کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نهاد مدنی «حرکت شهروندی» افغانستان:

پیمان امنیتی کابل-واشنگتن لغو شود

24 شهريور 1397 ساعت 10:44

اعضای نهاد مدنی حرکت شهروندی افغانستان در نشست خبری در کابل اعلام کردند که آمریکا به هیچ یک از مواد پیمان امنیتی با افغانستان عمل نکرده است بنابراین باید این پیمان لغو شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، همزمان با افزایش ناامنی‌ها و حملات مکرر گروه تروریستی داعش به غیرنظامیان، اعضای نهاد مدنی حرکت شهروندی افغانستان خواستار لغو پیمان امنیتی کابل-واشنگتن شدند.

«مهدی مبشر» رئیس این نهاد به خبرنگاران در کابل گفت: با وجود پیمان امنیتی با آمریکا جنگ و ناامنی در این کشور گسترش یافته و روزانه ده‌ها نفر کشته و زخمی می‌شوند.

وی افزود: آمریکا در چهار سال گذشته به هیچ یک از توافقات خود در پیمان امنیتی با افغانستان عمل نکرده است.رئیس نهاد مدنی حرکت شهروندی افغانستان اظهارداشت: آمریکا اگر واقعا ادعای رفتار صادقانه دارد، باید تمام موارد گفته شده در این پیمان را اجرایی کند.

مبشر خاطرنشان کرد، بر اساس پیمان امنیتی، واشنگتن نباید پاکستان اجازه مداخله در امور داخلی افغانستان را بدهد.وی تصریح کرد، آمریکا قصد ندارد به توافقات خود در پیمان امنیتی با افغانستان عمل کند به همین دلیل بهتر است این پیمان لغو شود.

هفته گذشته اعضای پارلمان افغانستان نیز با اکثریت آرا به لزوم بازنگری این پیمان تاکید کردند که این موضوع مورد استقبال سنای افغانستان نیز قرار گرفت.اخیرا سران احزاب سیاسی، مقامات سابق دولتی و چهره های پرنفوذ سیاسی نیز در نشست مشترکی به لزوم بازنگری پیمان امنیتی آمریکا تاکید کردند.

پیمان امنیتی بین کابل-واشنگتن سال 2014 میلادی با وجود مخالفت مردم افغانستان پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی به امضا رسید.اما پارلمان افغانستان بارها آمریکا را به عدم اجرای تعهدات و نادیده گرفتن منافع ملی افغانستان متهم کرده و خواستار لغو پیمان امنیتی کابل-واشنگتن شدند.
 


کد مطلب: 640601

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640601/پیمان-امنیتی-کابل-واشنگتن-لغو-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com