جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۵

توهین بی‌سابقه خبرگزاری رسمی تاجیکستان به مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران

دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب: 641289
خبرگزاری رسمی تاجیکستان در اقدامی تحریک‌آمیز و مخرب، با انتشار کاریکاتوری پیرامون ائتلاف اخیر گروه‌های اپوزوسیون در نشست سالانه سازمان امنیت و همکاری اروپا، به برخی از مقامات عالی رتبه کشورمان اهانت کرده است.
توهین بی‌سابقه به مقامات عالی جمهوری اسلامی
به گزارش جهان نيوز، خبرگزاری رسمی تاجیکستان «خاور» اصلی‌ترین مرجع اطلاع‌رسانی دولت تاجیکستان است که طی سال‌های اخیر ید طولایی در انتشار مطالب ضدایرانی داشته است.

به‌ویژه از سال 2015 و پس از اعلام ممنوعیت فعالیت حزب نهضت اسلامی، هم‌راستا با دولت تاجیکستان که تلاش کرده این حزب را تروریستی اعلام کرده و آن را مرتبط با جمهوری اسلامی ایران بخواند، این تلاش‌های ضدایرانی دوچندان شده بود.

این در حالی است که رهبری و عمده اعضای این حزب در اروپا به سر می‌برند و بارها اعلام کرده‌اند هم‌ سوئی و هم‌ راستایی آن‌ها به عنوان یک حزب‌ اسلام‌گرا با جمهوری اسلامی ایران، یک رابطه طبیعی و اصولی است.

محی‌الدین کبیری پیش از این در مصاحبه‌ای با تسنیم گفته بود: «آیا منطقی است که یک حزب اسلامی با یک جمهوری اسلامی رابطه خوب نداشته باشد؟ برعکس اگر رابطه خوب و تنگاتنگ نبود باید تعجب کرد و غیرطبیعی است».

با این حال اما خبرگزاری خاور به بهانه‌های مختلف اتهامات بی‌اساس متعددی را متوجه کشورمان کرده بود که عمدتاً به موضوعاتی از قبیل تروریسم و مسائل مذهبی مربوط می‌شد. حتی در این راستا، خبرگزاری مزبور از زبان عبدالعزیز بن محمد البادی، سفیر عربستان سعودی در تاجیکستان نیز اقدام به انتشار مطالبی علیه کشورمان کرده بود. با این حال اما این اقدامات با سعه صدر و رفتار برادرانه از سوی جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است. با این حال در مواردی این اقدامات اعتراض کشورمان را برانگیخته است.

سفارت کشورمان در دوشنبه در مورخ 20 تیرماه 1397 با انتشار مطلبی در وب‌سایت سفارت، اشاره داشته بود که در پاسخ به مصاحبه صورت گرفته توسط خبرگزاری خاور در مورخ 20 آوریل 2018 و مقاله‌ منتشر شده تحت عنوان «آیا شیعه شدن نهضتیان تهمت است؟»، که در آن‌ها مواردی علیه کشورمان مطرح شده بود، با سیدعلی صدیق‌اف مکاتبه کرده است.

در این نامه ضمن اعتراض به موارد مطرح شده علیه کشورمان در این خبرگزاری دولتی، طبق ماده 18 «قانون جمهوری تاجیکستان درباره مطبوعات دوره‌ای و سایر رسانه‌های جمعی»، درخواست امکان پاسخ‌گویی نسبت به آن موارد را مطرح کرده بود. با این حال اما پاسخی از سوی مدیریت خبرگزاری مذکور دریافت نشده بود. در نتیجه این رویکرد خاور، نامه ارسالی و جوابیه سفارت کشورمان از طریق وب‌سایت رسمی سفارت و برخی رسانه‌های دیگر، منتشر شد.

با این حال اگرچه مدت کوتاهی از مطالب ضدایرانی در خاور خبری نبود، اما روز 14 سپتامبر این خبرگزاری در اقدامی بی‌سابقه، با انتشار کاریکاتوری موهن به برخی از مقامات عالی رتبه کشورمان توهین کرده است.

در این راستا، مقاله‌ای تحت عنوان «پیمان ملی تاجیکستان یا تور تنیده عنکبوتان» به قلم شمس‌الدین شاهینی، رئیس حزب حاکم خلق دموکرات در ولایت ختلان پیرامون ائتلاف اخیر صورت گرفته در سازمان امنیت و همکاری اروپا در این خبرگزاری منتشر شده است.

اگرچه در این یادداشت هیچ اشاره مستقیمی به جمهوری اسلامی ایران و یا مقامات عالی رتبه ایرانی نشده است، اما کاریکاتوری که به عنوان تصویر این یادداشت منتشر شده، حاوی توهین بی‌سابقه‌ای نسبت به آنان است.

اگرچه هنوز انگیزه این اقدام خبرگزاری خاور و عمدی یا سهوی بودن آن مشخص نیست، اما توهین صورت گرفته، نمی‌تواند بدون برخورد و پاسخ قانونی باشد.

طبیعتاً این قبیل اقدامات خدشه‌ای جبران‌ناپذیر به روابط دو کشور وارد آورده و هیچگاه مورد پذیرش ملت‌های هم‌زبان، هم‌فرهنگ و هم‌مذهب ایران و تاجیکستان که از پیوندهایی دیرینه و تاریخی برخوردارند، نخواهد بود.

با این حال امید آن می‌رود که مقامات تاجیک با هوشمندی تمام سریعاً با عوامل این اقدام مخرب برخورد نمایند و گام‌هایی استوار در تعمیق هر چه بیشتر مناسبات دو کشور و پیش‌گیری از بروز بیشتر اختلاف نظرها، صورت دهند.

گفتنی است خبرگزاری «خاور» رسانه رسمی دولتی تاجیکستان است و ریاست فعلی آن، سیدعلی صدیق‌اف در مارس 2016 توسط امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری این کشور منصوب شده است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر نظرات با قوانین سایت مطابقت ندارد خوب منتشر نکنید. این چه کاریه که متن رو تبدیل به نقطه چین می کنید و بعد تایید می کنید. این کار عجیب رو فقط توی این سایت دیدم.
Iran, Islamic Republic of
چرا سفارتخانه کشوری در دیگر کشورها دائما مورد تعرض قرارمیگیرد پاسخ: بهمان شکلی که اگر دولت امریکا تصمیماتی علیه صلح جهانی بگیرد دردیگر کشورها سفارتخانه ها ی او بحالت آماده باش و یا از آمریکائیها میخواهد درمکانهای عمومی رفت وآمد نکنند . نتیجه : هردو منافعی در دیگر کشورها دارند اما منافعشان به ایجاد اقلیتی مخالف منتهی و مخالفتشان را با شکستن شیشه پنجره و دربها ابراز میکنند لیکن ره بجایی نخواهند برد .
Iran, Islamic Republic of
كجاست ديپلماسي التماس كه باعث شده شير شوند اينان
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
"خبرگزاری مزبور از زبان عبدالعزیز بن محمد البادی، سفیر عربستان سعودی در تاجیکستان نیز اقدام به انتشار مطالبی علیه کشورمان کرده بود. با این حال اما این اقدامات با سعه صدر و رفتار برادرانه از سوی جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است."
مراقب باشیم که "سعه صدر" را با بی‌قیدی تحت" اشتباه نگیریم.