کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لاوروف: روابط آمریکا-روسیه مسموم است

21 شهريور 1397 ساعت 11:49

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، وضعیت کنونی حاکم بر جهان، مسلما برای آمریکا که قرن‌ها بر تمامی روابط بین الملل سلطه داشته و هیچ مخالفت جدی با آن نمی‌شد، قابل قبول نیست.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی امروز خود در چارچوب گفت‌وگوهای دیپلمات‌های جوان در حاشیه «اجلاس اقتصادی شرق»، روابط روسیه و آمریکا را مسموم شده نامید و یادآور شد: «همه کشورها در صورت قرار گرفتن روابط مسکو و واشنگتن در بستر متعارف و عادی، احساس آسودگی خیال خواهند کرد و راهکار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز بر پایه عادی سازی روابط با روسیه قرار دارد.»

لاوروف یادآور شد، واقعیت این است که برای قرن‌ها به طور مشخص ایالات متحده سفارش دهنده موزیک همه روابط بین المللی بوده و هیچ مخالفت جدی با این کشور صورت نمی‌گرفت. بنابراین مسلما مواضع آمریکا که سلطه خود را از دست داده، تا حدودی قابل درک است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد این در حالیست که نظم جهانی دیگری در حال شکل گیری است که وضعیت آن مورد پسند آمریکا قرار نداشته و این کشور موقعیت سابق خود را از دست داده است.

وی در باره مسئله «دخالت در انتخابات آمریکا» نیز توضیح داد: «متاسفانه سیستم دو حزبی و وضعیت سیاسی کنونی در ایالات متحده به گونه‌ای است که سیستم انتخاباتی این کشور  را تحت تاثیر قرار داده و مسئله دخالت خارجی در انتخابات را مطرح کرده است. طرف بازنده در انتخابات از پذیرفتن نتیجه آن خودداری کرده و با تمام قدرت سعی دارد این شکست را نه یک واقعیت داخلی، بلکه در نتیجه دخالت خارجی جلوه دهد.»  

سرگئی لاوروف در عین حال یادآور شد که روسیه و آمریکا در رابطه با بحران سوریه همچنان کانال‌های حرفه‌ای برای تبادل نظر در اختیار داشته و نظامیان دو کشور با یکدیگر در ارتباط هستند و این مسئله مورد رضایت مقامات مسکو است.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که اوضاع پیرامون شبه جزیره کره نیز در حال حاضر در راستای نقشه راه حل و فصل اوضاع که پیش از این مسکو و پکن پیشنهاد کرده‌اند، در حال توسعه است. به گفته وی، با این وجود ادامه توسعه همکاری‌ها در سطح منطقه بدون تقویت امنیت و بدون مبارزه با تهدیدات چندجانبه میسر نخواهد بود.

لاوروف تاکید کرد که روسیه به تقویت همکاری های راهبردی و مشارکت همه جانبه خود با چین ادامه خواهد داد. وی با اشاره به همگرایی کامل مواضع سیاسی و اقتصادی روسیه و چین یادآور شد، هماهنگی در برخورد دو کشور نسبت به مسائل کلیدی جهان امروز اثبات شده است و ارتباط آنها به یک عامل مهم ثبات بخش در امور جهانی تبدیل شده است.

چهارمین دور از نشست بین المللی «اجلاس اقتصادی شرق» طی روزهای  11 و 13  سپتامبر ( 20-22  شهریور ماه) در ولادی‌وستوک روسیه در حال برگزاری است.


کد مطلب: 640141

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640141/لاوروف-روابط-آمریکا-روسیه-مسموم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com