شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۳
از باندبازی تا فساد اخلاقی و مالی؛

در شوراهای شهر سراسر کشور چه خبر است؟/ جای خالی نظارت شورای نگهبان

شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب: 640156
در برخی شورای شهرهای سراسر کشور به علت عدم نظارت صحیح دچارآسیب های مختلفی از جمله فساد اخلاقی، مالی و ... هستند.
در شوراهای شهر سراسر کشور چه خبر است؟/ جای خالی نظارت شورای نگهبان
گروه سیاسی جهان نيوز: در شوراهای شهر سراسر کشور چه خبر است. روایت ها و انواع و اقسام فسادهای مختلف از سوی برخی از این شوراها به گوش می رسد، از تله جنسی برای اعضای شورای شهر بابل گرفته تا اختلاس میلیاردی در شهر جدید پرند این پرونده‌ها ادامه دارد و معلوم نیست که چه نوع نظارتی در شورای شهرها وجود دارد که اینگونه بلبشو گونه شاهد اتفاقات عجیب در این شوراها هستیم.

شورای شهر بابل؛ دام رسوایی جنسی با انگیزه باندبازی
بابل در هفته گذشته نه تنها شاهد بازداشت ۵ عضو شورای شهر خود بود بلکه در هم پیچیدن دستگیری‌ اعضای اصلی شورا با فساد اخلاقی، دسیسه و باج‌خواهی، مردم، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را گیج و سردرگم کرد.

رسانه‎ها در روز سیزدهم شهریور به نقل از «منابع آگاه» گزارش کردند که چند عضو شورای شهر بابل مرتکب جرائم مالی و اخلاقی شده‌اند. به گفته روزنامه دنیای اقتصاد این افراد ساعاتی پس از انتشار این گزارش با حکم قضایی توسط «نیروهای امنیتی سپاه» بازداشت شدند.

چهاردهم شهریور خبر احضار ۵ تن از اعضای شورای شهر ۹ نفره بابل به دادسرا بدون ذکر اتهام آنها از سوی مقامات قضایی در رسانه‌های ایران منتشر شد.

در روزهای آغازین انتشار این خبر، مردم شهر بابل در شبکه‌های اجتماعی سناریویی‌هایی را مطرح کردند که با تائید امام جمعه این شهر به رسوایی عجیبی تبدیل شد.

 مجتبی روحانی، امام جمعه این شهر از ارتباط چهار عضو شورا با یک زن خبر داد.

وی در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود: «این افراد رذل در شورای شهر با همکاری برخی از افراد در بیرون، گردن کلفتی کردند و زنی را در این رابطه به فحشا کشاندند و دام پهن کردند. پول‌های کلانی برای حذف فیلم‌های غیر اخلاقی خود رشوه دادند و این خفت بارترین صحنه است که جانور‌هایی این چنین در این شهر نفوذ کنند. از دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی تشکر میکنم و تقاضا دارم که به سخت‌ترین نحو با این افراد برخورد شود.»

برخی از رسانه‎ها مطرح می کنند که دو گروه ۴ و ۵ نفره در شورای شهر بابل فعالیت می‌کنند. یکی از این گروه‌ها از مدتی قبل قصد تغییر هیات رئیسه را داشتند و گروه مقابل برای جلوگیری از این امر با تطمیع این زن برای گروه مقابل دام گذاشت و ماجرا به این شکل اتفاق افتا در انتها لو رفت.

بازداشت ۵ عضو شورا در بابل شمار حذف‌شدگان شورای پنجم را به بیش از ۳۰ نفر رسانده و این در حالی ‌است که دست‌کم ۴ شهردار و ۱۷ کارمند شهرداری هم در این یک‌ سال دستگیر و روانه زندان شدند.

اختلاس میلیاردی در شهرداری پرند/ ۴ عضو شورای شهر پرند بازداشتند
چندی پیش هم شاهد اختلاس میلیاردی در شورای شهر جدید پرند بودیم که به بازداشت چهار عضو این شورا انجامید.

در همین رابطه، حجت الاسلام قاسم پور، دادستان رباط کریم گفت: «مسئول امور مالی شهرداری پرند مبالغی از منابع شهرداری را به یک حساب شخصی واریز کرده است که بلافاصله این فرد و یک خانم که همدست وی در تهران بوده است، دستگیر شدند.»

حجت الاسلام قاسم پور در این باره اظهار کرد: «گزارشی از شهردار پرند مبنی بر اختلاس یکی از کارمندان به دادستانی واصل شد و پس از وصول این گزارش، دستورات لازم برای بررسی موضوع صادر شد.»

وی خاطرنشان کرد: «با حسابرسی‎های صورت گرفته تا الان؛ تقریبا نزدیک به ۳ میلیارد تومان اختلاس توسط این شخص صورت گرفته است و با تکمیل کارشناسی و اعلام گزارش حسابرسی میزان دقیق اختلاس مشخص خواهد شد.»

اعتراض مردم بروجرد به شورای شهر و جوش دادن درب شورا
مردم بروجرد در اعتراض به ناکارآمدی شورای شهر بروجرد، ديروز صبح ابتدا در ساختمان شورای شهر را با همراه داشتن دستگاه جوشکاری خال جوش زدند و سپس با نصب بنری حاوی این مطلب که «به علت عدم کارآیی در شورا تخته شد» اعتراض خود را به روند کاری این شورا نشان دادند.

روایت‌ها از شورای شهر بروجرد هم از باندبازی و اختلاف اعضای شورا حکایت دارد.
 
احسان دالوند یکی از اعضای شورای شهر بروجرد گفت: «شورای اسلامی این شهر 9 عضو دارد که متأسفانه در دوخط فکری متفاوت قرار دارند و چند ماه است به دو دسته 5 و 4 نفره تقسیم شده‌اند و دسته 5 نفره تمام مصوباتی که از سوی شهرداری می‌رسد، خواه حقوق کارمندان باشد خواه روشنایی معابر یا توافق تجاری یا حتی آسفالت بخشی از خیابان‌های شهر را رد می‌کنند.»

۸ شورا منحل و ۲۸۳ عضو شورای شهر سلب عضویت شده‌اند
بلبشوی مدیریتی در برخی از شوراهای شهر کشور در حالی است که وزارت کشور مطرح می کند که اقداماتی که در راستای نظارت بر کار شوراها انجام شده است، سبب انحلال 8 شورا شده است.

«سید سلمان سامانی»، با بیان اینکه نظارت بر شوراها و رسیدگی به تخلفات آنها در محدوده وظایف اداری شورا و شهرداری بر عهده وزارت کشور است، گفت: نظارت جدی بر عملکرد شوراها همواره مورد تاکید وزیر کشور بوده است که بر این اساس در دولت تدبیر و امید، اقدامات نظارتی وزارت کشور بر عملکرد شوراها منجر به انحلال ۸ شورای شهر و سلب عضویت ۲۸۳ نفر از اعضای شوراهای سراسر کشور شده است. 

سخنگوی وزارت کشور گفت: در پرونده تعدادی از اعضای شورای شهر بابل، موضوع اساسا مرتبط با وظایف شورایی افراد نبوده لذا این پرونده‌ها در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.

این درحالی است که افکارعمومی و کارشناسان نسبت به نظارت در مرحله آخر انتقاد دارند. اینکه بعد از یک رشته اقدامات مفسدانه برخی از اعضای شورا برکنار و برخی شوراها منحل شدند دردی از مشکلات مردمی که بیش از یک سال است که این شوراها را تحمل می کنند و کار آنها آسیب هایی را به روند زندگی شهری آنان وارد کرده است، دوا نمی کند.

جای خالی نظارت شورای نگهبان
برخی از کاربران شبکه اجتماعی و افکارعمومی در فضای مجازی مطرح می کنند که بهتر نیست موضوع شوراها به شورای نگهبان محول شود تا تحت نظارت استصوابی افرادی لایق به شوراها راه یابند. نظارت مجلس در انتخاب افراد شایسته برای نامزدی در انتخابات شورای شهرها چنگی به دل نمی‌زند و باید فکری اساسی به حال سیستم فسادزای شورای شهر در برخی از شهرها کرد.

برخی از عدم نظارت استصوابی شورای نگهبان بر گزینش نامزدهای شورای شهر انتقاد کرده و می‌گوید که «انتخابات شورای شهر تنها انتخاباتی است که نامزدهای آن از فیلتر شورای نگهبان عبور نمی‌کنند.»

از سوی دیگر برخی از کاربران شبکه های اجتماعی هم مطرح می کنند آنهایی که به طور لیستی اعضای شورای شهر در نقاط مختلف کشور را معرفی کرده اند، نسبت به این تخلفات نبایستی پاسخگو باشند؟ این عملکرد اعضای شورای شهر در برخی از شهرها لطمه جبران ناپذیری به اعتماد عموم وارد می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
France
اینکه نمی شود هرکسی که نه توان تخصصی دارد ونه از شهرت خوبی برخوردار است راهی شورای شهر شود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
نظر من به ضررتون بو منتشر نکردید
آفرین بر شما
Iran, Islamic Republic of
وقتی افراد بصورت فله ای در انتخابات کاندید و شرکت میکنند و مردم هم چشم بسته رای میدهند نتیجه همین خواهد بود.چون فلانی مدرک بهمان دارد یا مداح است یا مهندس است. .... نتیجه همین است.افراد اگر خداباور باشمد چرا باید سر و دست بشکنند.
skandary
Iran, Islamic Republic of
...
skandary
Iran, Islamic Republic of
کاربران جهان فکر می کردند قبلا زاکانی که صبح بیرون می او.مده بره جهان نیوز جیبش را پر نقطه می کرده تا توراه و سر کار بندازه بالا و دومینگ کنه و بده همکاراش هم بندازند بالا اما چون جیبش سوراخه بوده یکی دوتا سه تا کاهی ده تا می ریخته رو صفحات خالی سایتش ....
Iran, Islamic Republic of
...باشیم
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
شوراهای شهر عملا وتحقیقا هیچ سود ونفعی برای کشورنداشته وفقط نمایش مدیریت شهریست که عملا شهرداران هم امکان انجام کار فنی وعمرانی رو ندارن درحالیکه سابقا که شهردارازسوی استانداری انتخاب میشد قدرت عمل وجوابگویی محکمی هم نسبت به عملکردداشت
Iran, Islamic Republic of
شورا بد اموزي داره نگاه نكنيد
Iran, Islamic Republic of
جهان خاک بر سرت
واقعاً لایق فحشی چون وقتی کسی بهت ناسزا میده منتشر می کنی و نقد منصفانه را سانسور میکنی
احمق بی شرف
Iran, Islamic Republic of
دقیقاً همینطوره