کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات توافق احتمالی آتش‌بس در ادلب

24 شهريور 1397 ساعت 12:59

ترکیه تحرکاتی را برای قبولاندن توافق سه جانبه آتش بس در ادلب به طرف‌های مرتبط دنبال می‌کند.


 

به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، پایگاه خبری العهد لبنان از توافقی خبر داد که در نشست سران سه جانبه روسای جمهور ایران و روسیه و ترکیه در روز 7 ماه جاری میلادی در تهران به دست آمده است.

این منابع تاکید کردند که اختلافات روسیه و ترکیه در خصوص گروه‌های مسلح نزدیک به ترکیه بود که آنکارا اصرار داشت بقای آنها را تضمین کند و آسیبی به این گروه‌ها نرسد. از جمله این گروه‌ها می‌توان به نیروهای سپر فرات و شاخه زیتون اشاره کرد.

منابع مذکور تاکید کردند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر ضرورت عملیات نظامی برای پایان دادن به موجودیت گروه تروریستی جبهه النصره و ترکستان در شمال سوریه تاکید کرد. این منابع توضیح دادند که توافقی که به صورت ابتدایی به دست آمده است، شامل اقدام ارتش ترکیه برای پایان دادن به موجودیت جبهه النصره و تروریست‌های ترکستانی است، حتی اگر این اقدام با استفاده از قدرت نظامی صورت گیرد.

این توافق در صورت نهایی شدن همچنین شامل حضور نزدیک به ده هزار نظامی ترکیه در مناطق مشخص در حومه‌های ادلب و حماه و حلب است و جزئیات مراحل آینده در نشست مسکو که قرار است در ماه آینده برگزار شود، بررسی خواهد شد.

روسیه همچنین مهلتی برای پایان دادن به موجودیت جبهه تروریستی النصره مشخص کرده که تا پایان سال جاری میلادی است و تهدید کرده که در صورتی که این اتفاق صورت نگیرد، همراه با ارتش سوریه برای از بین بردن موجودیت نظامی گروه‌های مسلح در ادلب و اطراف آن وارد عمل خواهد شد و هیچ تفاوتی میان گروه‌های مختلف این منطقه قائل نخواهد بود.

از سوی دیگر منابع مرتبط با سایت العهد گزارش کردند که سرویس جاسوسی ترکیه رهبران گروه‌های مختلف مسلح در ادلب و سپر فرات را احضار کرده و در نشستی فوق‌العاده به بررسی پرونده ادلب پرداخت است. در جریان این نشست افسران اطلاعاتی ترکیه به رهبران گروه‌های مستقر در شمال سوریه ابلاغ کرده‌اند که احتمال اقدام روسیه و ارتش سوریه برای عملیات نظامی در ادلب همچنان وجود دارد.

این منابع به نقل از افسران ترک اعلام کردند که ترکیه همچنان تلاش خود را برای ممانعت از وقوع درگیری در ادلب به کار می‌گیرد. ترکها همچنین به گروه‌های مسلح اعلام کرده‌اند که در صورتی وقوع درگیری‌ها به آنها با سلاح و مهمات کمک خواهند کرد. البته حرفی از حمایت نظامی مستقیم در میان نخواهد بود.

این منابع می‌افزایند که ترکیه به نیروهای سپر فرات دستور داده است که در صورت وقوع درگیری‌ها آمادگی لازم را داشته باشند. ترکیه همچنین به آنها ابلاغ کرده که سطح آماده‌باش خود را افزایش دهند و خطوط دفاعی خود را تقویت کنند و همچنین عملیات تخلیه مراکز شناخته شده خود را نیز آغاز کنند، چرا که ممکن است این مراکز هدف حملات هوایی قرار بگیرد.

منابع سایت العهد تأکید کردند که افسران ترک در نشست مذکور توضیح داده‌اند که در صورتی که توافق میان روسیه و ایران به راه حل سیاسی منجر شود و درگیری‌های نظامی در ادلب آغاز نشود، ترکیه مسئولیت پرونده ادلب را در اختیار خواهد داشت و اولین اقدامی که انجام خواهد داد، فشار بر جبهه النصره و گروه موسوم به حراس الدین است تا انحلال خود را اعلام کنند و در صورتی که آنها با این خواسته موافقت نکنند ترکیه برای از بین بردن آنها متوسل به زور خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که روسیه و ایران با دادن مسئولیت پرونده درگیری های ادلب به ترکیه موافق نیستند و طرح این کشور را رد کرده‌اند. آنچه که سایت العهد از «منابع مطلع» نقل کرده، احتمالا در راستای تحرکاتی است که ترکیه برای قبولاندن طرح خود به طرف‌های مختلف درگیری‌ها به کار گرفته است.


کد مطلب: 640665

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640665/جزئیات-توافق-احتمالی-آتش-بس-ادلب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com