سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۷

کره‌جنوبی برای اقدام علیه ایران نباید جایزه بگیرد

شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب: 640749
وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه کره‌جنوبی برای اقدام علیه ایران نباید جایزه بگیرد، پیشنهاد کرد که تبلیغ کالاهای کره‌ای متوقف شود.
کره‌جنوبی برای اقدام علیه ایران نباید جایزه بگیرد
به گزارش جهان نيوز، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه در یادداشتی و در واکنش به تصمیم کره جنوبی مبنی بر قطع واردات نفت از ایران، پیشنهاد کرد که علاوه بر توقف تبلیغ کالاهای کره‌ای، واردات کالا از این کشور نیز به تدریج قطع شود.

متن این یادداشت به شرح زیر است؛

«در خبرها به نقل از مقامات کره‌جنوبی آمده است که این کشور واردات نفت خود از ایران را قطع می‌کند. چندی پیش نیز خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت که کره جنوبی نخستین کشور در میان سه خریدار عمده نفت ایران است که درخواست آمریکا مبنی بر به صفر رساندن خرید نفت از ایران را اجرا کرده است. کره‌ای‌ها برای اقدامی که در تبعیت از کاخ سفید و علیه منافع ایران انجام می‌دهند نباید جایزه بگیرند. به خاطر دارم در اوایل کار دولت نهم،‌ دولت کره‌جنوبی که در آن زمان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان‌ملل بود به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تحریم ایران پیرامون موضوع هسته‌ای رأی مثبت داد. در دیدارهای دیپلماتیک به دولت کره‌جنوبی به خاطر این اقدام اعتراض شد و در جلسه اقتصادی دولت پیشنهاد شد که لازم است در روابط اقتصادی با آن کشور تجدیدنظر شود.

آقای «بان کی‌مون» وزیر امور خارجه وقت کره‌جنوبی در تماس تلفنی با اینجانب که بیش از نیم ساعت طول کشید، تلاش کرد اقدام کشورش را توجیه کند. نپذیرفتم و گفتم بدانید حتما بر روابط بین دو کشور اثر می‌گذارد. وی ملتمسانه درخواست کرد که معاون وزیر خارجه را برای ادای توضیحات به تهران بفرستد.

متعاقبا در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد تبلیغات کالاهای کره‌ای در سطح شهر و صدا و سیما متوقف شود. طی نامه‌هایی به اقایان دکتر قالیباف شهردار وقت تهران و مهندس ضرغامی رئیس وقت صدا و سیما تصمیم دولت را ابلاغ و خواستار اقدام در این زمینه شدم. خوشبختانه توقف تبلیغات سنگین کالاهای کره‌ای موجب شد دولت کره‌جنوبی در تعاملات سیاسی خود با جمهوری اسلامی ایران جانب احتیاط را رعایت کند.
با توجه به روحیات شخصی آقای بان کی‌مون و وابستگی‌های سیاسی او در دوران دبیرکلی سازمان ملل که به‌عنوان بی‌اراده‌ترین دبیرکل سازمان ملل نیز شناخته شد، بعید نمی‌دانم از سوی آمریکایی‌ها رئیس‌جمهور کره‌جنوبی را متقاعد کرده باشد که به عنوان نخستین کشور آسیایی واردات نفت خود را از ایران قطع کند.

پیشنهاد می‌کنم اقدام گستاخانه دولت کره‌جنوبی در دبیرخانه شورای‌ عالی امنیت ملی بررسی و دستورالعمل لازم برای توقف تبلیغ کالاهای این کشور در رسانه‌های مختلف دولتی و غیردولتی ابلاغ شود. همچنین پیشنهاد می‌شود دولت با شیب مناسبی موضوع محدودیت واردات کالاهای ساخت کره‌جنوبی را در دستور کار خود قرار دهد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سامسونگ ال جی وهیوندائی درآسیای شرقی مغررترین
افرادودولت کره جنوبی است
علی
Switzerland
چرا مغرور نباشتد. بیا در این سوئیس که من هستم ببین چقدر ماشین های کره ای وجود دارد. هیوندای کیا موتورز. حتی ماشی الات سنگین هیوندایی. نه تنها اینجا در امریکا کانادا. در تمام این کشورها نمایندگی دارند. کارخانه تولید دارند. صنایع الکترونیک هم که جدا. لوازم خانگیشون جدا. ما چی داریم؟؟ یک برند فقط یک برند از ایران به من نشان بدهید که در دنیا حصور دارد و مردم از ان استفاده میکنند. هیچی و9ود ندارد. دست کم، من چیزی ندیدم.
Iran, Islamic Republic of
بنده در همان سال در کره جنوبی دانشجو بودم و نگرانی کره ایها از جمله استادم در مورد قطع واردات از کره جنوبی را دیدم و به طور مشهود حس کردم
United Arab Emirates
احسنت
skandary
Iran, Islamic Republic of
جناب متکی آیا فکر نمی کنید شما می توانستید عامل آشتی و ثبات و آرامش در مردم شوی....
United States
ای بابا،جناب دکتر چرا ایقد کارهای سخت سخت از دولت تدبیر میخای که انجام بده
آزمون
Iran, Islamic Republic of
از وقتی که دو بمب اتمی در ژاپن به کار گرفته شد، ژاپن و کره جنوبی سرسپرده‌ترین کشورها به آمریکا شدند و نباید از آنها انتظار داشت در مقابل خواست آمریکا پایداری کنند.