کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هدف آمریکا از تحریم های اخیر علیه ایران

22 شهريور 1397 ساعت 22:42

دستیار وزیر خارجه آمریکا در یک جلسه استماع روز پنجشنبه به صفر رساندن صادرات نفت ایران را از اهداف مهم آمریکا دانست.


به گزارش جهان نیوز، «مانیشا سینگ»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اقتصادی و تجاری، پنجشنبه در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره اهداف کشورش از احیای تحریم‌ها علیه ایران سخن گفت.

او گفت: «کشور دیگری که جریمه‌های اقتصادی علیه ایران ابزاری کلیدی برای وادار کردن به تغییر رفتار است ایران است. تحریم‌ها علیه ایران با جلوگیری از دسترسی به نظام مالی دنیا و جلوگیری از سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در ایران اقتصاد این کشور را فلح کرده‌اند.

سینگ در این جلسه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا حاضر است در صورت خودداری برخی کشور‌ها از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران آن‌ها را تنبیه کند گفت: «حاضریم شدیدترین اقدامات را علیه هر کسی که با ما در اجرای تحریم‌ها همکاری نکند به کار گیریم.»

مقام وزارت خارجه آمریکا برجام را «توافقی معیوب» تصویف کرد و مدعی شد که این توافق ضمن ثروتمند کردن نظام ایران، قادر به محافظت از منافع آمریکا در زمینه امنیت ملی نبوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد تیم‌های وزارت خزانه‌داری و خارجه آمریکا برای توضیح درباره دلایل خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران به بیش از ۳۰ کشور سفر کرده‌اند.

دیپلمات آمریکایی گفت: «تیم‌های وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا برای رایزنی درباره دلایل خروج از برجام و اثرات بازگشت تحریم‌ها به بیش از ۳۰ کشور در سراسر جهان سفر کرده و با شریکان و متحدان تعامل کرده‌اند.»

وی تصریح کرد: «در جریان این سفرها، ما با نمایندگان بخش خصوصی تعامل کرده و روشن کرده‌ایم که بهای پیگیری تجارت قابل تحریم با ایران قطع تجارت با ایالات متحده و قطع دسترسی به نظام مالی آمریکا خواهد بود.»

او درباره بازگشت تحریم‌های نفتی علیه ایران در روز ۵ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) هم گفت: «علاوه بر این، [در این سفرها]بر هدفمان برای رساندن واردات نفت ایران به صفر در ۵ نوامبر تأکید کرده‌ایم و آماده هستیم با کشور‌هایی که اقدام به کاهش واردتشان کنند به صورت مورد به مورد همکاری کنیم.»

سینگ با بیان اینکه آمریکا برای مجاب کردن ایران به تغییر رفتار «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را اعمال کرده گفت: «حکومت ایران، حق انتخاب دارد، می‌تواند برای حل دیپلماتیک این مسائل پای میز مذاکره بیاید یا با فشار اقتصادی بی‌امان مواجه شود.»

وی گفت: «چنانچه ایران برای ایجاد تغییرات بنیادین در رفتارش تعهد نشان دهد آماده کاهش فشار تحریم‌ها هستیم. همزمان به همکاری با شریکان بین‌المللی خود برای مقابله با چالش‌های ایجاد شده توسط ایران ادامه می‌دهیم.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روز بازگشته و علیه ایران اجرایی خواهند شد.

رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. این تحریم‌ها بخش خودروسازی، مبادلات دلار و فلزات گرانبها و اوراق بانکی را شامل می‌شوند.

دومین بسته این تحریم‌ها قرار است ۵ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) علیه ایران احیا شوند. این تحریم‌ها، بخش‌های انرژی و کشتی‌رانی ایران و موسسات مالی همکار با بانک مرکزی ایران را هدف می‌گیرند.

مقام‌های دولت آمریکا اعلام کرده‌اند قصد دارند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

منبع:فارس


کد مطلب: 640437

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640437/هدف-آمریکا-تحریم-های-اخیر-علیه-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com