جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

عملکرد کفاشیان در فوتسال/ پرسفر و کم‌بازده!

يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 640881
حضور نائب رئیس فدراسیون فوتبال در راس کمیته فوتسال باعث شد پرافتخارترین رشته تیمی ایران با حواشی بسیاری رو به رو شود.
عملکرد کفاشیان در فوتسال/ پرسفر و کم‌بازده!
به گزارش جهان نيوز، علی کفاشیان دو سال پیش و در تاریخ یکم شهریور ۱۳۹۵ به دنبال انتخاب رضا افتخاری رئیس پیشین کمیته فوتسال به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال، سرپرستی این کمیته را به عهده گرفت و از همان ابتدا اعلام کرد به صورت موقتی در کمیته فوتسال حضور دارد و به زودی فرد دیگری جایگزینش خواهد شد.

اما کفاشیان نه تنها از این سمت کنار نرفت بلکه همچنان باوجود گذشت دو سال با عنوان سرپرست، کمیته فوتسال را اداره می‌کند.

این درحالی است که سرپرستی بیش از سه ماه، غیرقانونی بوده و از طرفی هم کفاشیان با توجه به به عهده‌دار بودن نائب‌رئیسی فدراسیون فوتبال، به صورت تمام وقت در دفتر کمیته فوتسال حاضر نمی شود.
 
تمام این موارد باعث شد طی دو سال حضور کفاشیان درکمیته فوتسال، نارضایتی بسیاری درمورد عملکردش به‌وجود آید و طبق یک نظرسنجی، ۸۰ درصد از فوتسالی‌ها عملکردش را خیلی ضعیف قلمداد کنند.

هرچند تیم ملی فوتسال توانست به موفقیت‌هایی دست یابد اما کارشناسان معتقدند کسب مدال های جهانی و آسیایی را نباید به مدیریت فوتسال نسبت داد چراکه فوتسال ایران حتی پیش از تشکیل ساختار سازمانی و مدیریتی دارای مقام جهانی و قاره‌ای بوده است. به عنوان مثال زمانی که فوتسال به تازگی وارد ایران شده بود، تیم ملی با هدایت مایلی کهن به مقام چهارمی جام جهانی ۱۹۹۲ دست یافت و بعد از قهرمانی های پی در پی آسیایی رقم خورد.

در ادامه این گزارش به بررسی کارنامه دوساله کفاشیان در کمیته فوتسال پرداخته و اتفاقات عجیب رخ داده طی این مدت را مرور می کنیم.
سنگ بزرگی که حتی برداشته نشد
علی کفاشیان در روزهای ابتدایی حضورش در کمیته فوتسال اعلام کرد دفتر کمیته فوتسال AFC را به ایران آورده و با تجهیز کمپ فوتسال در مرکز ملی فوتبال، تیم های ملی را از سایر کشورها به ایران خواهد آورد تا با برگزاری اردو در این کمپ، درآمدی برای فوتسال ایران بدست آید.

اما کمپ اختصاصی فوتسال که در زمان ریاست افتخاری، کلنگ زنی شده بود هنوز به بهره برداری نرسیده است. از طرفی نه تنها تهران به پایگاه فوتسال آسیا تبدیل نشد، بلکه حتی تیم ملی ایران هم برای انجام بازی دوستانه مجبور به سفر به شهرهای دیگر از جمله اصفهان و تبریز است.

استقلالی که در حد شعار باقی ماند
استقلال فوتسال از فوتبال که سالهاست تبدیل به اولین خواسته اهالی فوتسال شده، یکی از وعده های اصلی کفاشیان در روزهای ابتدایی حضورش بوده است اما این استقلال تنها به جدا شدن ساختمان فوتسال از فدراسیون فوتبال ختم شد و حتی در مواردی، آن استقلال سابق هم از این رشته گرفته شد.

به عنوان مثال مراسم برترین های فوتسال در سال های اخیر هرچند با کم و کاستی، مستقلا توسط کمیته فوتسال برگزار می شد، در سال ۱۳۹۶ زیر چتر فوتبال رفت و فوتسالی ها در حاشیه مراسم برترین های فوتبال، جوایزشان را دریافت کردند. بنابراین فوتسالی ها پی بردند که انتظار مستقل کردن فوتسال از فوتبال از یک مدیر فوتبالی از ابتدا خواسته اشتباهی بوده است.

ثبت رکورد ۸ سفر خارجی در ۲ سال!
کفاشیان هرچند در این مدت، کمتر در ساختمان کمیته فوتسال آفتابی می شد و دفترش در فدراسیون فوتبال را ترجیح می داد، اما در سفرها حضور پررنگی داشت. کلمبیا (جام جهانی ۲۰۱۶)، تایلند (جام ملت‌های زیر بیست سال آسیا ۲۰۱۷)، ویتنام (جام باشگاه‌های آسیا ۲۰۱۷)، ترکمنستان (داخل سالن آسیا ۲۰۱۷)، چین تایپه (جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۸)، اندونزی (جام باشگاه‌های آسیا ۲۰۱۸)، تایلند (جام ملت‌های بانوان آسیا ۲۰۱۸) و تایلند (جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۸)، هشت سفری بوده است که کفاشیان در این دو سال برای حضور در مسابقات مختلف فوتسالی داشته است. این درحالی است که تاکنون هیچ مدیر فوتسالی و حتی فوتبالی، این تعداد سفر برای حضور در مسابقات نداشته است.


پولی برای پاداش نیست!
وقتی از ملی پوشان رده های مختلف فوتسال درمورد پاداش سوال می شود، می گویند: کی داده، کی گرفته!؟ بدعهدی مسئولان، شرایطی را ایجاد کرده که اعضای تیم ملی حتی قبل از اعزام به مسابقات نیز حسابی روی این پاداش ها باز نمی کنند. درحال حاضر پاداش قهرمانی تیم ملی زیر بیست سال بعد از گذشت ۱۵ ماه، پرداخت نشده است. پاداش مدال سومی تیم ملی بزرگسالان در جام جهانی ۲۰۱۶ نیز درست یک سال پس از این افتخارآفرینی، یعنی در شهریور ۱۳۹۶ پرداخت شده بود.


فراموشی آقای گل جهان
رکورد آقای گلی جهان که سال ها در اختیار وحید شمسایی بود، وقتی در ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ توسط فالکائو برزیلی شکسته شد، علی کفاشیان، مهدی تاج و محمد ناظم الشریعه در حمایت از حضور شمسایی در تیم ملی، از برنامه ریزی برای برگزاری دیدار دوستانه برای افزایش آمار گل های او خبر دادند تا مقام آقای گلی جهان دوباره به ایران بازگردد.

اما این وعده ها در بحبوحه آماده سازی تیم ملی فوتبال برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گم شد و دیگر صحبتی از بازگشت شمسایی به تیم ملی به میان نیامد.

فوتسال، اصفهانی‌تر شد
یکی از مواردی که در سال های اخیر مورد انتقاد فوتبالی ها قرار گرفته، اصفهانی بودن فدراسیون فوتبال است چرا که اکثر مسئولیت های اصلی آن در اختیار اصفهانی ها قرار دارد. کمیته فوتسال نیز با آمدن کفاشیان، گرایش بیشتری به این استان پیدا کرد و در سایه این امر، وعده برگزاری بازی های بزرگ بین المللی در شهرستان ها محقق نشد.

درحالی که پیش از حضور کفاشیان، بازی هایی در یزد، ارومیه و مشهد انجام می شد اما در این دو سال تورنمنت چهارجانبه اصفهان که تنها تورنمنت برگزار شده در ایران بود، به دیار زاینده رود رفت. همچنین بازی های مقدماتی جام ملت های آسیا به تبریز رفت که دلیلش را می توان رابطه خوب عباس ترابیان با تبریزی ها و حضور در تیم مدیریتی باشگاه مس سونگون تبریز دانست.

مانور با میزبانی از جام جهانی
پرونده نامزدی ایران برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۰ فوتسال در زمان ریاست رضا افتخاری در کمیته فوتسال مطرح شد اما با آمدن علی کفاشیان و با توجه به حضور او در کمیته فوتسال آسیا و فیفا، این موضوع جدی تر شده و امیدواری های فراوانی در این زمینه به مردم داده شد تا جایی که رئیس جمهور و وزیر ورزش نیز بارها از حمایت دولت برای گرفتن این میزبانی خبر دادند اما به یک باره تمام آن هیاهوها فروکش کرد و در نهایت با اعلام مهدی تاج مبنی بر ندادن این میزبانی به ایران، آب پاکی روی دست اهالی فوتسال و ورزش دوستان ریخته شد.

شاهکار غیب شدن در تایوان
یکی از حاشیه سازترین کارهای علی کفاشیان در زمان حضورش در کمیته فوتسال، ماجرای غیب شدنش در تایوان بود. درحالی که او برای حضور در جام ملت های آسیا به این کشور رفته بود اما بازیکنان و مربیان بعد از گذشت ۱۰ روز، حتی یک بار هم او را ندیده بودند. کفاشیان بعد از انعکاس این خبر در رسانه های ایران، همان روز اعضای تیم ملی را به ضیافت شام دعوت کرد!

خداحافظی باشگاه های بزرگ
یکی از نقاط تاریک کارنامه کفاشیان، انحلال یک تیم بزرگ در هر فصل است. دبیری تبریز در پایان فصل ۱۳۹۵ و تاسیسات دریایی تهران در پایان فصل ۱۳۹۶ عطای تیمداری را به لقایش بخشیدند.

هرچند تلاش هایی برای بازگشت تاسیسات دریایی به لیگ شد اما در ماجرای دبیری تبریز حتی مسئولان کمیته فوتسال با تحریکشان، به انحلال این تیم کمک کردند. دبیری تبریز در اعتراض به اوضاع نابسامان فوتسال و در راس آن، حضور فردی به نام کاظم سلیمانی در سمت دبیرکلی کمیته، باوجود اینکه تنها باشگاهی بود که مشکل مالی نداشت، تیمش را منحل و اعلام کرد روزی که کفاشیان و سلیمانی از فوتسال بروند، دوباره بازخواهد گشت.

کمیته فنی ای که کشک هم نشد
کمیته فنی در زمان رضا افتخاری و با ریاست عباس ترابیان تشکیل و افرادی همچون حسین شمس، سیدمهدی ابطحی، ناصر صالح و علی رعدی برای حضور در جلسات، دعوت شدند اما بعد از برگزاری چند جلسه و عدم کارآیی این کمیته، اعضا یک به یک کنار رفتند.

در آخرین جلسه این کمیته که در اسفند ۱۳۹۶ برگزار شد، علی کفاشیان به عنوان سرپرست کمیته فوتسال، محمدرضا ساکت رئیس سازمان تیم ملی، عباس ترابیان رئیس کمیته فنی و پریا شهریاری رئیس دپارتمان فوتبال ساحلی شرکت کردند و تنها مصطفی عمادی به عنوان کارشناس بین اعضا بود. این در حالی است که عمادی نیز سال‌ها است از فوتسال دور بوده است! حال همین کمیته نمایشی، بیش از ۶ ماه است که تشکیل جلسه نداده و احتمالا تمام تصمیمات فنی در جلسه دو نفره کفاشیان و ترابیان اتخاذ می شود.

شکست پروژه کنار زدن صدا و سیما
کفاشیان وقتی بعد از قهرمانی دختران فوتسالیست در آسیا از پله های فرودگاه امام خمینی(ره) پایین می آمد، در اولین برخوردش با خبرنگاران به خاطر عدم پخش لحظات افتخارآفرینی بانوان از صدا و سیما مورد پرسش قرار گرفت و همانجا اعلام کرد برای پخش مسابقات فوتسال منتظر صداوسیما نمانده و به سراغ پخش اینترنتی خواهد رفت. اما تبعات این تصمیم چندان هم به نفع فوتسال نشد.

فصل های پیش به صورت میانگین، هر هفته یک بازی از شبکه ورزش پخش می شد اما امسال با راه اندازی پخش اینترنتی، پخش تلویزیونی به فراموشی سپرده شد. از طرفی استقبال چندانی هم از پخش اینترنتی نشد و حداکثر بیینده هر بازی از این طریق، از عدد ۱۰۰عبور نمی کند. ضمن اینکه این نوع پخش، ایرادهایی هم دارد؛ از جمله نداشتن گزارشگر و فیلمبرداری با یک دوربین و نداشتن تصویر آهسته. همچنین برنامه تخصصی فوتسال از فصل پیش روی آنتن شبکه ورزش رفت که کاملا زیرنظر کمیته فوتسال اداره می شد و در نهایت با شکست این پروژه بدهی سنگینی روی دست کمیته فوتسال گذاشت.

هیات رئیسه زیرزمینی
سازمان لیگ فوتسال به دلیل عدم ثبت در سازمان شرکت ها، هنوز وجاهت قانونی پیدا نکرده و از طرفی هم به دلیل عدم تصویب آیین نامه جدید، نتوانسته انتخابات برگزار کند. این درحالی است که مهلت حضور اعضای این هیات رئیسه، چهار ماه پیش به اتمام رسیده و اعضا نیز برای ماندن در سازمان لیگ، آیین نامه را به صورت اساسی تغییر داده اند. از طرفی ناکارآمدی هیات رئیسه، صدای باشگاه ها را درآورده و وعده هایی همچون جذب اسپانسر، پخش تلویزیونی و ... در میان امور روزمره سازمان لیگ، به فراموشی سپرده شده است.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *