کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا تعزیه هنر ایرانی است؟

24 شهريور 1397 ساعت 9:11

تعزیه تاریخ نیست بلکه یک نگاه سمبلیک است و هنری برخاسته از شیعیان ایران است، همچنین در بناهای ساخته شده در دوران قاجار از جمله حصار شهر تهران و تکیه دولت برای روضه خوانی عاشورا برخلاف خانه‌ها از ژن‌های اولیه برگرفته از معماری ایرانی استفاده شده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، اردشیر صالح پور - نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر با عنوان «هفت منظر نمادین در شبیه خوانی ایرانی» تعزیه را هنری برخاسته از شیعیان ایرانی دانست و با تاکید بر ایرانی و شیعی بودن این هنر اظهار داشت: تعزیه باورهای ما و ارزش های کربلا را به زیباترین شکل بین مردم ترویج داد.

وی با بیان اینکه تعزیه هنری ملی معنوی، بر پایه یک واقعه تاریخی است که به شکل زیباشناسانه ای تجلی یافته است، گفت: در تعزیه یک قرائت هنری از دین بیان شده است.

صالح پور تعزیه را هنر آرمانی ایرانیها نامید و افزود: تعزیه تاریخ نیست بلکه یک نگاه سمبلیک است و اگر به بهانه خرافه بودن بخش هایی از تعزیه را حذف کنیم در واقع جنبه زیباشناختی آن را خواهیم گرفت چرا که ما در این زمینه با یک تاریخ علمی و یک تاریخ هنری و فانتزی روبرو هستیم.
این پژوهشگر در ادامه به نمادهای تعزیه از جمله نماد روایی، تمثیلی، خیالی، نمایشی و اشیا نمادین اشاره کرد و به توضیح تعدادی از آنها پرداخت. 

آیا معماری قاجار، ایرانی است؟
همچنین جواد مهدوی نژاد - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه نشست تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار درباره «حصار تاریخی تهران و کاخ گلستان» اظهار داشت: حصار تاریخی تهران از مهمترین دستاوردهای ما از دوره قاجار است.

وی با مطرح این پرسش که آیا این بناها از دوران قاجار، ایرانی هستند یا خیر؟ گفت: در بناهای ساخته شده در دوران قاجار از جمله حصار شهر تهران و تکیه دولت برخلاف خانه‌ها از ژن‌های اولیه استفاده شده است به عبارت دیگر در این بناها به مفهوم اولیه این بناها بازگشتند.

وی افزود: نتایج تحقیقات نشان می دهد، در دوره قاجار در کنار همه بهره گیری‌ها از تجارب جهانی و نمونه بینی‌ها، از ذوق  و سلیقه ایرانی و معماری ایرانی نیز استفاده شده است.

در پایان نشست تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار از کتاب تکیه دولت تالیف علیرضا قاسم خان، مدیر موزه سینما رونمایی شد. همچنین همزمان با نشست تخصصی همایش ملی هنر ایران دوره قاجار، آثار بازگشته از نمایشگاه امپراطوری گلهای سرخ در موزه لوور شهر لانس فرانسه به نمایش در آمد.


کد مطلب: 640554

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640554/چرا-تعزیه-هنر-ایرانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com