پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

روند دادرسی پرونده ترور رفیق حریری پایان یافت

چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 640092
دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان ضمن متهم کردن دمشق ادعا کرد که مصطفی بدرالدین و چهار رهبر حزب الله در ترور رفیق حریری دست دارند.
روند دادرسی پرونده ترور رفیق حریری پایان یافت
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، بعد از هشدار سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نسبت به بازی کردن با آتش درباره موضوع دادگاه بین‌المللی لاهه، روز دوشنبه در لاهه بررسی‌های نهایی شکایت‌ها درباره پرونده ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان با حضور سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان و هیئت همراهش برگزار شد.

در کیفرخواست ارائه شده ادعا شده است: "مصطفی بدرالدین از مسؤولان ارشد حزب الله بود در زمان شهادتش بیروت، دمشق و تهران او را ستودند. مهارت نظامی بدرالدین او را به رهبری نیروهای حزب الله در سوریه رساند و این مهارت در روش مقدمه‌چینی و اجرای عملیات ترور رفیق حریری خود را نشان داد."

وکلای قربانیان حادثه و دادستانی کل دادگاه لاهه همچنین چهار تن از رهبران دیگر حزب الله را به دست داشتن در این جنایت متهم کردند. هنوز معلوم نیست که این‌ افراد زنده هستند یا خیر تنها مساله تأیید شده این است که مصطفی بدرالدین ۱۳ مه در پایگاه حزب الله در فرودگاه دمشق شهید شد. چهار متهم دیگر عبارتند از حسین حسن عنیسی، سلیم جمیل عیاش، حسن حبیب مرعی و اسد حسن صبرا.

قرار است دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان فوریه یا مارس ۲۰۱۹ حکم نهایی درباره این پرونده را صادر کند. نظام سوریه نیز به دست داشتن در ترور رفیق حریری متهم شده است.

سعد حریری نیز در جلسات این دادگاه در لاهه گفت: این روز سختی برای لبنان است چراکه "شهید" رفیق حریری و "شهدای" ۱۴ مارس به خاطر حمایت از لبنان شهید شدند و ما از همان آغاز خواهان حمایت از لبنان شدیم و حتی یک روز به دنبال انتقام‌جویی نیفتادیم.

وی درباره متهم شدن حزب الله به ترور رفیق حریری گفت: ما در کنار یکدیگر در لبنان به خاطر منفعت کشور زندگی خواهیم کرد برای همین درباره اوضاع و شرایط عجله نخواهیم کرد.

حریری گفت: کسانی که در ترور رفیق حریری دست داشته‌اند دیر یا زود به سزای اعمال خود خواهند رسید.

وی بر اهمیت همزیستی مسالمت‌آمیز در لبنان برای حمایت از کشور تأکید کرد.
حامیان حزب الله لبنان نیز هشتگی با عنوان "قهرمان-مصطفی بدرالدین" در توییتر به راه انداختند و او را قدیس خواندند.آن‌ها تأکید کردند که پیروزی‌های مقاومت گواه قهرمانی‌های این شهید است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *