کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمایت چین از حذف دلار در مبادلات تجاری با ترکیه

24 شهريور 1397 ساعت 16:06

معاون وزارت خارجه چین اعلام کرد: در مقاطع پیش رو چین و ترکیه در مبادلات تجاری سرمایه گذاری و همکاری‌های اقتصادی خود، دلار را حذف کرده و از واحد پول ملی متقابل استفاده می‌کنند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، لیو چینگ که به عنوان نماینده حکومت چین و معاون وزارت خارجه این کشور به آنکارا سفر کرده، اعلام کرد: هر دو کشور به توافق رسیدند که به منظور تشویق سرمایه‌گذاران به استفاده از واحد پول ملی، اقدامات دوجانبه مهمی انجام دهند.

وی همچنین اعلام کرد: چین برای ساخت سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه اعلام آمادگی کرده و در طرح یک کمربند یک جاده نیز همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی گسترده‌ای بین این دو کشور در جریان خواهد بود.لیو چینگ که در سفر به آنکارا با فواد اوکتای معاون رئیس‌جمهور، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه و برات آلبایراک وزیر مالی و دارایی ترکیه دیدار کرده ،اعلام کرد که طرفین دیدگاه‌های مثبتی برای حذف دلار از مبادلات تجاری دو سویه و تقویت همکاری‌ها دارند.

وی اعلام کرد که مقامات ترکیه و چین در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی تمایل به تقویت روابط در حد استراتژیک دارند و چین مشتاق است که ترکیه بر اساس منافع و مصالح ملی خود بهترین مدل استراتژی توسعه اقتصادی را برگزیده و در مسیر تقویت بنیه‌های اقتصادی خود قدم بردارد و در این زمینه چین نیز حاضر است همکاری‌های خود را به صورت استراتژیک ادامه دهد.

معاون وزیر امور خارجه و نماینده حکومتی چین در تداوم دیدارهای خود با مقامات آنکارا اعلام کرد: در این منطقه از جهان و در جهان اسلام، ترکیه کشور مهمی است و نقش بخصوصی در معادلات این منطقه دارد. این کشور یک بازار بزرگ و یک اقتصاد پویا و عضو جی بیست یا 20 کشور پیشرفته اقتصادی جهان است و در پروژه یک جاده یک کمربند هم نقش مهمی خواهد داشت. چین تمایل دارد در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای به تقویت روابط خود با ترکیه کمک کند و تمام حقوق مشروع ترکیه برای تقویت منافع ملی و توسعه ملی خود را محترم می‌داند.

وی همچنین اعلام کرد که روابط ترکیه و چین فقط در حوزه اقتصادی نبوده و در حوزه‌های سیاسی، تجاری، امنیتی و فرهنگی نیز گام‌های مناسبی برای تقویت روابط دوجانبه برداشته خواهد شد.

این مقام چینی افزود: پکن و آنکارا برای تقویت روابط خود به شکل دو شریک استراتژیک به طور مداوم در حال گفت‌وگو و تلاش هستند و اطمینان دارد که خلق‌ چین و ترکیه برای استراتژی بلندمدت 200 ساله چین و اهداف سیاسی سند 2023 ترکیه قدم بر می‌دارند و از ظرفیت کاری و اقتصادی بالایی برای رسیدن به این اهداف برخوردارند.

استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری چین و ترکیه
لیو چینگ در ادامه سخنان خود افزود: چین نسبت به فراخوان ترکیه در مورد ضرورت استفاده از واحد پول ملی در مبادلات تجاری خوشبین است و از این طرح استقبال می‌کند.وی افزود: با توجه به تفاوت نرخ ارز و ریسک‌ها و تهدیدات مرتبط با استفاده از دلار اگر در مبادلات تجاری از واحد پول ملی استفاده شود مخاطرات پیشرفت اقتصادی کمتر خواهد شد و چنین چیزی برای دو اقتصاد پویای چین و ترکیه بسیار مثبت خواهد بود.

وی در مورد وضعیت کنونی واحد پول ملی چین گفت: پول ملی ما یووان، در حال حاضر از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است و در کل مبادلات تجاری جهان در هر دو بخش خرج هزینه و درآمد دومین واحد پول بین‌المللی بوده و از لحاظ توجه به این واحد پول به عنوان هزینه‌های دارایی و استفاده از آن در پرداخت بدهی‌های بزرگ بین المللی، در موقعیت ششمین پول بین‌الملل قرار گرفته است.

معاون وزیر خارجه چین افزود: در هفته‌های اخیر شاهد این بودیم که سیاست‌های پولی مالی ترکیه موجب تقویت ارزش واحد پول ملی این کشور شده و ترکیه مجدداً در مسیر رشد و توسعه قرار می‌گیرد و به همین دلیل چین و ترکیه در حال حاضر به دنبال آن هستند تا فضای سیاسی مناسبی برای تداوم مبادلات تجاری خود به وجود بیاورند و در مبادلات دوسویه از واحد پول ملی طرفین استفاده شود.

نیروگاه هسته‌ای سوم
نماینده حکومت چین در مورد تلاش برای آغاز پروژه ساخت سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه گفت: مذاکره با شرکت چینی صورت گرفته و متن‌های مرتبط با ساخت این پروژه توسط کارشناسان مطالعه شده است. چین به همراه آمریکا و ترکیه در سال گذشته توافقنامه امضا کردند که بر اساس آن بخشی از کنترل‌ها و نظارت‌های مرتبط با تحقق این پروژه انجام شده است. در حال حاضر تلاش می‌شود تا هرچه زودتر مذاکرات و متن نهایی به پایان برسد.

سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه از سوی چین با تکیه بر تکنولوژی Cap1400 ساخته خواهد شد. این تکنیک ویژه حاصل و دستاورد زحمات 10 ساله مهندسان و کارشناسان چینی و بر اساس همان مدل ap1000 است که می‌تواند تمام نیازهای ترکیه را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای سوم برطرف کند.وی افزود: این فناوری از بالاترین امنیت برخوردار است و کمترین آسیب را به محیط زیست می‌رساند.

یک جاده یک کمربند
معاون وزیر خارجه چین در ادامه افزود: ترکیه از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرایط بسیار خوب و مطلوبی است و با توجه به اینکه بخشی از خاک ترکیه در اروپا و بخشی از آن در آسیا واقع شده، لذا این کشور در چارچوب پروژه یک جاده یک کمربند برای چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی همچنین گفت: بین چین و ترکیه در صنعت توریسم یا گردشگری روابط و توافقنامه‌های مهمی وجود دارد و در عرض یک سال گذشته در میزان ورود گردشگران چینی به ترکیه شاهد رشد 96 درصدی بوده‌ایم.


کد مطلب: 640730

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640730/حمایت-چین-حذف-دلار-مبادلات-تجاری-ترکیه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com