کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتشار جزییات عجیب از روابط عراقچی و ظریف با تیم اوباما

از قانع شدن عراقچی با اشک‌های شرمن تا متقاعد شدن ظریف با امتیازات نمایشی/ کری: اخیرا ۳ یا چهار بار با ظریف دیدار کردم/ او را ترغیب به محدود کردن نفوذ ایران در منطقه کردم!

چرا وزرات خارجه صراحت و سرعت‌عملی درباره ادعاهای توهین آمیز ندارد؟!

22 شهريور 1397 ساعت 9:01

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه ای گفت که طی ماه‌های اخیر چندین بار با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده و با وی درباره حفظ برجام صحبت کرده است.


به گزارش جهان نیوز، تارنمای واشنگتن فری بیکن نوشت: "جان کری" وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با یک رادیو گفت که وی طی ماه های اخیر سه یا چهار بار با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده است.

کری گفت در نروژ،‌مونیخ و دیگر نشست های بین المللی با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده و در این دیدارها از دولت کنونی آمریکا انتقاد کرده و تلاش کرده تا به ظریف برای حفظ توافق هسته ای با کشورهای اروپایی کمک کند.

وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: کاری که کردم این بوده که از او بپرسم ایران برای بهبود پویش های خاورمیانه مایل به انجام چه کارهایی است. (مشکل) یمن را چگونه می شود حل کرد، برای رسیدن به صلح در سوریه چه باید کرد؟

کری با بیان اینکه این موضوعات ذهن ظریف را نیز مشغول کرده بود، مدعی شد که با وزیر خارجه ایران بسیار بی پرده گفت و گو کرده تا ایران را به محدود کردن نفوذ خود در منطقه ترغیب کند.

البته یشتر نیز مطالبی پیرامون دیدار ظریف با کری در حاشیه کنفرانس های بین المللی منتشر شده بود که وزیر خارجه ایران دیدار با وی را در کنفرانس امنیتی مونیخ تایید کرد.

ظریف در این باره گفت: دیدار محرمانه نداریم. ما در حاشیه جلسات بین المللی با بسیاری از نخبگان که در افشای سیاست های دولت آمریکا تاثیرگذار هستند، گفت و گو داریم.

وی افزود: موضوع این جلسه بیشتر در مورد این بود که سیاست های ترامپ در مورد برجام چیست و چگونه می شود در قبال این سیاست ها عکس العملی مناسب نشان داد تا ترامپ بیش از پیش در آمریکا و دنیا منزوی شود!

اما جدای از درست و یا غلط بودن اظهارات جان کری، موضوعی که همواره به نگرانی ها می افزاید، عدم تکذیب برخی از ادعاهای اینچنینی از طرف وزارت خارجه است. مساله ای که هم به نوعی تایید چنین ادعای در افکار عمومی می شود و هم طرف آمریکایی ها را جری تر می کند. ضمن اینکه با وجود این چنین ادعاهای که در وهله اول حتی توهین به خود مذاکره کنندگان ایرانی است، این سوال پیش میایید چرا وزارت خارجه صراحت و سرعت‌عملی در تکذیب قاطعانه چنینی موضوعاتی ندارد؟!

همچنانکه کار به جایی رسیده که همین وزیر خارجه آمریکا چند روز قبل ادعا کرد که با گرفتن فقط ژست احترام و ارائه امتیازات صرفا نمایشی، توانسته وزیر امور خارجه ایران را متقاعد کند! طبق ادعای کری، در مقطعی از مذاکرات سرپرست کارشناسان مسائل تحریمی آمریکا پیشنهادی مطرح کرده که خودش هم فکر نمی‌کرده مورد موافقت ظریف واقع شود. جان کری، اما این پیشنهاد را نزد ظریف برده و به تأیید وی رسانده است.

لازم به ذکر است که چندی قبل وندی شرمن نیز مدعی شده بود که با ریختن اشک توانسته بود اعتراض عراقچی را تغییر دهد!

در بخشی از نوشته وندی شرمن در اینباره  آمده است: می‌خواهم برای شما داستانی درباره هنر معامله بگویم؛ معامله با ایران که در جریان آن رهبری مذاکرات را بر عهده داشتم.

در بخش دیگری از متن فوق آمده است: بعد از شام شب بیست و پنجم، من با عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایرانی و مجید تخت‌روانچی، دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده ایران برای بررسی یک قطعنامه سازمان ملل متحد دیدار کردم.

عراقچی با نکات کلیدی موافقت کرد ولی پس از آن به سمت جلو خم شده و یکی از بندهایی که پیش از این درباره آن توافق شده بود را به چالش کشید.

این یک شیوه آشنای مذاکره ایرانی بود: زمانی که توافق، قریب‌الوقوع به نظر می‌رسید، یک نکته دیگر برای اختلاف ایجاد می‌شد. ما آنچه را می‌خواستید به شما دادیم، حالا برخی چیزهایمان که از ما گرفته‌اید را به ما برگردانید.

من آن را باختم. شروع به توضیح دادن کردم و چشمانم از ناامیدی و خشم پر از اشک شده بود. من به آنها گفتم که چگونه راهبردهایشان می‌تواند تمامی توافق را به مخاطره بیندازد.

از همان ابتدای زندگی به زن‌ها گفته می‌شود که عصبانی شدن آنها به لحاظ اجتماعی قابل قبول نیست و این‌که مردم گریه شما را ببینند، نشانه ضعف است.

عراقچی و روانچی مبهوت شده بودند. آنها برای اولین بار طی یک ماه، ساکت شده بودند.

چیزی در صداقت ناامیدی من باعث عبور از مانع شده بود. بعد از یک لحظه طولانی سکوت، عراقچی اعتراض خود را پس گرفت. این ارزیابی اشکبار به حرکت اصلی مکعب روبیک تبدیل شد.

این زمانی بود که مساله کاملا برای من روشن شد. زمانی که ارزش‌هایی مانند اعتبار، پایداری و تعهد را هم در کار و هم در زندگی شخصی پای میز مذاکره می‌آورید، شما به طور فوق‌العاده‌ای قدرتمند هستید.

لازم به ذکر است که وندی شرمن- خرداد 97- در مصاحبه با رادیو نیویورکر گفته بود:« قطعا ما در طول مذاکرات برجام می‌دانستیم که احتمال لغو این توافق [از سوی آمریکا] وجود دارد. مذاکره‌کنندگان ایرانی نیز در طول این مذاکرات مدام می‌پرسیدند ما از کجا بدانیم شما این توافق را لغو نخواهید کرد و من می‌گفتم راهی برای پی بردن به این وجود ندارد همانطورکه ما نمی‌دانیم شما به این توافق پایبند خواهید ماند یا نه!».


کد مطلب: 640296

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640296/قانع-شدن-عراقچی-اشک-های-شرمن-متقاعد-ظریف-امتیازات-نمایشی-کری-اخیرا-۳-یا-چهار-بار-دیدار-کردم-او-ترغیب-محدود-کردن-نفوذ-ایران-منطقه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com