جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

آقای روحانی؛ پیام پست جدید "سیف" چیست؟

شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب: 640757
جنابعالی اظهار داشتید که باید به مردم روحیه بدهیم و اگر ترس، هراس و ناامیدی در جامعه ایجاد کنیم، کاری "ضد انقلابی" انجام داده ایم. آیا تصور میکنید که خودتان با انتصاب مجدد "سیف" مردم را امیدوار کرده و کاری انقلابی انجام داده اید؟
به گزارش جهان نيوز،  محمدرضا سبزعلیپور صاحب نظر اقتصادی نسبت به انتصاب دوبارۀ "ولی الله سیف" به سمت مشاور پولی و بانکی رئیس جمهور شدیداً واکنش نشان داد و گفت: پنج سال پیش، جناب آقای روحانی با وعده های متعددی از جمله رفع مشکلات و رشد و توسعه اقتصاد ایران، گردش همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ اقتصاد، ارتباط بُرد بُرد با کشورهای جهان علی الخصوص کشورهای غربی و صنعتی، رفع تحریمها، تثبیت بازار ارز و کنترل نرخ دلار و افزایش ارزش پول ملی، کنترل گرانی و تورم، از بین بردن رکود، بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی ووو.... پا به عرصۀ انتخابات ریاست جمهوری گذاشت و با توسل به همین وعده ها، نظر اکثریت مردم را به خود جلب کرد و در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و با وعدۀ 100 روزۀ بهبود اقتصاد کار خود را آغاز کرد.

همۀ مردم از جمله بندۀ حقیر خوشحال و امیدوار، چشم انتظار آینده بودیم تا رفته رفته تحقق وعده های رئیس جمهور منتخب را به عینه ببینیم. اما بمرور شاهد عملکرد کاملاً متفاوتی از جانب دولت تدبیر و امید بودیم بطوریکه وعده های داده شده از طرف آقای روحانی به رؤیا و آرزوی دست نیافتنی مردم ایران مبدل شد!!

وی افزود: ابتدا تیم اقتصادی را بر سر کار آوردند که غالب صاحب نظران اقتصادی در هماهنگی و موفقیت آنان شک داشتند، سپس رئیس جمهور محترم مُنکر وعدۀ 100 روزه خود شدند!! و در ادامه، فقط و فقط به تعریف و تمجید از دولت و عملکرد خود پرداخته و دائماً وضعیت بد اقتصادی کشور و سوءمدیریت و کم کاری دولت را به گردن دولتهای نهم و دهم انداختند!!

در اینجا بنا ندارم که عملکرد پنج سالۀ دولت تدبیر و امید را بطور کامل شرح دهم اما بطور خلاصه، حاصل عملکرد پنج سالۀ دولت آقای روحانی شد:

* دو سال مذاکره با کشورهای 1+5 و چشم انتظاری مردم به نتایج آن
* برجام نا فرجام     
* بازگشت تحریمهای قبل باضافه تحریمهای جدید
* رکود تولید
* رشد بیکاری
* کنترل تورم در دولت اول شان آنهم به قیمت کم فروشی
* آغاز مجدد گرانی کالا و خدمات و ورود تورم سنگین
* اختلاسهای متعدد و حقوقهای نجومی
و از همه مهمتر
* تشدید مشکلات پولی و بانکی
* آغاز بحران مؤسسات مالی و اعتباری ورشکسته و سرازیر شدن سپرده گذاران و مال باختگان به خیابانها
* شدت گرفتن بحث ورشکستگی برخی از بانکها
* رشد بی حساب و کتاب نقدینگی در جامعه از 490 هزار میلیارد تومان در سال 92 به 1602 هزار میلیارد در سال 97
* نابسامانی بازار سکه و ارز و افزایش وحشتناک قیمت دلار و سکه
* کاهش و اُفت باور نکردنی ارزش پول ملی
* و... دهها مورد دیگر

علیپور اظهار داشت: بحران پولی و بانکی و افزایش غیر قابل تصور قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر خارجی به حدی اوج گرفت که اقتصاد کشور و معیشت مردم را با مشکلات جدی روبرو کرد، بطوریکه همۀ مردم به این نتیجه رسیدند که عِنان کار از دست دولت خارج شده و مسئولین بانک مرکزی هم نه تنها دیگر توان مدیریت بازار پول و ارز را ندارند بلکه سیاستها و عملکرد غلطِ خودشان باعث این مشکلات شده است!!  

در همین راستا  قریب به یکسال است که طوفان شدیدی بازار سکّه و ارز ایران را درنوردیده و خسارات جبران ناپذیری را ببار آورده که در کمال تأسف هنوز هم در حال وزیدن و خسارت زدن میباشد که حاصل این بحران، افزایش شدید و وحشتناک نرخ دلار و سکه و افزایش بیش از حد نرخ برابری ارزهای عمده و معتبر جهان را در مقابل ریال ایران درپی داشته است، لکن در طی این مدت و در زمانیکه هرج و مرج بازار ارز ایران را فرا گرفته و بر سایر بازارها و صنوف دیگرِ کشور نیز تأثیر منفی گذارده این ابهام و این پرسش اساسی ذهن بنده و اذهان مردم عزیزمان را اشغال کرده و آن پرسش این بود که چرا دولت و مسئولین ذیربط بانک مرکزی هیچ اقدام اساسی، علمی و عملی جهت کنترل بازار و تثبیت برابری نرخ ریال و دلار انجام نداده و ریال ایران را در تبِ داغ بازار مریض ارز، در حال ذوب شدن و نابودی رها کرده اند؟

این صاحب نظر اقتصادی تأکید کرد: در طی این مدت شخصی را بعنوان معاون ارزی بانک مرکزی منصوب کردند که این جوان دهۀ شصتی، حتی یک روز هم سابقه بانکی نداشت و پس از ورودش به بانک مرکزی از طرف ولی الله سیف به مدیریت حوزۀ ریاست منصوب و بعد از کوتاه زمانی، وی را به مهمترین معاونت بانک مرکزی منصوب نمود، (معاونت ارزی) که حاصل و نتیجۀ این انتصاب نادرست و نابجا، شد همین نابسامانی و بهم ریختگی بازار ارز و رشد غیر قابل باورِ قیمت دلار و سکه و افزایش شدیدِ نرخِ تورم.

در طی یکسال گذشته هرچه داد زدیم و گلو پاره کردیم که این شخص به سیستم ارزی کشور ضربه خواهد زد و برای کشور هزینه های هنگفتی به بار خواهد آورد و خواستار برکناریش شدیم اما کو گوش شنوا، هرگز رئیس کل سابق بانک مرکزی اعتنایی به سخنان ما قائل نشد و برای دهن کجی به منتقدین و مردم، همانند شیر پشت معاون ارزی ایستاد و از عملکرد غلط و ویرانگرش نیز دفاع کرد.

منتقدین دلسوز هرچه از رئیس جمهور خواستند تا سیف را برکنار کند تا شاید بحران ارز و افزایش گرانی کالا و خدمات فروکش کند، متأسفانه آقای روحانی هم اعتنایی به این درخواستها نکردند و تا دقیقۀ آخر از تجربیات مخرب و ویرانگر سیف و عراقچی (معاون جوان ارزی بانک مرکزی) در دولت خود بهره بردند که نهایتاً کار آنقدر خراب شد و اوضاع اقتصادی و پولی ارزی کشور بهم ریخت که آقای رئیس جمهور آقای سیف را کنار گذاشتند، البته ایشان را عزل نکردند بلکه آنقدر صبر کردند تا دورۀ 5 ساله ریاست وی بر بانک مرکزی به پایان رسید و سپس از سیف خواستند تا خودشان استعفا دهند و بروند، در اصل آقای روحانی روغن ریخته را نذر امامزاده کرد و گفت که تغییر سیف در راستای ترمیم تیم اقتصادی دولت بوده است!! این در حالیست که اگر دورۀ 5 سالۀ سیف به پایان نمیرسید چه بسا که هنوز هم رئیس کل بانک مرکزی بود.!!!

سبزعلیپور در ادامه گفت: حدود 2 ماه پیش آقای روحانی بجای عزل سیف، ایشان را مجبور به استعفاء میکنند تا سربلند از بانک مرکزی بروند سپس طبق اظهار خودشان، چون آقای سیف عملکرد درستی داشته و سیاستها و برنامه های دولت را با قدرت و به درستی به پیش برده اند علناً از ایشان تشکر و قدردانی هم میکنند!!

دست پُختِ سیف طی حدود پنج سال گذشته عبارت بود از: افزایش پی در پی ارزهای مبادلاتی و زمینه سازی جهت افزایش نرخ ارز آزاد و کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورمِ وحشتناک و افسارگسیخته!! بطوریکه سیف، بانک مرکزی را در اوج تحریمها با دلار مبادلاتی2500 تومان و دلار آزاد2850 تومان از آقای بهمنی در تابستان سال 92 تحویل گرفت اما دو ماه پیش همان دلار را با وجود توافقنامه هسته ای و آغاز اجرایی شدن برجام که آنهم به سرانجام نرسید به بیش از 4200 تومان (دولتی) و حدود 12 هزار تومان (آزاد) افزایش داده اند!! آیا این است معنی مدیریت، عملکرد صحیح و پیشبرد درست سیاستها و برنامه های اقتصادی و پولی و بانکی دولت؟ البته شاید هم "سیف" بیگناه است و شما همین سیاستها و برنامه های اقتصادی و پولی و بانکی و ارزی را به وی دیکته کرده و اوضاع کشور را به هم ریخته اید؟!!

سیف حدود 12 میلیارد دلار ارز کشور را با نرخ 4200 تومان و آنهم در آغاز جنگ اقتصادی نابرابر و شروع تحریمها برعلیه ایران در اواخر دوران ریاستش بر بانک مرکزی و فقط ظرف چند روز به افرادی خاص جهت واردات تخصیص داد که این عملکرد غلط ایشان بنوعی به باد دادن ارزهای کشور و بهره مند کردن عده ای خاص از رانت های هزاران میلیاردی بود که هنوز تحقیقات مجلس و قوۀ قضائیه در این خصوص ادامه دارد. وی کشتی طوفان زده ای را تحویل جناب آقای دکتر همتی داد و هدایت کشتی بانک مرکزی را در این اقیانوس پُر تلاطم به رئیس کلی سپرد که هدایت این کشتی طوفان زده به سواحل آرام، کاری بس دشوار و کمرشکنی را میطلبد که این سکانداری بسیار سخت و مهم بر دوش آقای همتی و همکارانش گذاشته شده است.

علیپور تصریح کرد: پس از خدا حافظی سیف از بانک مرکزی و برکناری معاون ارزی جوان و بی تجربه اش، قوۀ قضائیه وارد عمل شد و رسیدگی به فسادهای ارزی را پیگیری کرد که در این راستا حدود 2 ماهی است که معاون سابق ارزی بانک مرکزی دستگیر و طبق گفتۀ آقای اژه ای چند روز پیش از سیف هم تحقیقاتی بعمل آمده است.!! 

حال با تمام این تفاسیر و در ایامی که همه مردم منتظر رسیدگی قوۀ قضائیه به فسادهای ارزی و محاکمۀ دانه درشتها میباشند و مجلس نیز هنوز در پی لیست کامل دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی است در کمال ناباوری دیروز خبردار شدیم که آقای روحانی در اقدامی مبهم و تأمل برانگیز، ولی الله سیف را بعنوان مشاور پولی و بانکی رئیس جمهور منصوب نمودند و آقای روحانی در این حکم تأکید کرده اند که نظر به مراتب تعهد، توان علمی و سوابق مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان« مشاور رئیس ‌جمهور در امور پولی و بانکی» منصوب میشوید. یعنی علیرغم تمام سوء مدیریتهای صورت گرفته، آقای روحانی هنوز ایشان را متعهد و پُر توان میدانند.!!

لکن از آقای روحانی چند سوال دارم:
جناب آقای روحانی عزیز،

* آیا فکر نمی کنید که انتصاب دوبارۀ سیف، نشان دهندۀ بی توجهی حضرتعالی به خواست مردم و بی اعتنایی به مشکلات آنان میباشد؟

* آیا شما با انتصاب مجدد سیف و تعریف و تمجید از ایشان بنوعی تأیید کردید که وی مجری اَوامر شما و اجرا کنندۀ سیاستهای پولی و ارزی جنابعالی بوده و در اصل گرانی نرخ ارز و افزایش تورم، خواست شخصی شما بوده که توسط وی در کشور پیاده شده است؟

* آیا شما با انتصاب دوبارۀ سیف بعنوان مشاور پولی و بانکی بنوعی تأیید میکنید که فروش حدود 12 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومانی به عده ای خاص و رانت خواری سنیگن گروهی واردکننده از این طریق با موافقت و خواست شخص شما صورت گرفته و در این راستا حضرتعالی نه تنها آقای سیف را مقصر نمیدانید بلکه ایشان را مدیری متعهد و پُر توان هم قلمداد میکنید؟

این اقتصاددان ضمن اشاره به سخنان چند روز پیش آقای روحانی گفت: جنابعالی روز چهارشنبه گذشته در جلسۀ هیأت دولت فرمودید: « امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و مُنکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم وجود ندارد.» سپس اظهار داشتید که باید به مردم روحیه بدهیم و اگر ترس، هراس و ناامیدی در جامعه ایجاد کنیم، هزینه ملت را بالا برده‌ایم و چه کاری "ضد انقلابی ‌تر" از این که ما در دل مردم هراس ایجاد کنیم.   

با توجه به سخنان حضرتعالی و عملکرد متفاوت و تعجب برانگیز خودتان، باز هم چند سوال پیش آمده است:

* آیا شما که همۀ منتقدین و رسانه ها را به تزریق امید در جامعه فرا میخوانید فی الواقع خودتان به نصایح و توصیه های خودتان عمل میکنید یا اینکه نصایح تان فقط و فقط مختص دیگران میباشد؟

* آیا تصور نمی کنید که جنابعالی با انتصاب دوباره "سیف" مردم را مأیوس و ناامید کرده اید نه رسانه ها و منتقدین دولت؟

* آیا تصور میکنید که با انتصاب مجدد "سیف" مردم را امیدوار کرده و کاری انقلابی انجام داده اید؟

* آیا تصور نمی کنید کسانیکه به مردم میگویند "همینی که هست" و چون به ما رأی داده اید باید همه چیز را بپذیرید و نق هم نزنید و کسانیکه توقع مردم را بی دلیل از "برجام" بالا بردند و کسانیکه از "ارز 4200 تومانی" پرده برداری کردند و 12 میلیارد دلار ارز این مملکت را ظرف یک هفته به باد دادند، کسانیکه به مردم دروغ میگویند و دزدی و اختلاس میکنند و حقوقهای نجومی برداشت میکنند و فرزندان ژن برترشان را در این ایام سخت آنهم با دلارهای گرانقیمت برای خوشگذرانی به خارج میفرستند در دلِ مردم ترس، هراس و ناامیدی ایجاد کرده اند و "ضد انقلاب" میباشند نه منتقدین و رسانه هایی که دلسوزانه دولت شما را نقد میکنند و اخبار صحیح را به گوش مردم میرسانند و برای بهبود اوضاع به جنابعالی و سایر دولتمردانتان راهکار ارائه میدهند؟    

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه اظهار داشت: توقع مردم و صاحب نظران سیاسی و اقتصادی از رئیس جمهورشان این نیست که هر کاری که خودش دوست دارد انجام دهد و هر کاری خودش دوست ندارد دیگران را از انجام آن منع کند!! مردم دوست ندارند که رئیس جمهورشان دائماً از خودش و از عملکرد دولتش تعریف و تمجید نماید و به دیگران هم امر کند که از دولت تعریف کنید نه انتقاد!! متأسفانه دولت و دولتمردان محترم به حُسن جویی و تعریف از خود معتاد شده اند و هیچ نقد و انتقادی را برنمی تابند!! علی ایحال انتظار براین بود تا آقای روحانی صبر میکردند و اجازه میدادند تا مسئولین محترم قوۀ قضائیه به فسادهای پولی و ارزی رسیدگی میکردند و پس اتمام رسیدگی به پرونده ها و آرام شدن اوضاع، سیف را به مشاور خودشان و یا هر پست دیگری منصوب میکردند. درکل مردم را با عملکرد درست و رسیدگی به مشکلاتشان به آینده امیدوار کنیم نه با حرف و حدیث و وعده و شعار!! مردم ایران بسیار فهمیده و دانا هستند و خود بهتر از هر کسی میدانند که چه کسی آنان را امیدوار میکند و چه کسی آنان را مأیوس و ناامید می نماید.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
ازاین منتقد دلسوز تشکر میکنم حرف دلم رو زدن