کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مخاطب روحانی برای بلیت اکونومی که بود؟! +سند

22 شهريور 1397 ساعت 12:32

عمده سفرهای انجام شده مسئولان دولتی طی ۱ و نیم سال اخیر به کشورهای همسایه بوده و برخی از مقاصد همچون روسیه، قزاقستان، عراق و حتی اتریش و آذربایجان، دارای پروازهای متعدد میان ایران و کشور مقصد است.


به گزارش جهان نیوز، اگرچه موضوع استفاده مسئولان دولتی از هواپیمای اختصاصی، همواره برای مردم و رسانه ها جذاب بوده اما این ماجرا از زمانی حساس‌تر شده که رییس جمهور، در سخنان اوایل تیرماه خود با اشاره به ضرورت صرفه جویی در هزینه های دستگاهها، مثال استفاده از پروازهای اکونومی به جای پروازهای فرست کلاس را بیان کرد.

فالکون، بوئینگ ۷۲۷ و ایرباس ۳۲۱ از جمله مهمترین هواپیمای اختصاصی در اختیار دولتند که قرار است بنابر ماده ۱ آیین‌نامه "نحوه استفاده از هواپیما و هلیکوپتر اختصاصی دولت"، تنها برای انجام مأموریت ‌های خاص در سطح مقامات عالی ‌رتبه مورد استفاده قرار گیرند. آیین‌نامه ‌ای که در ۲۱ اسفند ۱۳۷۰ به تصویب هیئت دولت رسیده و ظاهرا تا امروز برای استفاده از تجهیزات پروازی دولت مورد استفاده قرار ‌گرفته است. استفاده از هواپیماهای اختصاصی توسط دولتمردان نه در دولت یازدهم و دوازدهم، بلکه در دولت‌ های گذشته نیز امری مرسوم بوده و رئیس جمهور و وزرا در مأموریت‌های خاص خود از این امکانات پروازی استفاده می ‌کردند و از همان زمانها نیز کنایه ها و ابهاماتی درباره میزان استفاده از این پرنده ها، در رسانه ها و افکار عمومی مطرح بود.
 

اگرچه همواره پیگیری ها برای استخراج آمار دقیق استفاده‌های وزرا از هواپیماهای اختصاصی دولت بی ‌نتیجه مانده اما از نتایج همین بررسی های نصفه و نیمه نیز مشخص می شود می توان در برخی موارد به جای استفاده از پروازهای اختصاصی، از هواپیماهای عمومی استفاده کرد و مقصدهایی مانند اکثر کشورهای همسایه، نمی تواند دلیل خوبی برای استفاده از این هواپیما باشد. این نکته نیز ضروری است که بسیاری از سفرهای دولتمردان کشورمان بدون استفاده از این نوع هواپیما است که این موضوع نیز در جای خود قابل تقدیر است اما به نظر می رسد حساسیت رسانه ها در استفاده مسئولان از این وسیله گران قیمت، آنطور که باید نبوده است و بر این اساس، مشرق در جدول زیر، سفرهای انجام شده در سال ۹۷ و ۹۶ توسط مسئولان اجرایی دولت یازدهم و دوازدهم را منتشر کرده است.


ضمنا سفرهای برخی مسئولان دولتی مانند وزیر خارجه، نیاز به ابلاغیه جداگانه و تکرار ابلاغیه دولت ندارد. همچنین بر اساس ماده (۳۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ که ابلاغیه های سفر مسئولان دولتی بر اساس آن صادر می شود، مسافرتهای مسئولان و کارکنان دستگاه‌های مذکور با هواپیمای اختصاصی مطلقاً ممنوع است و موارد استثنا در صورت ضرورت با تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد اما رؤسای سه قوه از شمول ممنوعیت اجاره هواپیما مستثنا هستند.

با توجه به اینکه عمده ۱۶ سفر انجام شده طی ۱۶ ماه اخیر مسئولان کابینه فعلی و قبلی، به کشورهای همسایه بوده و برخی از مقاصد همچون روسیه، قزاقستان و عراق و حتی اتریش و آذربایجان، دارای پروازهای متعدد میان ایران و کشور مقصد است، در صورت عزم جدی دولت به انجام صرفه جویی، نیاز به انجام پرواز با هواپیمای اختصاصی احساس نمی شد؛ هرچند که برخی مقاصد خاص مانند روسیه، حتما نیازمند استفاده از این نوع پرنده ها جهت جلوگیری از رصد پرواز و احتمال وقوع عملیات تروریستی خواهد بود.

منبع:مشرق


کد مطلب: 640365

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640365/مخاطب-روحانی-بلیت-اکونومی-سند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com