کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رزمایش بزرگ روسیه؛ سیگنالی برای غرب

25 شهريور 1397 ساعت 10:35

"رزمایش بزرگ روسیه با مشارکت چین که قرار است فردا (17 سپتامبر) به پایان برسد، سیگنالی برای غرب است."


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، رزمایش بزرگ روسیه موسوم به "وستوک 2018"، سطح بی سابقه‌ای از اتحاد ژئوپلتیکی چین و روسیه را نشان داد.

رزمایش وستوک ــ 2018 تا 17 سپتامبر در سیبری و در آب‌های ساحلی شرق دور روسیه در حال‌ برگزاری است، این رزمایش چند روز گذشته با حضور ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و شی جینپینگ، رییس جمهور چین در اجلاس ولادی‌وستوک برگزار شد.  

این رزمایش بزرگترین مانور نظامی روسیه از پایان دوران جنگ سرد است. این مانورهای نظامی در میانه افزایش تنش‌های میان غرب و روسیه در حال برگزاری است و ائتلاف ناتو نیز اعلام کرده است که از نزدیک این مانورها را زیر نظر دارد.  سرگئی لوکانین، کارشناس خاوردور اعلام کرد: این پیام به طور مستقیم برای واشنگتن است. سیاستهای آمریکا مانند جنگ تجاری باعث شده است که چین را به داشتن همکاری نزدیکتر با روسیه تشویق کند.

در این میان برخی بر این باورند که این رزمایش آنطور که روسها اعلام کرده‌اند چندان بزرگ نیست. اما دست کم بر روی کاغذ ارقام ارائه شده درباره این رزمایش مشترک که اکنون در حال برگزاری است، تاثیر گذار است. از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای اولین بار این میزان نیروی نظامی در رزمایش روسیه شرکت کرده‌اند. در همین راستا مسکو اعلام کرده است که 300 هزار سرباز در این رزمایش در کنار 36 هزار تجهیزات نظامی از جمله 1000 تانک، حدود 1000 جنگنده و 80 ناو حضور دارند. این تعداد سرباز و تجهیزات حتی از میزان کل ارتش برخی کشورها بیشتر است.

ویکتور لیتوکین، سردبیر حوزه نظامی خبرگزاری ایتارتاس می‌گوید: مشارکت نیروهای چینی در کنار نیروهای روسی، نشانه‌ای واضح از هژمونی دارد که دو کشور را در برابر دیگران در منطقه متحد می‌کند.  

پوتین در مراسم افتتاحیه این رزمایش با اذعان به اینکه روسیه روابط نزدیکی با چین ایجاد کرده است، گفت: "ما مناسباتی ارزشمند در زمینه‌های سیاسی‌، امنیتی و دفاعی داریم."

رئیس‌جمهوری چین هم که با آمریکا درگیر مناقشه‌ای تجاری است، معتقد است ایجاد مناسباتی قدرتمند با روسیه حیاتی است. او افزود: "معتقدم دوستی میان دو کشور همچنان در حال قوی شدن است." این در حالی است که به دنبال درگیری‌های جاری در اوکراین و سوریه و همچنین حمله با عامل اعصاب در انگلیس، تنش‌ها میان روسیه و غرب شدت گرفته است.


کد مطلب: 640876

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640876/رزمایش-بزرگ-روسیه-سیگنالی-غرب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com