پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

آغاز سال تحصیلی، گرانی لوازم‌التحریر و کام تلخ دانش‌‌‌‌‌آموزان

شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 640552
گرانی ۷۰ درصدی لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته موجب شده تا برخی دانش آموزان بدون لوازم‌التحریر به استقبال سال تحصیلی جدید بروند.
آغاز سال تحصیلی، گرانی لوازم‌التحریر و کام تلخ دانش‌‌‌‌‌آموزان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، همه ساله از دهه سوم شهریور ماه بوی رسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس به مشام دانش‌آموزان می‌رسد و هریک به طریقی خود را آماده استقبال از سال تحصیلی جدید می‌کنند.

در اواخر شهریور ماه ذوق نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی در دل دانش‌آموزان موج می‌زند و ماهی است که برای خرید مایحتاج تحصیل نظیر دفتر، کتاب، کیف و لوازم‌التحریر به بازار می‌روند.

اما شهریور ماه امسال برای دانش‌آموزان کمی متفاوت تر از سال‌های گذشته است چراکه با گرانی 70 درصدی لوازم‌التحریر، همه اقشار قدرت و توان خرید مایحتاج تحصیلی را ندارند و فرزندان اقشار کم درآمد جامعه مجبورند بدون خرید و همراه داشتن لوازم‌التحریردر کلاس درس حاضر شوند.

امروز 22 شهریور ماه تقریبا یک هفته به آغاز سال تحصیلی باقی مانده است تصمیم می‌گیرم سری به بازار صحافخانه همدان که مرکز خرید لوازم‌التحریر در همدان است بزنم و در جریان حال و هوای این روزهای دانش‌آموزان قرار بگیرم. ناگفته نماند که در طول سال‌های گذشته از نیمه دوم شهریور جمعیت زیادی وارد بازار صحافخانه می‌شود و به قول معروف جای سوزن انداختن در آن باقی نمی‌ماند.

بنابراین وارد بازار شهر شده و راهی صحافخانه می‌شوم، بازار بسیار خلوت تر از سال‌های گذشته است و بیشتر مغازه داران هم بیکار نشسته و در انتظار مشتری‌اند.
بازار خلوت لوازم‌التحریر آن هم در 22 شهریور ماه برایم تعجب برانگیز است...

به سراغ یکی از مغازه داران که در انتظار ورود مشتری به سر می‌برد می‌روم، و علت خلوتی بازار و عدم استقبال دانش‌آموزان از لوازم‌التحریر را جویا می‌شوم.

این صاحب مغازه به خبرنگار گفت: با توجه به قیمت دلار و شرایط اقتصادی کشور، قیمت لوازم‌التحریر هم افزایش یافته و به نظرم مردم دیگر پولی ندارند که به خرید لوازم التحریر اختصاص دهند.

علی اسکندری تصریح کرد: در شهریور ماه سال گذشته بازار صحافخانه مملو از مشتری بود و بنده به تنهایی نمی‌توانستم جوابگوی مشتریان باشم و پسرم را به عنوان کمک دست فرا می‌خواندم، اما اوضاع امسال اصلا رضایت بخش نیست.
وی با بیان‌اینکه اکنون ساعت 10 و نیم صبح است و فقط 5 مشتری داشته‌ام، ابراز کرد: در سال گذشته از ساعت هشت صبح مشتریان به سراغ ما می‌آمدند و در عرض یک ساعت بیش از 10 مشتری را راه می‌انداختم.

این صاحب مغازه با تاکید بر اینکه گرانی لوازم‌التحریر تقصیر ما نیست و خود ماهم اجناس را با قیمت بیشتری خریداری می‌کنیم، اظهار داشت: ما هم دوست داریم دانش‌آموزان با در دست داشتن لوازم‌التحریر به مدرسه بروند و کسی از تهیه آن محروم نشود.

اسکندری با بیان‌اینکه مشتریان بیشتر قیمت می‌کنند و اجناس را نمی خرند، گفت: البته به مردم حق می‌دهم که توانایی خرید مایحتاج تحصیلی فرزندانشان را نداشته باشند چراکه خودم هم فرزند مدرسه ای دارم و آن‌ها را درک می‌کنم.

حضور روستاییان در بازار بسیار کمرنگ شده است
وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از مشتریان ما از روستاهای مختلفی برای خرید می‌آمدند، تصریح کرد: امسال حضور روستاییان در بازار نسبت به سال گذشته بسیار کمرنگ شده است.

این صاحب مغازه به قیمت انواع لوازم‌التحریر اشاره کرد و افزود: قیمت یک جامدادی با کیفیت متوسط 15 هزار تومان، هرعدد خودکار 1500 تومان، مداد 1000 تومان ،پاکن 1500 تومان و مداد رنگی بیش از 12 هزار تومان است، البته جنس‌های باکیفیت تر گران‌تر از این مبالغ است.

اسکندری با بیان‌اینکه در سال گذشته دفتر 40 برگ با قیمت 700 تومان به مردم عرضه می‌شد، ابراز کرد: امسال قیمت دفتر بسیار گران تر شده و قیمت همان دفتر 700 تومانی به 1500 تومان رسیده است.

دانش‌آموزان تنوع طلب هستند
وی گفت: تجربه فروش به من ثابت کرده که دانش‌آموزان تنوع طلب هستند و به ظواهر بسیار توجه می‌کنند، هرچه لوازم‌التحریر شکیل تر باشد رضایت آن‌ها هم بیشتر می‌شود اما متاسفانه شکیل بودن اجناس قیمت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

این صاحب مغازه با بیان‌اینکه دولت باید به فکر دانش‌آموزان باشد و به آن‌ها دفتر و لوازم التحریر تعاونی بدهد، ابراز کرد: خانواده‌هایی که توان خرید لوازم التحریر برای فرزندانشان را ندارند خجالت زده می‌شوند.

اسکندری افزود: وقتی دانش‌آموزان به همراه خانواده برای خرید می‌آیند بر روی هر کالایی که دست می‌گذارند با جمله این گران است از سوی پدر و مادرشان مواجه می‌شوند.

از این مغازه لوازم‌التحریر خارج می‌شوم و به سمت مردمی که در حال خرید لوازم‌التحریر هستند می‌روم، به دانش‌آموزی که به همراه پدر و مادرش در حال خرید دفتر هستند نزدیک می‌شوم و از آن‌ها می‌پرسم قیمت‌ها چگونه است؟

بلافاصله پس از سوالی که می‌پرسم، پدر این دانش‌آموز شروع به گلایه می‌کند و می‌گوید اگر به قیمت خونمان هم باشد مجبوریم دفتر و قلم را برای فرزندانمان تهیه کنیم تا مثل ما کارگر نشوند که پول نداشته باشند.

برای خرید لوازم‌التحریر مقروض شده‌ام
این خریدار که از روستای کنجینه همدان برای خرید لوازم‌التحریر به بازار همدان آمده است، به خبرنگار گفت: مخارج زندگی و گرانی های اخیر جایی برای خرید لوازم‌التحریر نگذاشته است و من برای خرید لوازم‌التحریر مجبور شدم 100 هزار تومان از برادرم قرض بگیرم.

وی افزود: دو فرزند دارم که یکی از آن‌ها به مدرسه می‌رود ، دخترم امسال به کلاس سوم ابتدایی می‌رود.این خریدار گفت: در دهه 70 و 80 دولت دفترهای دولتی و تعاونی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌داد اما متاسفانه دیگر هیچ خبری از این خدمات نیست.

دختر این خانواده که نامش مهنیا است و 9 سال بیشتر ندارد، به خبرنگار گفت: من مداد رنگی جعبه فلزی می‌خواهم و جامدادی‌ام هم باید عروسکی باشد. همکلاسی‌هایم پاکن‌های شکیل می آورند، من هم از آن‌ها می‌خواهم.

مهنیا افزود: وقتی نتوانم لوازم‌التحریر بخرم دوست ندارم به مدرسه بروم چراکه برای رنگ کردن نقاشی نیاز به مداد رنگی دارم و بدون دفتر و مداد و پاک کن هم نمی‌توانم مشق‌هایم را بنویسم.

دانش کلاس اولی که بدون کیف و دفتر به مدرسه می‌رود
 لحظه ای بعد با پدری رو به رو شدم که پشت حرف‌هایش دنیایی از غم نشسته بود، این پدر که پس از 15سال بچه دار شده و اکنون پسرش هفت سال دارد، به خبرنگار تسنیم گفت: امسال پسرم به کلاس اول ابتدایی می‌رود و من توان خرید کیف و لوازم‌التحریر او را ندارم.

علی نظری تصریح کرد: در نانوایی کار میکنم و ماهیانه 900 هزار تومان درآمد دارم، اجاره خانه، هزینه آب، گاز، برق و هزینه خرید گزاف خرید گوشت، برنج، روغن و غیره، دیگر جایی برای خرید لوازم‌التحریر باقی نمی‌گذارد.

وی افزود: پسرم با هزاران ذوق می خواهد راهی کلاس اول شود در حالی که پول خرید کیف و ملزومات تحصیلی را نداریم.این شهروند همدانی گفت: قیمت کیف بیش از 30 هزار تومان است و لوازم التحریر هم بسیار گران است، آیا دولت نمی‌خواهد فکری به حال دانش آموزان اقشار ضعیف کند؟.

لوازم‌التحریر 70 درصد گران شده است
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر در همدان گفت: قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش یافته است.عباس ستاره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: امسال بازار لوازم‌التحریر بسیار خلوت است و دانش‌آموزان بیشتر برای خرید کتاب‌هایشان به ما مراجعه می‌کنند.

وی با بیان‌اینکه امسال قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است، ابراز کرد: مردم دیگر به فکر خرید جنس با کیفیت نیستند و نخست قیمت اجناس را می‌پرسند و می‌گویند ارزان ترین جنس را می‌خواهیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر در همدان تصریح کرد: مردم پارسال با 40 هزار تومان می‌توانستند تمام لوازم‌التحریر مورد نیاز فرزندشان را تامین کنند اما امسال این رقم به 100 هزار تومان افزایش یافته است.

30 درصد از لوازم‌التحریر بازار ایرانی است
ستاره با بیان‌اینکه مردم تمایل به خرید اجناس ایرانی دارند و از ما تقاضای کالای ایرانی می کنند، گفت: متاسفانه تنها 30 درصد از لوازم‌التحریر موجود در بازار ایرانی است و تولیدکنندگان نمی‌توانند به اندازه نیاز بازار کالا تولید کنند.

اجناس ایرانی بخاطر مواد اولیه گران شده است
وی گفت: کالاهای خارجی به دلیل افزایش نرخ دلار گران شده است اما قیمت کالاهای ایرانی هم به بخاطر افزایش قیمت مواد اولیه گران تر از سال گذشته شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر همدان اظهار داشت: وقتی جنس ایرانی در بازار وجود ندارد و کالاهای خارجی باکیفیت هم گران است بنابراین مردم مجبور به خرید اجناس درجه سه چینی هستند.

ستاره با بیان اینکه نظارت درستی بر واردات کالا شکل نمی‌گیرد، ابراز کرد: متاسفانه برخی تجار که قبلا جنس را با دلار ارزان قیمت وارد کردند اقدام به فروش کالا به قیمت روز می‌کنند.

لوازم‌التحریر از ملزومات تحصیلی همه دانش‌آموزان است و به ویژه در آغاز سال تحصیلی در دست داشتن لوازم‌التحریر حس اشتیاق و درس خواندن را در دل دانش‌آموزان بیدار می‌کند بنابراین دولت باید دانش‌آموزان را فراموش نکند و تدبیری برای تهیه لوازم‌التحریر اقشار کم درآمد و آسیب پذیر بیندیشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *