پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۱۴
سیاست‌های اقتصادی دولت تاثیری در بازار داشته است؟

مدیریت کشور به روال «همینی که هست»/ مردم به گرانی‌ها عادت می‌کنند؟

يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 640099
افزایش قیمت دلار در اقتصاد ایران در شش ماهه اخیر به یک عادت تبدیل شده است و چندان وقایع و اتفاقات خاصی باعث این موضوع نمی شود.
مدیریت کشور به روال «همینی که هست»/ مردم به گرانی‌ها عادت می‌کنند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: شش ماه اول سال در حال سپری شدن است اما هنوز وضعیت اقتصادی کشور با مشکلات متعددی که از اوائل سال جاری آغاز شده، همچنان ادامه دارد. کمر تولید در سال حمایت از کالای ایرانی شکسته و بازار اقتصادی کشور هم بیشتر از این پنج سال رنگ رکود به خود دیده است.

 در این روند دولت سعی کرده است با شیوه همیشگی خود یعنی حرف درمانی افکارعمومی را نسبت به مشکلات بوجود آمده در حوزه معیشت‌شان آرام سازد اما در این عرصه گشایش و نتیجه مثبت خاصی دیده نمی شود. آخرین موضوعی که دولتمردان برای اینکه مردم نسبت به معیشت و اقتصاد خود آرامش پیدا کند، مطرح شده مسئله بن کالاست. این درحالی است که کارشناسان می گویند این مسئله کشور را به زمان کوپنی شدن برخی از کالاهای اساسی دوباره برگردانده است.

 البته در دولت یازدهم به مانند دو دولت قبل سعی شد که سبد کالا به مردم داده شود اما در روش و اجرای این طرح آنقدر فضا بهم ریخته و مشکل دار بود که توزیع کالا میان مردم بیشتر به تحقیر عمومی شباهت و انتقادات بسیاری را در بر داشت. حالا معلوم نیست دولتی که نتوانست به درستی توزیع سبد کالا را انجام دهد چگونه قرار است بن کالا به مردم بدهد. این کالاها چطور توزیع و در دست عموم قرار می‌گیرد؟

البته در کشور روزانه شاهد افزایش کالاهای مصرفی مردم هستیم و خبرها حاکی از آن است که در هفته گذشته  لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوبات، میوه، سبزی، گوشت، مرغ، قند و شکر، چای و روغن گران شدند.

تیم اقتصادی دودلت هم که حالا با برکناری دو وزیر اقتصادی یعنی وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناقص ماند هنوز ترمیم نشده است اما برخی از کارشناسان مطرح می کنند که دولت با حلقه اقتصادی دیگری که به رئیس جمهور نزدیک است سیاست خود را در این حوزه به پیش می برد و در این عرصه وزراء بیشتر اجرا کننده بودند تا سیاست پرداز.

در این حیطه اما حرف درمانی دولت با مردم هم با تغییرات معکوس در باز بیشتر مورد انتقاد قرار گرفته است. پس از اینکه حسن روحانی در جلسه سئوال از رئیس جمهور در مجلس حاضر شد و این اطمینان را به مردم و نمایندگان داد که اتفاقات خوبی در راه است و نگران گرانی بیشتر نباشند، بازهم شاهد افزایش قیمت دلار بودیم و حتی دلار رکورد 15 هزار تومان را هم رد کرد.

در همین موضوع «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی که در ابتدای کار خود قرار دارد و در آغاز بیان کرد که بنده نباید در مورد مسائل اقتصادی صحبت کنم و بایستی کار انجام گیرد، اما پس از هر سخنرانی وی شاهد افزایش هر چه بیشتر قیمت دلار بوده‌ایم.

فعالان بازار معتقدند صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی، سیگنالی مبنی بر احتمال بالقوه افزایش قیمت دلار از دیدگاه بازار ساز داشت تا مخاطب هوشمند بازاری، آن را سریعا به این برداشت برساند که قیمت دلار از دید بانک مرکزی بازهم افزایش می‌یابد.

همین نقطه نظرات و سیگنال‌های منفی از سخنان ارزی همتی موجب شد تا وی در یادداشتی اینستاگرامی به ارائه توضیحاتی درباره تقطیع و خلاصه پخش شدن سخنرانی اش در رسانه‌ها بپردازد. اما توضیحات همتی نتوانست، آثار برداشت مردم از سخنان اولیه او را جبران کند.

جالب اینجاست که افزایش قیمت دلار در اقتصاد ایران در شش ماهه اخیر به یک عادت تبدیل شده است و چندان وقایع و اتفاقات خاصی باعث این موضوع نمی شود و سیاست های دولت در توقف آن اثری نداشته است. مثلا وقتی دلار قیمت 15 هزار تومان را رد کرد اتفاق خاصی پیش از آن نیفتاده بود که اقتصاددانان این مشکل را به گردن آن بیندازند. درحال حاضر آنچه مشخص است سیاست های دولت در چند ماه اخیر بار کنترل قیمت ارز چه از اعلام دلار 4200 تومانی توسط «اسحاق جهانگیری» و چه امروز که رئیس جدیدی در صدر بانک مرکزی قرار گرفته است نه تنها در جهت مثبت تاثیری نداشته است بلکه بازهم به تشدید مشکلات اقتصادی کشور گرایش داشته است. بسیاری از جمله همتی نسبت به سیاست اعلام دلار 4200 تومانی که به دلار جهانگیری معروف شد و رانتی عظیم را ایجاد کرد، انتقاد دارند.

بسیاری حتی اصلاح طلبان حامی دولت نیز بیان می کنند که سیاست هایی که تیم اقتصادی دولت طراحی کرده اند چندان در بازار تغییر ایجاد نکرده است و حتی جریان اصلاحات خواستار برکناری مسئولانی چون «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه شدند که این موضوع با مخالفت روحانی همراه شد.

حالا مشخص نیست که دولت چه تصمیمی برای آینده اقتصاد کشور دارد البته کسانی چون « سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت بیان می کنند «همینی که هست» در دولت در حال اجراست و همین مسئله هم از دولت شاهد بودیم که سیاست خاصی که نتیجه بخش باشد مناسب با وضعیت اقتصادی کشور اتخاذ و اجرا نکرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
گراني مقوله اي نيست كه عادت بشود بلكه انفجار تقاضا در راه است
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
با این شیوه مدیریت ته دره رفتن محتمل است دولت و مجلس باید طرحی نو در اندازند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مجلس باید طرح عدم کفایت روحانی رو به جریان بیندازد با تداوم این دولت تا 2/5 سال آینده اوضاع اقتصاد فاجعه بار خواهد شد.
خخخخ.
Iran, Islamic Republic of
همینی که هست !!! یعنی رای دادین پای لرزش هم بشینید !!
Iran, Islamic Republic of
رئیسی میومد دلار تا حالا ۵۰ رو زده بود
دروغگو کم حافظه میشه .
Iran, Islamic Republic of
زمان انتخابات که میگفتین اگر رئیسی بیاد دلار 6000 تومان میشه !
سلمان
Iran, Islamic Republic of
رئیسی می آمداجازه دخالت سیاست دراقتصادرانمیداد آنچه که بلای امروزاقتصاداست وباشکوفائی تولیدوبهائی که به تولیدمیدادپول داخلی درمقابل ارزخارجی قدرتمندمیشد
روندافزایش نرخ ارزامروزباواقعیتهای اقتصادی مطابق نیست هرردپائی درافزایش نرخ ارزیابه عوامل سیاسی ختم میشودیابه عوامل رانتی
مالک
Iran, Islamic Republic of
به همتون دستور دادن که دیگه قیمت دلار رو منتشر نکنید!
سعید110
Iran, Islamic Republic of
آقایون مستقر در خبرگزاری جهان
با این نحوه انعکاس نظرات مخاطبین، ناخواسته به طبقه اشراف و غرب زده کمک نکنید. هرگونه مضیغه ایی اگر هست در قالب مهارت های خبرنگاری به مردم بگویید. اگر از شما به خاطر طرفداری از حق شکایت می شود. راه های شکایت مردم از ایشان را نیز که هزاران برابر بیشتر خواهد بود، نشان دهید. جای جلاد و شهید نباید عوض شود. مردم همه جوره پای کارند. مردم به همه دولت ها اعتماد می کنند و بر همان اساس به آنها رای می دهند. در عین حال اینطور نیست که همه دولت ها لزوماً پاسخ صادقانه ایی به رای مردم بدهند. این به فریبکاری آنها مربوط می شود و نه بی اعتمادی مردم نسبت به نظام و انقلاب. هر انسان آزاده ایی از فریب بدش می آید. به جز آنها که علی رغم خسارات سهمگین و جبران ناپذیر به نظام و انقلاب، هنوز از تضمین بودن امضای هم کیش خود یعنی کری می گویند!
Iran, Islamic Republic of
عكسي كه در خبر استفاده شده لطفا ديگه استفاده نكنيد خيلي دردناكه كه يك اسكناس صد دلاري آمريكا برابر با 140 تا اسكناس ده توماني ماست بخصوص آن خنده موزيانه بنجامين فرانكلين روي صد دلاري خيلي آزار دهنده است.
United Arab Emirates
وقتی سازمانوحمایت از مصرف کننده تو کما رفته وتعزیرات هم کاری نمیکنه چون سیاست اقتصادی همینه.....نباید هم امید به ارزونی داشت.یه شامپو بدن تو رفاه دیدم تو دوروز قیمتش از نه تومن به شانزده تومن رسیدفقط تواون فروشگاه تو اون غرفه فقط حدود300تابود ضربدر 6000تونن سود اضافه بکنید .چه سود نجومی تو کل کشور تو جیب اون برند میره .
علی
Canada
با وجود مردم تهاجمی در برابر کدخدا!!! وضع بهتر نمیشه که هیچ.... بدتر هم میشه.... فعلا کدخدا قراره ۱۳ آبان آب(فروش نفت) رو برویمان ببندد!!!!
Iran, Islamic Republic of
یکی بو د که احساس خطر می کرد.از گرانی
Iran, Islamic Republic of
دم كدخدا گرم ك همه چيز مملكت گره زدن ب دلار و تا اسم خارج در ميان باشه سر دست ميشكنيم توليد داخلي پشم