پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
کام خشکیده روستاییان شرق کشور

«نذرآب» به داد دولت رسید

شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 640709
کمبود آب در تعداد زیادی از روستاهای استان سیستان و بلوچستان، آن هم در گرمای شدید و همراه با توفان شن، شرایط زندگی را برای مردم این مناطق طاقت فرسا کرده است.
«نذرآب» به داد دولت رسید
به گزارش جهان نيوز، تا وقتی از نزدیک نروی و نبینی، باورت نمی شود که زندگی در شرایط سخت، یعنی چه و مگر می شود بدون «مایع حیات» زنده ماند. کمبود آب و شاید بتوان گفت، نبود آب برای اهالی روستاهای سیستان و بلوچستان، زندگی در شرایط سخت را برای ما قابل باور می کند. اما، واقعیت این است که مردم ساده زیست و بی آلایش روستاهای شرق کشور، توقع زیادی از دولت ندارند. آنها فقط «آب» می خواهند تا زندگی کنند. 

در سفر به بخش هایی از استان سیستان و بلوچستان، با مردمانی برخورد کردیم که آنقدر تواضع و فروتنی به خرج می دهند که گویی هیچ مشکلی ندارند. وقتی با آنها هم کلام شدم و خواستم از مشکلات خودشان بگویند، می گفتند راضی هستیم. خداروشکر!

اما، نمی توان باور کرد که آنها زندگی می کنند، زیرا، در شرایطی که از دسترسی به حداقل امکانات حیات محرومند، چگونه می توان باور داشت که آنها از زندگی راضی هستند. این موضوع را از مسئولان و مدیران استانی پیگیر شدیم و آنها، خشکسالی در این منطقه را یک معضل ۱۰ ساله عنوان کردند و گفتند که امسال، شرایط به دلایل عدیده ای وخیم تر شده و در نتیجه شاهد «بی آبی» حداقل ۵۰۲ روستای استان هستیم.

نصر الله چاری معاون اداره آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان، با عنوان این مطلب که امسال بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه ۷۵ درصد کاهش داشته است، تاکید کرد: این کاهش بارندگی باعث شده تنها در شهرستان هیرمند نزدیک به ۴۰ درصد روستاها دچار «تنش آبی» شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۵۷ روستا از سالیان دور و حتی در بعضی از روستاها از حدود چهل سال پیش با ۱۲۰ دستگاه تانکر آبرسانی می‌شود، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر جمعیت هلال احمر با «نذرآب» به داد مردم تشنه نمی رسید تکلیف چه بود، افزود: ما از اقدام هلال احمر تشکر می کنیم، اما این نبوده که به فکر نباشیم. ما برای تامین آب مورد نیاز مردم روستاهای دچار خشکسالی، کار انتقال آب را در دستور کار داریم. تقریبا کارها خوب پیش می رود، اما نیازمند اعتبارات هستیم که بتوان کارها را با سرعت بیشتری انجام داد.

چاری در پاسخ به گلایه های خبرنگاران از کم کاری دولت در تامین آب مورد نیاز مردم تشنه این روستاها، گفت: اگر ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شود، مشکل بی آبی این روستاها حل می شود.

جالب اینکه، این مسئول مربوطه، انتظار تامین این ۳۰ میلیارد را از مردم داشت نه دولت. زیرا، معتقد بود که بودجه ها از قبل مصوب و تخصیص داده شده و نمی توان انتظار داشت این اعتبار اندک را دولت تامین کند! 

این اظهارات در حالی مطرح می شود که دولت می بایست به این سئوال پاسخ دهد که اگر «نذرآب» هلال احمر نبود، چگونه می خواست مردم این روستاها را سیراب کند. بر همین اساس، می توان مدعی شد که دست دولت در سیراب کردن مردم تشنه این روستاها، خالی بوده است.

محمدعلی پیری فرماندار شهرستان هیرمند، در جمع خبرنگاران اعزامی به سیستان و بلوچستان، با عنوان این مطلب که هر سال از طریق رودخانه آورده داشتیم و گودال‌ها پر آب و چاهک‌ها آبدار می‌شدند، گفت: از این طریق بخش اعظم آب مورد نیاز مخصوصا آب مورد نیاز دام‌ها تامین می‌شد ولی امسال هیچ آورده‌ای نداشتیم و خیلی از گودال‌ها و چاهک‌ها خشک شدند و حتی در بعضی از جاها گودال‌های جدیدی را حفر کردیم تا به آب سطحی دسترسی داشته باشیم و در این شرایط تمامی مصارف آب معطوف به لوله‌ها شد که این لوله‌ها پاسخگو نیستند.

متاسفانه آنچه را مسئولان دولتی در زمینه مشکل بی آبی روستاهای استان سیستان و بلوچستان مطرح کردند، به نظر می رسد نوعی فرافکنی و توجیه کم کاری بوده باشد. زیرا، وقتی عنوان می کنند که خشکسالی مربوط به امسال نیست، یعنی اینکه می توانستند اقدامات لازم برای برون رفت از تنش آبی در این مناطق را از چند سال قبل عملیاتی و اجرا کنند. نه اینکه وقتی مردم تشنه اند و هلال احمر با «نذرآب» به داد آنها رسیده است، در مقابل دوربین رسانه ها، حرف هایی بزنند که جای تامل دارد.

اینگونه بود که رئیس جمعیت هلال احمر، در بازدید میدانی از روستاهای دچار تنش آبی، طی یک طرح عملیاتی، توانست با تامین تعدادی تانکر آب، تا حدودی بر مشکل بی آبی این روستاها غلبه کند. از همین رو، کمپین «نذر آب» ایجاد شد و هلال احمر با بودجه 3 میلیارد تومانی، توانست تعدادی مخزن آب در سایزهای مختلف را برای روستاهای بدون آب، تهیه کند.

در قالب کمپین «نذرآب»، ۵۰۲ روستای استان سیستان و بلوچستان که دچار تنش آبی بودند، با استفاده از تانکرهای ثابت، از بحران بی آبی رها شدند و کام تشنه مردم این روستاها، با نذر آب، سیراب شد.
 
به گفته راشکی، در قالب طرح نذر آب با آماری که از  اداره آب و فاضلاب به ما داده شد، قرار شد برای ۵۰۲ روستا ۱۲۶۰ تانکر خریداری و آب شرب تأمین شود. این تانکرها در روستاها نصب می‌شوند تا به افزایش سرعت آبرسانی به مردم منطقه کمک کنند. از تاثیرات این طرح افزایش سرعت آبرسانی به این مناطق است. 

طبق اعلام مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان، مردم روستاهای زابل و زهک که اغلب درگیر این مشکل آبی هستند از جمله جمعیت‌هایی هستند که تانکرها در روستاهای آنها نصب شده است. آنها می‌گویند که با این کار کمی از مشکلاتشان کاسته شده اما یکی از مشکلاتی که آنها داشتند این بود که اگر آب ذخیره شده‌ تمام می‌شد،‌ باید از کیلومترها دورتر آب می‌آورند و حالا با نصب این تانکرها دسترسی به آب برای آنها سهل‌تر شده است.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *