کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کرمان؛ ۱۰۰ روز بدون استاندار

22 شهريور 1397 ساعت 23:51

تذکرهای پی در پی مسئولان استان کرمان برای تعیین تکلیف وضعیت استاندار کرمان بی نتیجه مانده است و مردم حالا چشمشان به نمایندگانی است که باید حقوق استان را در مجلس پیگیری کنند.


به گزارش جهان نیوز، بیش از ۱۰۰ روز قبل بود که استاندار کرمان از سمت خود استعفا کرد چند روز بعد وزارت کشور برای مدیریت استان کرمان سرپرست تعیین کرد و از آن زمان تا کنون وزارت کشور مدیریت بزرگترین استان کشور را که با چالشهای اقتصادی، نوسانات ارز، تغییرات قیمتها، خشکسالی و بازسازی کوهبنان و رفع محرومیت در جنوب و شرق استان دست و پنجه نرم می کند با سرپرست اداره می کند.

حالا دیگر عدم تعیین تکلیف مدیریت استان کرمان از سوی وزارت کشور برای مردم به یک معما تبدیل شده است و این سوال بارها مطرح می شود که در شرایط حساس کنونی چرا وزارت کشور فرصت سوزی کرده است و با وجود معرفی گزینه های متعدد از سوی نماینده های استان کرمان اما دولت در انتخاب استاندار مردد مانده است.

مدیریت بلند مدت در استانی مانند کرمان از اهمیت فوق العاده برخوردار است و به همین دلیل است که امام جمعه و نماینده ولی فقیه استان کرمان نیز دو مرتبه در خطبه های نماز جمعه از وزارت کشور خواسته است هر چه زودتر تکلیف استاندار کرمان را مشخص کند.

وی در خطبه های هفته گذشته ابراز امیدواری کرده بود که این آخرین تذکر در خصوص معرفی استاندار باشد و با اشاره به اینکه کرمان بزرگترین استان کشور است گفته بود شایسته نیست که این استان با توجه به جایگاهش در کشور، استاندار نداشته باشد.

بر اساس ماده ۴ شرح وظایف مصوب سال ۱۳۷۷ شورای عالی اداری کشور که ریاست آن برعهده رئیس جمهور است؛ وزیر کشور پس از استعفا یا عزل استاندار یا هر مساله ای که مانع خدمت استاندار شود یک ماه فرصت دارد استاندار را به دولت معرفی کند.

اما از زمان مشخص شده در این ماده قانونی مدتها می گذرد، هر چند سرپرست برای استانداری کرمان تعیین شده است اما مطابق قانون زمان مدیریت سرپرست هم سه ماه است و باید تا کنون استاندار کرمان معرفی می شد و این بلاتکلیفی در کرمان به پایان می رسید.

پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز چندی قبل با تذکر به وزارت کشور از این وزارتخانه خواست هر چه سریعتر وظیفه قانونی خود را انجام دهد، وی در جمع خبرنگاران عنوان کرد که حتی سرپرست فعلی نیز خواستار تعیین تکلیف این مساله است.

در حالیکه بعد از تذکرهای مکرر فعالان سیاسی، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس . سخنگوی وزارت کشور وقتی در این خصوص مورد سوال قرار گرفت پاسخی داد که تعجب آور بود.

وی بعد از سه ماه فرصت برای تعیین تکلیف مدیریت کرمان گفته است « باید توجه داشته باشیم که استعفای استاندار قبلی با اصلاحیه مجلس شورای اسلامی در قانون منع به کارگیری بازنشستگان همزمانی داشت لذا با توجه به اینکه با ابلاغ این مصوبه جدید، تعدادی از استانداران مشمول آن خواهند بود در شرایط جدید و با قانون جدید صرفا برای یک استان دست به انتخاب نمی زنیم بلکه انتخاب افراد و به تبع آن بررسی گزینه های مختلف برای تصدی تعداد بیشتری از استانداری ها در دستور کار وزارت کشور قرار دارد.» وی ادامه داد است که « منتظریم با اعلام نظر شورای نگهبان و ابلاغ قانون بتوانیم در اسرع وقت گزینه های پیشنهادی خود را با اولویت استان کرمان به هیئت دولت معرفی کنیم.«

از دست رفتن فرصت ۱۰۰ روزه در حالی است که استان کرمان دارای نیروهای متخصص و متبحر و جوان زیادی است که انتخاب آنها هیچ مغایرتی با قانون منع به کارگیری بازنشسته ها ندارد، به نظر می رسد با توجه به اینکه فرصتها برای برنامه ریزی و توسعه استان از دست می رود نمایندگان مردم استان کرمان باید با تشکیل جلسه و تصمیم گیری قاطع با استفاده از اختیارات قانونی زمینه لازم را برای انتخاب استاندار کرمان در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کنند.

منبع: مهر


کد مطلب: 640443

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640443/کرمان-۱۰۰-روز-بدون-استاندار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com