جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

حمایت چین از حذف دلار در مبادلات تجاری با ترکیه

شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب: 640730
معاون وزارت خارجه چین اعلام کرد: در مقاطع پیش رو چین و ترکیه در مبادلات تجاری سرمایه گذاری و همکاری‌های اقتصادی خود، دلار را حذف کرده و از واحد پول ملی متقابل استفاده می‌کنند.
حمایت چین از حذف دلار در مبادلات تجاری با ترکیه
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، لیو چینگ که به عنوان نماینده حکومت چین و معاون وزارت خارجه این کشور به آنکارا سفر کرده، اعلام کرد: هر دو کشور به توافق رسیدند که به منظور تشویق سرمایه‌گذاران به استفاده از واحد پول ملی، اقدامات دوجانبه مهمی انجام دهند.

وی همچنین اعلام کرد: چین برای ساخت سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه اعلام آمادگی کرده و در طرح یک کمربند یک جاده نیز همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی گسترده‌ای بین این دو کشور در جریان خواهد بود.لیو چینگ که در سفر به آنکارا با فواد اوکتای معاون رئیس‌جمهور، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه و برات آلبایراک وزیر مالی و دارایی ترکیه دیدار کرده ،اعلام کرد که طرفین دیدگاه‌های مثبتی برای حذف دلار از مبادلات تجاری دو سویه و تقویت همکاری‌ها دارند.

وی اعلام کرد که مقامات ترکیه و چین در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی تمایل به تقویت روابط در حد استراتژیک دارند و چین مشتاق است که ترکیه بر اساس منافع و مصالح ملی خود بهترین مدل استراتژی توسعه اقتصادی را برگزیده و در مسیر تقویت بنیه‌های اقتصادی خود قدم بردارد و در این زمینه چین نیز حاضر است همکاری‌های خود را به صورت استراتژیک ادامه دهد.

معاون وزیر امور خارجه و نماینده حکومتی چین در تداوم دیدارهای خود با مقامات آنکارا اعلام کرد: در این منطقه از جهان و در جهان اسلام، ترکیه کشور مهمی است و نقش بخصوصی در معادلات این منطقه دارد. این کشور یک بازار بزرگ و یک اقتصاد پویا و عضو جی بیست یا 20 کشور پیشرفته اقتصادی جهان است و در پروژه یک جاده یک کمربند هم نقش مهمی خواهد داشت. چین تمایل دارد در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای به تقویت روابط خود با ترکیه کمک کند و تمام حقوق مشروع ترکیه برای تقویت منافع ملی و توسعه ملی خود را محترم می‌داند.

وی همچنین اعلام کرد که روابط ترکیه و چین فقط در حوزه اقتصادی نبوده و در حوزه‌های سیاسی، تجاری، امنیتی و فرهنگی نیز گام‌های مناسبی برای تقویت روابط دوجانبه برداشته خواهد شد.

این مقام چینی افزود: پکن و آنکارا برای تقویت روابط خود به شکل دو شریک استراتژیک به طور مداوم در حال گفت‌وگو و تلاش هستند و اطمینان دارد که خلق‌ چین و ترکیه برای استراتژی بلندمدت 200 ساله چین و اهداف سیاسی سند 2023 ترکیه قدم بر می‌دارند و از ظرفیت کاری و اقتصادی بالایی برای رسیدن به این اهداف برخوردارند.

استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری چین و ترکیه
لیو چینگ در ادامه سخنان خود افزود: چین نسبت به فراخوان ترکیه در مورد ضرورت استفاده از واحد پول ملی در مبادلات تجاری خوشبین است و از این طرح استقبال می‌کند.وی افزود: با توجه به تفاوت نرخ ارز و ریسک‌ها و تهدیدات مرتبط با استفاده از دلار اگر در مبادلات تجاری از واحد پول ملی استفاده شود مخاطرات پیشرفت اقتصادی کمتر خواهد شد و چنین چیزی برای دو اقتصاد پویای چین و ترکیه بسیار مثبت خواهد بود.

وی در مورد وضعیت کنونی واحد پول ملی چین گفت: پول ملی ما یووان، در حال حاضر از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است و در کل مبادلات تجاری جهان در هر دو بخش خرج هزینه و درآمد دومین واحد پول بین‌المللی بوده و از لحاظ توجه به این واحد پول به عنوان هزینه‌های دارایی و استفاده از آن در پرداخت بدهی‌های بزرگ بین المللی، در موقعیت ششمین پول بین‌الملل قرار گرفته است.

معاون وزیر خارجه چین افزود: در هفته‌های اخیر شاهد این بودیم که سیاست‌های پولی مالی ترکیه موجب تقویت ارزش واحد پول ملی این کشور شده و ترکیه مجدداً در مسیر رشد و توسعه قرار می‌گیرد و به همین دلیل چین و ترکیه در حال حاضر به دنبال آن هستند تا فضای سیاسی مناسبی برای تداوم مبادلات تجاری خود به وجود بیاورند و در مبادلات دوسویه از واحد پول ملی طرفین استفاده شود.

نیروگاه هسته‌ای سوم
نماینده حکومت چین در مورد تلاش برای آغاز پروژه ساخت سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه گفت: مذاکره با شرکت چینی صورت گرفته و متن‌های مرتبط با ساخت این پروژه توسط کارشناسان مطالعه شده است. چین به همراه آمریکا و ترکیه در سال گذشته توافقنامه امضا کردند که بر اساس آن بخشی از کنترل‌ها و نظارت‌های مرتبط با تحقق این پروژه انجام شده است. در حال حاضر تلاش می‌شود تا هرچه زودتر مذاکرات و متن نهایی به پایان برسد.

سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه از سوی چین با تکیه بر تکنولوژی Cap1400 ساخته خواهد شد. این تکنیک ویژه حاصل و دستاورد زحمات 10 ساله مهندسان و کارشناسان چینی و بر اساس همان مدل ap1000 است که می‌تواند تمام نیازهای ترکیه را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای سوم برطرف کند.وی افزود: این فناوری از بالاترین امنیت برخوردار است و کمترین آسیب را به محیط زیست می‌رساند.

یک جاده یک کمربند
معاون وزیر خارجه چین در ادامه افزود: ترکیه از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرایط بسیار خوب و مطلوبی است و با توجه به اینکه بخشی از خاک ترکیه در اروپا و بخشی از آن در آسیا واقع شده، لذا این کشور در چارچوب پروژه یک جاده یک کمربند برای چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی همچنین گفت: بین چین و ترکیه در صنعت توریسم یا گردشگری روابط و توافقنامه‌های مهمی وجود دارد و در عرض یک سال گذشته در میزان ورود گردشگران چینی به ترکیه شاهد رشد 96 درصدی بوده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *