کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهدی چمران: بساط رانت‌خواری باید برچیده شود

25 شهريور 1397 ساعت 12:09

نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: افرادی که در انقلاب جایگاه داشته اند باید همان مسیر انقلابی خود را دنبال کرده و از اشرافی گری دوری کنند. لذا باید بساط رانت خواری برچیده شود.


به گزارش جهان نیوز، مهدی چمران اظهار کرد: اگرچه نمی توان به خاطر آقازاده بودن با کسی برخورد کرد اما مسئولان نباید اجازه بدهند، فرزندانشان از موقعیت پدران خود سوء استفاده کنند و اساسا این مسئله منطقی هم نیست. 

وی ادامه داد: افرادی که در انقلاب جایگاه داشته و فعالیت هایی در قبل و بعد از انقلاب انجام داده اند باید همچنان مسیر انقلابی خود را طی کرده و همان ساده زیستی حضرت امام و رهبری را حفظ نمایند و به تعبیر دیگر از اشرافی گری دوری کنند.

نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: در بین این مسئولین ممکن است، فرزندانی وجود داشته باشند، که خط فکریشان با پدران خود هم جهت نبوده و روش های دیگری را دنبال کرده اند لذا به این موضوع نمی شود زیاد تکیه کرد.
چمران افزود: این مسئله ناشی از تربیت است و در واقع راهی است که فرزندان خودشان انتخاب کرده اند، مثل آن فرزندی که پدرش سفیر بوده و یکهو تصمیم گرفته سبک زندگی اش را تغییر بدهد؛ این انتخاب اوست و انتخاب او را نباید به پای پدر نوشت. از سوی دیگر این موضوعات چندان حاشیه دار نبوده و این همه تاکید کردند روی آن زیاد صحیح نیست.

وی یادآور شد: البته این بحث وجود دارد که مسئولان نباید از موقعیت ها سوء استفاده کرده و فرزندانشان را با رانت بالا بیاورند زیرا این رانت به هیچ وجه منطقی و درست نیست اما این مسائل در طول تاریخ هم وجود داشته است. مهم این است که مسئولان از رانت نه تنها برای آقازاده ها بلکه برای برادران و اقوام نزدیک خود هم استفاده نکنند زیرا فرقی میان آنها با آحاد جامعه وجود ندارد و همه باید از حقوق مساوی بهره مند باشند. 

- همین خبر حاکی است: لطف اله فروزنده در گفت‌وگو با رسالت گفت: همه در برابر قانون برابرند. قائم مقام اسبق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سخنگوی سابق جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: مبارزه با فساد اقتصادی یک ضرورت است اما این مبارزه با مفاسد نباید منجر به اختلاف و اتهام زنی به یکدیگر شود.  لطف اله فروزنده اظهار کرد: همه در برابر قانون برابرند و فرقی نمی کند بنابراین باید با آقازاده و غیرآقازاده برخورد صورت گرفته و در این مسیر تبعیضی وجود نداشته باشد؛ یکی از محورهای انقلاب اسلامی ما عدالت است و این یعنی طبق قانون اساسی همه در برابر قانون برابرند. وی ادامه داد: این برابری در مقابل قانون امری صحیح است اما باید مواظب باشیم که تحت تاثیر غلوها و دروغ های فضای مجازی قرار نگیریم، متاسفانه در جامعه ما غلو در مورد فساد بیش از آن فسادی است که واقعا وجود دارد. درست است که ما نسبت به این مسئله انتقاد داریم اما این‌گونه هم که بیان می شود، نیست. 

سخنگوی سابق جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه نباید در برخورد با فساد، اجحافی صورت بگیرد، افزود: هرکسی در هر زمینه ای تخلف کرده، آقازاده یا غیرآقازاده حقش این است که سیر محاکمه اش طی شود و از طرف دیگر حق عمومی این است که بعد از طی مراحل قانونی، برخورد قانونی هم صورت بگیرد اما فراموش نکنیم، امروز باید با یکدیگر وحدت و انسجام هم داشته باشیم و در متن انقلاب فرو برویم.

 فروزنده تصریح کرد: دشمن با تمام توان علیه جمهوری اسلامی اقدام کرده و جنگ اقتصادی به راه انداخته لذا باید همه قوا و توان خود را صرف حل مشکلات اقتصادی کنیم، امروز مهم‌ترین چالش و دغدغه مردم این است. البته در کنارحل مشکلات اقتصادی، مبارزه با فساد اقتصادی هم یک ضرورت است و اگر مبارزه با فساد صورت نگیرد، اقتصاد هم اصلاح نمی شود.  وی افزود: مبارزه با مفاسد نباید منجر به اختلاف، عدم وحدت و اتهام زنی به یکدیگر شود پس باید هوشیار باشیم تا مسائل حاشیه ای جایگزین مسائل اساسی نشده و از سوی دیگر به دولت کمک کنیم تا ثبات اقتصادی ایجاد کرده و تولیدملی را تقویت کند.

وی با بیان اینکه همه باید به صورت منسجم در برابر توطئه اقتصادی استکبار جهانی بایستیم و در عین حال هرجا فساد و تخلفی اتفاق افتاد، در میان آقازاده ها یا غیرآقازاده ها با قاطعیت برخورد صورت بگیرد، گفت: این روزها حرکت خوبی در مقابله با فساد صورت گرفته و به نظر می رسد باید قوه قضائیه بیشتر از ظرفیتش استفاده کند، با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری، این قوه می تواند کارآمدی اش را نشان داده و حاصل این کارآمدی؛ آرامش و اطمینان بیشتر مردم باشد و بدانند هرکس تخلف کند مورد برخورد قرار می گیرد.

- همچنین مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با رسالت گفت: باید فرهنگ انقلاب را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

دبیرکل جمعیت انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه امروز شاهد ریزش ها و رویش های
 انقلابی هستیم، گفت: ریزش ها ریشه در قدرت، ثروت و شهرت دارد و نباید تصور کنیم، هیچ آفتی دامن نسل اول انقلاب و فرزندانشان را نمی گیرد. 
 
مجتبی شاکری اظهار کرد: یکی از عواملی که باعث انحطاط حکومت ها به ویژه حکومت های اسلامی می شود، مسئله دنیاگرایی است، دنیاگرایی آفت بسیار بزرگی است که ممکن هم انقلابیون و هم عامه مردم را در بربگیرد.

وی بیان کرد: تلاشی که حضرت امام داشتند، این بود که تا حد امکان جلوی دنیاگرایی را بگیرند و حتی هنگامی که فیدل کاسترو به ایران آمد و به جماران رفت، عنوان کرد، امام خیلی بزرگ است، پرسیده بودند چرا این تعبیر را به کار بردید؟ گفت برای اینکه خانه اش خیلی کوچک است.

این عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: حتی کسانی که تفکرات دیگری دارند هم به این توجه دارند که دنیاگرایی آفت است اما اینکه چرا برخی از مسئولین دچار این آفت هستند، باید به سراغ بحث ریزش ها و رویش هایی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، رفت، این مسائل اگر واکاوی شود نشان می دهد این ریزش ها ریشه در دنیاگرایی دارد و چند عنصر نظیر قدرت، ثروت، شهرت و شهوت در این زمینه موثر است.

وی افزود: این چهار مورد را می توان اساس وابستگی به دنیا قلمداد کرد، برخی مسئولان برای اینکه بتوانند فضا را همراه خود کنند، تلاش می کنند این دنیاگرایی را به شکل  امر موجه و پسندیده جلوه داده و فضا را به نفع خودشان تغییر دهند.

دبیرکل جمعیت انقلاب اسلامی با اشاره به پدیده آقازادگی تصریح کرد: قاعدتا فرزندان در لایه دورتری نسبت به انقلاب قرار دارند، این ها وقتی می بینند پدرشان به لحاظ  مسائل مادی از همه جلوتر هستند و به موضوع محرومیت و فقر و خودنگه داری توجه ای ندارند، بیشتر و شدیدتر به این مسائل ورود پیدا کرده و دچار رانت و فساد می شوند.

وی تصریح کرد: ما باید بدون توقف و فوت زمان، به صورت دائمی فرهنگ انقلاب را ترویج و به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم، تا فضا بر آقازاده ها و مسئولانی که اشرافی زندگی می کنند، تنگ شود و نتوانند خودشان و فرزندانشان به این وادی ورود پیدا کنند. 

منبع:رسالت


کد مطلب: 640903

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640903/مهدی-چمران-بساط-رانت-خواری-باید-برچیده-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com