کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ورود چین و روسیه به عرصه روابط نظامی

25 شهريور 1397 ساعت 12:28

چین با حضور در مانور بزرگ 'وستک 2018 ' روسیه مناسبات خود را با مسکو همه جانبه کرد و این روابط نظامی دو کشور تازه ترین بخش از مناسبات بسیار نزدیک و راهبردی مشارکتی محسوب می شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایرنا، ارتش چین برای نخستین بار نزدیک به 3 هزار و 200 نفر از نیروهای نظامی خود را به این رزمایش که از روز سه شنبه هفته قبل به مدت 5 روز برگزار شد، اعزام کرد.

حضور چین در این رزمایش بزرگ، یکی از تازه ترین اقدامات پکن در عرصه نظامی بین المللی و گامی مهم پس از تاسیس اولین پایگاه نظامی این کشور در دو سال گذشته در جیبوتی محسوب می شود.

افزون بر این ورود چین به این عرصه و اعزام نیروی نظامی و تجهیزات به روسیه باعث خواهد شد تا ارتش چین برای اولین بار در راستای تقویت توان نظامی خارجی خود و بالا بردن قابلیت های رزمی به شکل واقعی در فراتر از مرزهایش گام بردارد.

حضور چین در این رزمایش یک اقدام راهبردی از سوی پکن محسوب می شود و طبیعتا نتیجه آن تعمیق روابط میان نیروهای مسلح دو کشور خواهد بود و در زمان حاضر تقریبا دیگر هیچ عرصه ای نیست که چین و روسیه در آن با یکدیگر ارتباط نزدیک نداشته باشند.

از دیدگاه رهبران دو کشور هدف از این همکاری حراست از صلح و امنیت است و دو کشور اعلام کرده اند که از این پس ارتش های آنها قابلیت مقابله با تهدیدهای نظامی را خواهند داشت.
از آنجا که هر دو کشور با تهدیدهای نظامی از سوی آمریکا و برخی از کشورهای غربی روبرو هستند، برگزاری چنین رزمایشی با هدف توسعه مناسبات نظامی و دفاعی برای آنها بسیار مهم خواهد بود.

روسیه نیز اعلام کرده است که قصد دارد همکاری های نظامی بین المللی این کشور را با چند کشور دیگر جهان برای مقابله با برخی از چالش های امنیتی افزایش دهد.

ارتش چین نیز در این رزمایش مشترک برای اولین بار تانک های هجومی تایپ 99 و تسلیحات رزمی و هجومی 'زد دی بی'، بالگردهای مدل 'دبلیو زد 9' و دبلیو زد 19 ' را به همراه بمب افکن های 'جی اچ ـ 7 آ ' به نمایش گذاشت.

این رزمایش اولین رزمایش بزرگ در تاریخ مدرن روسیه است که با حضور 300 هزار نیروی نظامی برگزار می شود که تقریبا شمار نفرات شرکت کننده در آن دو برابر بزرگترین رزمایش این کشور پس از جنگ سرد در سال 1981 میلادی است.

'شایو یوان مینگ' از کارشناسان کمیسیون نظامی چین می گوید: ارتش های دو کشور در کنار دوستی دیرینه ای که دارند از این پس برای مقابله با تهدیدهای امنیتی آمادگی بیشتری خواهند داشت.

اما 'هیساشی تسویا' تحلیلگر ارشد نظامی می گوید دلیل روسیه برای این کار، ممکن است فشار آوردن به ایالات متحده آمریکا با دعوت از 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین، به این مجمع و بدین ترتیب نشان دادن تقویت مناسباتش با چین باشد.

او می گوید: اما چین انگیزه به مراتب مهمتری از روسیه در این موضوع دارد مشارکت چین تنها محدود به بخشی از این مانور نظامی است. پکن به شدت تلاش دارد تا مناسبات نزدیک تر خود با روسیه را به آمریکا و ژاپن نشان دهد.

به گفته وی اگرچه چین و روسیه لزوما با یکدیگر «به طور متحد و یکپارچه» عمل نمی کنند اما ترفند چین در استفاده از مانورهای نظامی کشور روسیه در همسایگی اش، قابل توجه است.

این اولین فعالیت بزرگ نظامی خارجی چین از سال 2016 میلادی است که اصلاحات بزرگ در ارتش این کشور شروع شد هرچند پکن می گوید هدف آن کشور ثالثی نیست.

از جمله این نخستین بار است که ارتش روسیه نیز با نظرداشت اصلاحات نظامی که از سال 2008 میلادی شروع شده است چنین رزمایشی برگزار می کند که چینی ها هم در آن مشارکت قوی داشته اند.

'لی وی یی' از فرماندهان ارتش چین در این عملیات رزمی مشترک با روسیه می گوید که ما در هر عرصه ای با روس ها همکاری می کنیم و از امروز به بعد روابط نظامی میان نیروهای مسلح به سطحی بالاتر ارتقا خواهد یافت.

در این رزمایش، 297 هزار نظامی روسی، حدود یک هزار جنگنده، بالگرد و پهپاد و همچنین 36 هزار دستگاه تانک و خودروی زرهی شرکت داشتند.


کد مطلب: 640909

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640909/ورود-چین-روسیه-عرصه-روابط-نظامی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com