کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باید از برجام به عنوان اهرم‌فشار استفاده می‌کردیم

22 شهريور 1397 ساعت 19:16

وزیر خارجه اسبق آمریکا با بیان اینکه گفت‌وگوهای صلح یمن در آستانه موفقیت قرار داشت، گفت این «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن بود که موجب شکست این مذاکرات شد.


به گزازش جهان نیوز، «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا که به تازگی کتابی درباره دوران وزارت خارجه‌اش منتشر کرده، در یکی از متعدد مصاحبه‌های این روزهایش به بیان جزئیاتی درباره مذاکرات صلح یمن و همچنین حواشی مربوط به توافق هسته‌ای با ایران پرداخت.

کری که با شبکه رادیویی «سالم» مصاحبه می‌کرد، با اشاره به مذاکرات صلح یمن در زمان وزارت او، گفت: «فکر می‌کنم این ظرفیت وجود دارد که روندی شکل بگیرد که بتوان این [بحران] را حل کرد. در واقع مذاکراتی که در کویت برگزار شد، به یافتن راه حل نزدیک شد.»

وی افزود: «زمانی که من به عمان رفتم و با حوثی‌ها و دیگران دیدار کردم، آن‌ها را متقاعد کردیم که به گفت‌وگوها بازگردند و آماده پذیرش کلیات روند صلحی باشند که ما روی میز گذاشته بودیم. با کمال تأسف باید بگویم که این رئیس‌جمهور [عبد ربه منصور] هادی بود که شانه خالی کرد و از اجرای آنچه که پیشتر در کویت با آن موافقت کرده بود، خودداری کرد.»

عربستان سعودی از فروردین ماه سال ۱۳۹۴ به بهانه بازگرداندن هادی که به ادعای ریاض رئیس‌جمهور مشروع یمن است، به این کشور حمله کرد. این اقدام نظامی که مورد حمایت آمریکا قرار دارد، همچنان در جریان است و آنطور که روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشته تاکنون بیش از ۵۰۰۰۰ کشته بر جای گذاشته که اغلب آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند.

کری در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه در دیدارهایش با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران بارها مخالفت خود را با «حمایت ایران از حوثی‌ها»، برنامه موشکی و دیگر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اعلام کرده، گفت حصول توافق هسته‌ای موجب نشد که آمریکا از اعمال تحریم‌های موشکی، حقوق بشری و منطقه‌ای کوتاه بیاید. او گفت: «ما حتی در حالی که درباره برجام در حال مذاکره با آن‌ها بودیم، [این تحریم‌ها را] افزایش دادیم.»

وزیر خارجه اسبق آمریکا با تکرار اینکه واشنگتن باید توافق هسته‌ای با ایران را حفظ می‌کرد، گفت می‌شد این توافق را به عنوان اهرمی فشاری برای وادار کردن ایران به امتیازدهی در موضوعات دیگر از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای مورد استفاده قرار داد.

وی گفت: «شما این توافق را نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گوئید "ببینید، ما به شما گفته‌ایم که باید این چیزها (فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای) را متوقف کنید. من به شما دو سال یا یک سال یا هر زمان دیگری، وقت می‌دهم. ما حاضریم درباره این چیزها مذاکره کنیم. اما اگر شما [مذاکره] نکنید، اگر تا آن زمان این کار را نکنید، من از این توافق خارج می‌شوم.»

کری افزود: «با این کار، شما چین، روسیه و دیگر کشورها را در تلاش برای وادار کردن ایران به رفتار متفاوت با خود همراه می‌کنید، نه اینکه یکجانبه [از توافق] خارج شوید، خود را منزوی کنید و امکان هرگونه مذاکره دیگر با ایرانی‌ها را بسیار دشوار کنید.»

در جریان مذاکرات هسته‌ای منجر به برجام، کری به عنوان وزیر خارجه ریاست تیم آمریکایی را بر عهده داشت و در هفته‌های منتهی به توافق هسته‌ای، تقریبا به صورت دائم در مذاکرات حضور داشت. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا که اردیبهشت ماه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، کری را «پدر برجام» توصیف کرده است.

منبع: فارس


کد مطلب: 640416

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640416/باید-برجام-عنوان-اهرم-فشار-استفاده-می-کردیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com