کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«جان کری» یا «اشرف غنی»؛

تشکیل حکومت وحدت ملی ایده چه کسی بود؟

21 شهريور 1397 ساعت 11:44

با وجود اینکه وزیر خارجه سابق آمریکا طراح اصلی حکومت وحدت ملی محسوب می‌شود اما وی در کتابی که اخیرا نوشته ایجاد حکومت ائتلافی در افغانستان را طرح اشرف غنی عنوان کرده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، در حالی که رسانه‌ها از «جان‌کری» وزیر سابق خارجه آمریکا به عنوان معمار اصلی حکومت وحدت ملی یاد می‌کند اما وی اشرف غنی را طراح حکومت وحدت ملی معرفی کرده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا اخیرا در کتاب جدیدش به نام (هر روز موهبتی است) با اشاره به انتخابات سال 2014 میلادی که منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد نوشت: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یک افتضاح بود.

وی افزود: هر طوری که نتایج را آزمایش کردیم، نتیجه بُرد با اشرف غنی بود. اما اتهامات تقلب بر پیروزی مردم افغانستان سایه افکنده بود.

دیپلمات‌های آمریکایی به «جان کری» گفته بودند که در صورت اعلام اشرف غنی به عنوان برنده انتخابات، احتمال آغاز جنگ‌های داخلی و سقوط نظام این کشور وجود دارد.
در نتیجه وزیر خارجه سابق آمریکا برای حل این مشکل مذاکرات مشترکی را با جناح‌ انتخاباتی اشرف غنی و عبدالله آغاز کرد.

وزیر خارجه سابق آمریکا تصریح کرد، به مرحله اساسی از مذاکره رسیده بودیم که اشرف غنی در یک حرکت حیرت انگیز ایده تشکیل حکومت وحدت ملی را مطرح کرد.
وی افزود: در نتیجه من به اشرف غنی گفتم تو رئیس جمهور خواهی بود و عبدالله نیز با تو در اجرای برنامه مشترک کمک خواهد کرد اما باید به او فرصت حکومتداری مشترک را بدهی.

این در حالی است که جریان اپوزیسیون همواره اشرف غنی را به قوم گرایی متهم کرده است. وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در بخشی از این کتاب از اشرف غنی به عنوان یک پشتون ناسیونالیست یاد کرده است.

جان کری نوشت: اشرف غنی یک پشتون ناسیونالیست طرفدار غرب بود که از زبانش اصطلاحات تکنوکراتیک می‌بارید. در حالی که در تعامل با سیاستمداران محلی مشکل داشت.

او افکار عالی داشت اما سیاستمدار کم تجربه بود که در برخی از موارد مایل به افراط می‌شد. او همچنان شدیداً منحصر به خودش بود و به «مدیریت ذره بینی» (Micro Management)  تمایل داشت که همیشه به نفعش تمام نمیشد».

وی درباره عبدالله نیز نوشت: برخلاف اشرف غنی، عبدالله شخصی آرام، با وقار و نرم زبان بود. او دیدگاه تکنوکراتیک غنی را نداشت، اما همیشه از اوضاع درک خوبی داشت. او در ساخت ائتلاف مهارت داشت و میدانست که چگونه در پشت پرده کار کند. او یک سیاستمدار خوبی بود».

حکومت وحدت ملی با میانجی‌گری وزیر خارجه سابق آمریکا تشکیل شد که در طول عمر چهار ساله خود با اختلافات و بحران‌های بسیاری همراه بوده است.

سقوط شهرستان‌ها، انفجارهای مهیب، افزایش تبعیض‌ها و تعصبات قومی، کشته شدن هزاران نظامی و غیرنظامی، وخیم شدن وضعیت اقتصادی، گسترش فعالیت داعش و دهها مورد دیگر از ضعف‌های این حکومت محسوب می‌شوند.

تشکیل حکومت وحدت ملی با میانجی‌گری آمریکا از نظر بسیاری از کارشناسان، فعالان مدنی و نمایندگان افغان خلاف قانون اساسی افغانستان و در تضاد با مبانی دموکراسی صورت گرفته است زیرا آمریکا با دخالت در نتیجه انتخابات این کشور و تحمیل یک دولت غیرقانونی آرای مردم افغانستان را نادیده گرفت و مانعی در جهت حق تعیین سرنوشت آنها شد.

بنابراین با نگاهی به واقعیت‌های موجود در افغانستان، می‌توان تناقض‌های آشکار رفتار و گفتار آمریکا همچنین اعمال سیاست‌های دوگانه این کشور در برابر افغانستان را در این کتاب مشاهده کرد زیرا آمریکا و متحدانش به بهانه‌های مختلفی سرنوشت مردم افغانستان را قربانی منافع خود کردند.
 


کد مطلب: 640137

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640137/تشکیل-حکومت-وحدت-ملی-ایده-کسی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com