کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تایم:

با رفتن عبادی، نفوذ آمریکا در عراق کمتر می‌شود

25 شهريور 1397 ساعت 14:11

یک مجله آمریکایی در گزارشی نوشت که با رفتن حیدر العبادی، نفوذ آمریکا در عراق کمتر خواهد شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، مجله آمریکایی تایم در گزارشی تحت عنوان « پایان حیدر العبادی ، نخست وزیر آمریکا‌دوست عراق، نزدیک است» نوشت: هنگامی که نخست وزیر عبادی روز دوشنبه به بصره وارد شد استقبال چندانی از او صورت نگرفت. بر روی بنرهای آویخته  بر دیوارها و نرده های شهر  نوشته شده بود: شما تنها به فکر نفت و گذرگاه های مرزی و نه زندگی مردم بصره هستید. مردم بصره از حضور عبادی در حال افول خرسند نیستند.

این گزارش افزود: عبادی پس از انتخابات مجلس در ماه مه که به دنبال ماه‌ها مذاکره میان ائتلاف های سیاسی در عراق انجام شد، امیدوار به حضور دوباره بر منصب نخست وزیری بود... عبادی بیش از چهارسال پیش به قدرت رسید و عراق را در خلال جنگ علیه داعش هدایت کرد و خود شخصاً شکست این شبه نظامیان را اعلام کرد. ولی اکنون که داعش تقریباً از بین رفته است، مردم عراق به دنبال رهبری هستند که به وعده های خود در مبارزه با فساد مالی و تحت کنترل در آوردن شبه نظامیان عمل کند. عبادی در مصاحبه ماه ژانویه خود با نشریه تایم گفته بود هدف نهایی در دوره پس از داعش پاسخگو بودن به مردم و عمل به وعده هاست.

تایم نوشت: ایران و آمریکا  با وجود داشتن دشمن مشترکی به نام داعش مدت هاست که بر سر تسلط بر عراق با یکدیگر رقابت می کنند. اکنون که داعش از بین رفته و تنش ها میان ایران و آمریکا به دنبال فروپاشی برجام افزایش یافته است، منافع در عراق دچار واگرایی هرچه بیشتر شده است.

مجله آمریکایی ادامه داد: کاخ سفید روز سه شنبه به ایران هشدار داد که تهران را مسئول هرگونه حمله به تاسیسات آمریکا  در عراق می‌داند. در این بیانیه آمده است "ایران برای توقف این حملات از سوی عوامل خود هیچ اقدامی نکرده است". ولی شایان تذکر است که این کنسولگری ایران و نه آمریکا بود که در شهر اکثراً شیعه نشین بصره به آتش کشیده شد.

تایم افزود: عبادی در مبارزه با تروریسم و دعوت دوباره از امریکا برای مبارزه با داعش نقش مهمی داشت. او همچنین رهبری آشتی طلب تر از  نوری مالکی شناخته می شود که با کمک ایران و امریکا از سال 2006 نخست وزیر عراق بود.مجله آمریکایی نوشت: اگر عبادی برود، آمریکا دیگر هیچ متحد قدرتمندی در بغداد نخواهد داشت و حتی از نفوذ کمتری در عراق برخوردار خواهد شد.
 


کد مطلب: 640958

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640958/رفتن-عبادی-نفوذ-آمریکا-عراق-کمتر-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com