کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ولید المعلم مطرح کرد

ایران و روسیه در اولویت برای بازسازی سوریه

21 شهريور 1397 ساعت 9:22

وزیر خارجه سوریه با اشاره به نقش ایران و روسیه در کمک به سوریه در مبارزه با تروریسم گفت: طبیعی است که برای بازسازی سوریه ایران و روسیه در اولویت باشند.


به گزارش جهان نیوز، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در گفتگو با مجله روسی «زندگی بین‌المللی» گفت: این اولین بار نیست که سوریه در معرض حمله آمریکا به بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی قرار می‌گیرد و آمریکا سلاح شیمیایی را بهانه‌ای برای توجیه تجاوز به سوریه به کار می‌برد.

وی افزود: سناریوی ساختگی استفاده از سلاح‌های شیمیایی و تلاش برای متهم کردن دولت سوریه به استفاد از آن به آسانی صورت می‌گیرد و برای انجام این کار  گروه تروریستی «کلاه سفیدها» که توسط سرویس‌های جاسوسی انگلیس تشکیل شده و از سوی تعدادی از کشورهای غربی برای اجرای چنین سناریوهایی حمایت می‌شوند، به خدمت گرفته می‌شود.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که چنین سناریویی هیچ پایه قانونی ندارد و با نادیده گرفتن شورای امنیت سازمان ملل اجرا می‌شود اما حقیقت این است که سوریه سلاح‌های شیمیایی ندارد.

وی درباره حل و فصل بحران سوریه گفت: آنچه به حل و فصل سیاسی در سوریه کمک می‌کند توقف دخالت خارجی در امور داخلی سوریه است و هنگامی که این دخالت‌های خارجی کاملا متوقف شوند گفتگو فقط بین سوری‌ها خواهد بود و این امر به پیشبرد موفقیت‌آمیز روند سیاسی کمک می‌کند.

المعلم درباره دلایل کنار گذاشته شدن کشورهای غربی از مشارکت در بازسازی سوریه بعد از جنگ گفت: آنها تروریست‌ها را به تخریب زیرساخت‌های سوریه تشویق کردند بنابراین آنها به دنبال مشارکت در تامین بودجه برنامه بازسازی سوریه تا زمان پایان روند سیاسی نیستند و هدف آنها تسلط بر روند سیاسی به‌ویژه بعد از شکست در اقدامات خصمانه خود علیه سوریه است.

وزیر خارجه سوریه گفت: سوریه در جنگ علیه تروریسم به دوستان از جمله ایران و روسیه تکیه کرد و طبیعی است که این دو کشور در اولویت مشارکت در روند بازساسی سوریه قرار بگیرند و این یعنی وفاداری به فداکاری‌هایی که این دو کشور برای سوریه انجام دادند. 

منبع: مهر


کد مطلب: 640082

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640082/ایران-روسیه-اولویت-بازسازی-سوریه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com