کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی:

جان کری تعمدا درحال تضعیف سیاست دولت ترامپ

24 شهريور 1397 ساعت 14:25

رئیس اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی به صحبت‌های سخنگوی جان کری واکنش نشان داد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، مارک دوبوویتز، رئیس اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی، در پاسخ به سخنان مت سامرز، سخنگوی جان کری، ضمن متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، در توییتر شخصی خود نوشت : (ظریف) هر "همتای خارجی‌ای" محسوب نمی‌شود.

وی در ادامه توییت خود نوشت :‌ جان کری فعالانه و تعمدا در حال تضعیف سیاست  دولت (ترامپ) درباره ایران  است. این کاملا متفاوت و اشتباه است.به دنبال اظهارات جان کری مبنی بر دیدار با محمدجواد ظریف، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا همتای پیشین خود را برای رفتار "نامناسب و بی سابقه" مورد انتقاد قرار دارد.

سخنگوی جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان نماینده آمریکا حضور داشت، "بی سابقه" دانستن دیدار کری با وزیر خارجه کشورمان از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه فعلی آمریکا را به سخره گرفت و تصریح کرد که کری درباره گفت‌وگویش با مقامات ایرانی به پمپئو اطلاع داده تا او از تفکرات طرف ایرانی آگاه شود.

مت سامرز، سخنگوی کری گفت: جان کری همچون تمام وزرای خارجه دیگر ارتباط خود را با همتایان پیشینش در سراسر جهان حفظ کرده و اوایل سال جاری میلادی در گفت‌وگوی تلفنی مفصلی با پمپئو درباره جزئیات آنچه که درباره دیدگاه ایرانی‌ها به دست آورده، صحبت کرده است.

این سخنگو تصریح کرد: هیچ چیز از این دولت پنهان نمانده است. وی در ادامه گفت: کری نیز همچون نزدیک‌ترین متحدان آمریکا بر این باور است که موثر ماندن تعهداتی که ایران بر مبنای توافق هسته‌ای به آن متعهد شده است، اهمیت دارد؛ توافقی که جهان چند سال را صرف مذاکره برای آن کرد.

سخنگوی کری افزود: او از چیزی دفاع می‌کرد که کاملا با سیاست‌های آمریکا در آن زمان مطابقت داشت. هیچ چیز غیرعادی‌ای درباره دیدار دیپلمات‌های پیشین با همتایان خارجی خود وجود ندارد، چه برسد به "نامناسب" یا "بی سابقه"!

 جان کری اعلام کرده است، در دو سال اخیر پس از ترک کاخ سفید «سه، چهار مرتبه» در شهرهایی همچون نروژ، مونیخ و چند نشست بین‌المللی دیگر با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ملاقات کرده است.
به گزارش فاکس نیوز، کری همچنین در برنامه ای رادیویی تایید کرد که از زمان ترک کاخ سفید، "سه چهار بار" با وزیر امور خارجه ایران دیدار داشته است.

او در این باره توضیح داد که در این دیدارها کارش مشاوره دادن به جواد ظریف، برای مواجهه با سیاست خارجی دونالد ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در دیدارهایش متوجه شود "ایران ممکن است چه کاری برای بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟ بحران یمن چه طور حل می‌شود؟ برای صلح در سوریه چه کار خواهید کرد؟"

کری همچنین در گفت‌وگویش با برنامه "نشست روزانه با دانا پرینو" که از شبکه فاکس نیوز پخش می‌شود، تکذیب نکرد که به ایرانی‌ها گفته است تا پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن یک رییس جمهور دموکرات دیگر منتظر بمانند.

دونالد ترامپ در پیامی توییتری در واکنش به اخبار منتشر شده اخیر درباره دیدار جان کری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نوشت: جان کری دیدارهای غیرقانونی با دولت متخاصم ایران داشته است که تنها به کار فوق‌العاده ما لطمه وارد کرده و به زیان مردم آمریکا است. او به آن‌ها گفته که تا پایان مدت ریاست جمهوری ترامپ صبر کنند. آیا اقداماتش را تحت قانون ثبت عوامل خارجی ثبت کرده است؟ این بد است.

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان نماینده آمریکا حضور داشت، در ادامه اظهارتش درباره این توافق در توییتر نوشت: آقای رییس جمهور، شما باید بیشتر از دیدار من با وزیر خارجه ایران، نگران دیدار پل مانافورت با رابرت مولر باشید. اما اگر می‌خواهید چیزی درباره این توافق هسته‌ای که جهان را امن‌تر کرد بدانید، کتاب من را بخرید.

به نقل از شبکه خبری سی ان ان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در رابطه با ادعای دیدارهای جان کری با محمدجواد ظریف، در وزارتخانه خود به خبرنگاران گفت: کاری که کری انجام داده، نامناسب و بی سابقه است. او وزیر خارجه پیشینی است که با بزرگ‌ترین کشور حامی ترور در ارتباط بوده و به گفته کری، او با آن‌ها گفت‌وگو کرده و به آنان گفته که تا پایان این دولت منتظر باشند.

فرماندار پیشین آلاسکا به این ادعا واکنش نشان داد و در پیامی توییتری، با خیانتکار خطاب کردن جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، وی را به همکاری با ایران برای تضعیف دولت ترامپ متهم کرد.

مارکو روبیو، سناتور فلوریدا نیز به ادامه انتقادها نسبت به ادعای جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در رابطه با دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در پیامی توییتری نوشت :‌ امیدوارم ایران، جان کری را به عنوان مذاکره‌کننده اصلی‌اش استخدام کند،‌ چراکه او در هر جناحی که باشد، اصرار دارد تا به توافقی بد دست یابد.


کد مطلب: 640688

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640688/جان-کری-تعمدا-درحال-تضعیف-سیاست-دولت-ترامپ

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com