کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بارزانی و ایده احیای ائتلاف کردستانی در بغداد

24 شهريور 1397 ساعت 9:14

با نزدیک شدن به نخستین سالگرد برگزاری رفراندوم نافرجام اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی ایده حضور جریانهای سیاسی راه یافته به پارلمان عراق را در قالب یک ائتلاف مشترک در بغداد مطرح کرده است؛ امری که در صورت تحقق می تواند احیاگر ائتلاف کردستانی باشد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، مسعود بارزانی در آخرین نشست دفاتر سیاسی حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی درخواست کرده است جریانهای کردی راه یافته به پارلمان عراق، حضوری مشترک را بار دیگر در پایتخت عراق تجربه کنند. احزاب حاکم اقلیم کردستان در راه رسیدن به هدف خود پیشنهاد کرده اند نشست سران کلیه احزاب و جریانهای سیاسی کردی راه یافته به پارلمان عراق برگزار گردد، آنان همچنین کمیتهای را مامور فراهم کردن مقدمات این نشست کرده اند. اما سوال اینجاست که شرایط کنونی اقلیم کردستان پذیرای رسیدن به چنین هدفی است یا نه؟

بارزانی که پس از برگزاری رفراندوم نافرجام سپتامبر 2017 مجبور به کناره گیری از ریاست اقلیم کردستان عراق شده است، اینک در مقام رئیس حزب دموکرات کردستان سخت در تلاش است دیگر جریانهای کردی را با هدف رسیدن به اهدافی که ممکن است در فردای سیاسی عراق در سر می پروراند، با خود همراه کند. شرایط موجود سیاسی در اقلیم کردستان به گونه ای است که ایده بارزانی و یاران وی در اتحادیه میهنی به آسانی قابل تحقق نخواهد بود.

حرکت نسل جدید به رهبری شهسوار عبدالواحد که راهبرد سیاسی خود را در مخالفت صریح با احزاب حاکم اقلیم کردستان عراق پی ریزی کرده است به صراحت تاکید کرده است که در هیچ ائتلافی با حضور احزاب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی در سطح داخلی اقلیم و در پارلمان عراق مشارکت نخواهد داشت. از اینرو در نخستین قدم، کردها توان حضور مشترک در بغداد را نخواهند داشت. این حزب در اولین تجربه شرکت در انتخابات پارلمانی عراق توانست با کسب 4 کرسی، خود را به عنوان یکی از جریانهای نوپا به مخاطبین کرد معرفی کند.

اعتراضات صورت گرفته به نتایج انتخابات پارلمانی عراق در اقلیم کردستان، چهار جریان جنبش تغییر، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی و ائتلاف برای دمکراسی و عدالت را به سوی تشکیل یک ائتلاف مشترک در بغداد سوق داد، این احزاب معتقدند که دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی با انجام تقلب های سازماندهی شده، بخشی از آرای آنها را به خود اختصاص داده اند. واکنش احزاب معارض چهارگانه به درخواست حکام اقلیم کردستان چگونه است؟

یکی از سران اتحاد اسلامی کردستان به صراحت اعلام کرده است که متاثر از نتایج انتخابات برگزار شده پارلمانی عراق، هیچ امیدی به همراهی و کار مشترک با دو حزب حاکم اقلیم کردستان نیست.

ابوبکر هله دنی که همزمان عضو پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق است، به یک رسانه محلی گفته است که بهترین گزینه برای احزاب چهارگانه معترض، عدم همراهی با احزاب حاکم اقلیم در بغداد است. البته وی اعلام کرده است که در نهایت، این موضوع با اجماع کلی چهارگانه معترض تعیین تکلیف خواهد شد.

جنبش تغییر به عنوان یکی دیگر از احزاب معترض به نتایج انتخابات پارلمانی عراق، حضور مشترک با احزاب حاکم اقلیم کردستان را به حل و فصل مشکلات داخلی این منطقه مشروط کرده است. این حزب حتی اعلام کرده است در صورت شکاف در این ائتلاف چهارگانه، باز هم بر عدم همراهی با احزاب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی در بغداد پافشاری خواهد کرد.

اما سخنگوی ائتلاف برای دمکراسی و عدالت اقلیم کردستان عراق به رهبری برهم صالح که نتایج ضعیف کسب شده در انتخابات پارلمانی عراق آن را مجبور به عدم شرکت در انتخابات پارلمانی محلی کرده است، نظری متفاوت از دیگر همراهان خود در ائتلاف چهارگانه معترض داشته و اعلام کرده است در صورتیکه حکام اقلیم کردستان در بغداد به دنبال خدمت به منافع مردم کرد باشند، همراهی با آنها در قالب یک ائتلاف مشترک هیچ ممانعتی نخواهد داشت.

پیش بینی می شود که حرکت نسل جدید در هیچ یک از ائتلاف های کردی در بغداد حضور نخواهد داشت، چهارگانه معترض هم به اجماعی در خصوص پیوستن به ائتلاف مدنظر بارزانی نخواهند رسید و ممکن است شکافی در آن پدیدار گردد، با این اوصاف می توان گفت که احیای ائتلاف کردستانی که بارزانی با هدف کسب امتیازات بیشتر از دولت مرکزی عراق در پی آن است به این آسانی و در آینده نزدیک میسر نخواهد بود، حتی ممکن است نتایج انتخابات محلی اقلیم کردستان در 30 سپتامبر جاری نیز به تعمیق اختلافات کردها در عرصه داخلی این منطقه منجر شده و راه رسیدن به هدف رئیس حزب دموکرات کردستان عراق را بیش از پیش دشوارتر کند.
 


کد مطلب: 640556

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640556/بارزانی-ایده-احیای-ائتلاف-کردستانی-بغداد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com