مبارزه ندارند. بی شک مبتنی بر این نگاه زمانه پاسخگویی به تجاوزهای اسرائیل زیاد دور نخواهد بود.

در حالی که آمریکا، برخی کشورهای غربی و همپیمانان منطقه ای آنها منطقه به صراحت بر خروج ایران از سوریه تاکید می کنند رژیم صهیونیستی در عمل و در قالب حمله به سوریه می کوشد تا پیام های این گروه و البته خودش را صریح تر اعلام کند. اینکه جماعت مذکور در این رویا پردازی چقدر موفق شوند را آینده با روایتی منفی روشن خواهد کرد.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به حمله شنبه شب گذشته به فرودگاه دمشق در رای الیوم آورده است: « در حالی که نفس ها در سینه برای شروع نبرد ادلب حبس شده است؛ منابع سوری از حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه دمشق و دفع این حمله از سوی پدافند سوریه و سرنگونی تعدادی از موشکها خبر دادند.

وی می نویسد:  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به این حمله اعتراف نکرده است اما به شکل تلویحی بدان اشاره کرد و آن هنگامی بود که گفت: «اسرائیل برای ممانعت از دست یابی دشمنانش به سلاح پیشرفته در سوریه از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد».

عطوان می افزاید: قابل توجه این است که مقامات نظامی اسرائیل از نیروی هوایی برای حملات خود به سوریه از زمان سرنگونی جنگنده اف۱۶ درحدود یکسال قبل استفاده نمی کنند و به موشکهای هدایت شونده به منظور پرهیز از سرنگونی جنگنده های دیگر روی آورده اند که این نشان دهنده این است که پدافند هوایی سوریه در برخورد با جنگنده های رژیم صهیونیستی مجهزتر شده اند.مقامات نظامی اسرائیل از نیروی هوایی برای حملات خود به سوریه از زمان سرنگونی جنگنده اف۱۶ درحدود یکسال قبل استفاده نمی کنند و به موشکهای هدایت شونده به منظور پرهیز از سرنگونی جنگنده های دیگر روی آورده اند که این نشان دهنده این است که پدافند هوایی سوریه در برخورد با جنگنده های رژیم صهیونیستی مجهزتر شده اند.

این تحلیلگر عرب آورده است: اسرائیل اعتراف کرده است که بیش از ۲۰۰ بار اهدافی که بیشتر آنها ایرانی بوده اند را در عمق سوریه در ۱۸ ماه گذشته هدف قرار داده است؛ ما دلیلی برای رد یا تایید آن نداریم اما آنچه ما در اختیار داریم این است که بیشتر این حملات در پایان دادن به حضور نظامی ایران در سوریه که همچنان برقرار و در حال تقویت شدن است، شکست خورده است.

علاوه بر آن ارتش سوریه هم قوی تر از قبل شده است و تلاش ها برای تضعیف آن از سوی اسرائیل راه به جایی نبرده است. ارتش سوریه که غوطه و درعا را اخیرا به کنترل کامل خود درآورده، قوی تر از قبل شده است. حزب الله لبنان نیز توان موشکی و جنگ افزاری خود را بیش از قبل تقویت کرده است و این به اذعان خود محافل اسرائیلی است. آنچه مسئولان نظامی اسرائیل را نگران می کند تعداد موشک های حزب الله نیست بلکه دقت عالی آن در اصابت به اهداف است.

عطوان بیان کرد: حمله موشکی اخیر به فرودگاه دمشق اقدامی تحریک آمیز از روی ناامیدی بود که هدف اولش تبلیغاتی و نمایانگر سرخوردگی اسرائیل پس از شکست در برابر ارتش سوریه در موضوع بازپس گیری درعا بود که ارتش سوریه توانست درعا را به آغوش حاکمیت دمشق بازگرداند و گروههای مسلح در آن را نابود کند. به اعتقاد بیشتر کارشناسان امور نظامی این حمله موشکی تاثیرات محدودی بر سوریه و ایران خواهد داشت به ویژه که تمرکز کنونی دمشق بر روی نبرد ادلب است. اما بدان مفهوم نیست که این حمله و دیگر حملات به سوریه بدون واکنش باقی خواهد ماند».



قدر مسلم آن است که حملات رژیم به اهدافی در سوریه تاکنون ثمری برای تل آویو نداشته است و همانگونه که گفته شد، هدف از این حملات روحیه دادن به گروههای مسلح و تروریستی است که در ادلب و نیز اندک مناطق دیگر به شکل پراکنده هستند.

اما درباره عدم واکنش دمشق به این حملات نیز باید آنرا در استراتژی و راهبرد دولت سوریه دانست که عملیات ضد گروههای تروریستی و مسلح مورد حمایت خارجی را ارجح تر می داند و در واقع با نابودی این تروریستها ضربه دردناکی به تل آویو وارد می کند. هدف تل آویو ممانعت از موفقیت ارتش سوریه در تسلط بر همه جغرافیای سوریه است اما دمشق با حمایت متحدان خود سرانجام سوریه را از این گروهها پاکسازی می کند.

منبع: مهر


کد مطلب: 641299

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/641299/واکاوی-حمله-اخیر-اسرائیل-سوریه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com