کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا جبهه غربی_عربی مخالف بازگشت آوارگان‌سوری است؟

25 شهريور 1397 ساعت 16:39

معاون دبیرکل حزب‌‌الله در جدیدترین سخنرانی خود در مجالس حسینی به تشریح دلایل مخالفت کشورهای غربی و عربی با بازگشت آوارگان سوری به کشورشان پرداخت.


به گزارش جهان نیوز، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌‌الله در مجلس عاشورایی در شهر «صور» (واقع در جنوب لبنان) اعلام کرد تمام دخالت‌های خارجی در لبنان چه از جانب آمریکا، کشورهای اروپایی یا کشورهای حوزه خلیج فارس علیه منافع لبنان است.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، شیخ قاسم گفت به عنوان مثال امروز مسأله آوارگان سوری مطرح است، لبنان به بهترین وجه ممکن از آنها در سال 2011 تا کنون استقبال کرد اما در حال حاضر امکان بازگشت این آوارگان به کشورشان وجود دارد بویژه اینکه سه‌چهارم سوریه در کنترل دولت قرار گرفته است اما برخی طرف‌های خارجی از جمله کشورهای عربی می‌گویند آوارگان نباید به سوریه بازگردند، بهانه آنها «نبود امنیت در سوریه» است.

معاون حزب‌الله سپس گفت: دروغ نگویید و حقیقت را به مردم بگویید؛ شما می‌خواهید از آوارگان به عنوان اهرمی برای چانه‌زنی استفاده کنید تا بگویید ادامه حضور آوارگان در لبنان دال بر آن است که سوریه امن نیست؛ برای اینکه آنها بتوانند به شکل امن برگردند باید راه‌حلی سیاسی حاصل شود، راه‌حلی که مذاکره‌کنندگان در آن نیاز به اهرم‌های فشار دارند و معتقد بودند این اهرم‌ها در تروریسم تکفیری نهفته است اما زمانی که تروریسم در هم شکست و خاک سوریه (توسط ارتش این کشور) پس گرفته شد دیگر اراضی اشغال‌شده ای وجود نداشت تا با این ابزار با دولت سوریه مذاکره کنند پس فکر کردند آوارگان می‌تواند به اهرمی برای چانه‌زنی و فشار بر سر میز مذاکرات تبدیل شود. می‌گویند ما جز زمانی که امتیازات سیاسی نگیریم با بازگشت آنها موافقت نمی‌کنیم؛ علیرغم همه مشکلاتی که به خاطر موضوع آوارگان به لبنان وارد شده ، آنها نمی‌خواهند اجازه دهند این افراد به کشور خود بازگردند.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد، ارتباط دادن بازگشت آوارگان به راه‌حل سیاسی برای سوریه در راستای منافع لبنان نیست زیرا حصول راه‌حل ممکن است یک یا دو سال یا بیشتر طول بکشد یعنی تا زمانی که غرب و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بفهمند نمی‌توانند به برخی امتیازات دست پیدا کنند.

تعداد آوارگان سوری در لبنان بیش از یک میلیون نفر تخمین زده شده که تا کنون برخی از آنها طی چند مرحله به سوریه بازگشته‌اند.

منبع: فارس


کد مطلب: 641017

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/641017/چرا-جبهه-غربی-عربی-مخالف-بازگشت-آوارگان-سوری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com