کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضرر آمریکایی‌ها از حوادث بصره؛

دود آتش کنسولگری ایران به چشم «العبادی» رفت

21 شهريور 1397 ساعت 8:35

این تحولات نشان می‌دهد نیروهای حشد الشعبی و متحدانش موفق شدند کودتای آمریکایی ضد عراق را مهار کنند یا دست کم جلوی تلاش‌های واشنگتن و متحدانش برای یکه‌تازی در حاکمیت بغداد را بگیرند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مشرق،  شخصیت های متعدد عراق این روزها سرنخ تحولات و خشونت‌های موجود در بصره را در سفارت خانه‌های  آمریکا  و  عربستان  می‌دانند. کسانی که امروز از تحولات بصره خوشحال هستند، همان افرادی هستند که معتقد بودند عراق در سایه استعمار و اشغالگری خارجی می‌تواند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند. 

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: اگر مقامات این کشور اندکی ملی‌گرایی داشتند و حاکمیت خود را به تخریب بصره ترجیح نمی‌دادند و اندکی نسبت به بروز احتمالی جنگ داخلی در عراق  نگران بودند، این بحران به وجود نمی‌آمد.  آنها تلاش کردند با استفاده از این بحران نفوذی را برای خود حفظ کنند که هرگز برخاسته از رویکردهای مردمی و مبانی مبارزاتی و اخلاقی نبود، بلکه مرتبط با وابستگی آنها به خارج از کشور بود. 

اتفاقاتی که طی سالهای گذشته در عراق رخ داد، این است که این کشور روز به روز پسرفت کرده است.  صدها میلیارد دلار به اسم پروژه‌های عمومی و برقراری امنیت و بازسازی کشور به غارت برده شده است. اوضاع کشور روز به روز بدتر شده و غارتگران از سکوت مردم سوء‌استفاده کرده‌اند. 

بصره غنی‌ترین استان عراق است که حدود ۶۰ درصد از نفت عراق از این استان استخراج می شود. علاوه بر اینکه کشاورزی و منابع آبزی نیز در این منطقه به وفور وجود دارد. این استان بالاترین تعداد شهدای عراق در مبارزه با داعش را دارد. با این وجود فقر و فلاکت به عامل مشترک سه میلیون عراقی این منطقه تبدیل شده است. 

با این وجود اتفاقی که طی روزهای گذشته رخ داده، این است که آمریکایی‌ها به همراه انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها، سعودی ها، اماراتی ها و حتی قطری ها و اردنی ها احساس کردند که در صورتی که فراکسیون بزرگی  با ائتلاف جریان‌های سیاسی متحد رقیب ایرانی آنها در عراق روی کار آید، آنها با شکست بزرگی مواجه می‌شوند. فراکسیونی که در قلب محور مقاومت در عراق و سوریه قرار دارد و علاوه بر اینها گروه‌های کرد و اهل تسنن را نیز به سمت خود جلب کرده است. همین موضوع باعث عصبانیت کشورهای مذکور شده و آنها توطئه‌هایی را ضد عراق آغاز کردند. 

آنها  در اجرای توطئه‌های خود متوسل به نخست‌وزیر عراق شدند که مدت ماموریتش به پایان رسیده و در عین حال تلاش دارد مطالبات اهالی بصره را نادیده بگیرد. آنها با برخی شخصیت‌های وابسته به خود در افکار عمومی و سیستم پلیس و نیروهای امنیتی در میان تظاهرات‌کنندگان نفوذ کردند. در این میان دستگاه‌های وابسته به حیدر العبادی نیز به سوی مردم تیراندازی کردند تا آنها را بیش از پیش تحریک کنند. 
آتش زدن کنسولگری ایران در بصره
البته اهالی بصره واقعیت این اتفاقات را می‌دانند و به همین علت اعتراضات خود را متوقف کردند. در حالی که مزدوران آمریکا و عربستان مراکز نیروهای الحشد الشعبیو گروه‌های مقاومت در بصره را به آتش کشیدند، عناصر مقاومت پیام‌هایی را برای سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد ارسال کردند، با این مضمون که حضور آنها در عراق نامطلوب است و اگر  تصمیم به مقابله گرفته شود، هیچ کدام از آمریکایی‌ها در امان نخواهند بود. 

در حالی که نیروهای الحشد الشعبی از حدود 7 تا 9 هزار  نظامی آمریکایی در عراق سخن می‌گویند، اما اطلاعات موجود نشان از حضور 13 هزار  نظامی آمریکایی در عراق است که به ظاهر  مأموریت ارائه خدمات نظامی و حفاظت از سفارت و کنسولگری های آمریکا را برعهده دارند. 

** سه عامل شکست کودتای آمریکایی در عراق
روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای دیگر نوشت که توطئه‌ای که برای عراق طراحی شده بود، با دیوار بلندی متشکل از سه عامل مواجه و متوقف شد:‌ اول هوشیاری مردمی که خود را از تحولات بصره کنار کشیدند و وقتی دیدند که از مطالبات آنها سوء استفاده می‌شود، عرصه را خالی کردند. دوم:مواضع مشخص و شدیداللحن رهبران گروه‌های مقاومت عراق و الحشد الشعبی که تا حد تهدید تلویحی مداخله در لحظات پایانی نیز کشیده شد. نکته سوم اینکه حیدرالعبادی متوجه شد که تاثیر گذاران عرصه سیاسی آمادگی لازم برای پوشش کودتایی به رهبری بریت مک گورک نماینده رئیس جمهور آمریکا را ندارند. 

 
از سوی دیگر مرجعیت دینی شیعیان در عراق رویاهای العبادی برای رسیدن به دوره دوم نخست وزیری را به پایان برد،  این اتفاق از طریق دعوت به معیارهای جدید در تشکیل دولت آینده یا ارسال  پیام‌های پشت پرده انجام شد. 

ضربه سرنوشت‌ساز ضد ماجراجویی العبادی اما از سوی ائتلاف سائرون و مقتدی صدر انجام شد که خواستار استعفای حیدر العبادی شده و کانال‌های گفتگو با فتح را آغاز کرده است. 

این تحولات نشان می‌دهد که نیروهای الحشد الشعبی و متحدانش موفق شدند کودتای آمریکایی ضد عراق را مهار کنند یا دست کم جلوی تلاش‌های واشنگتن و متحدانش برای برگرداندن میز و یکه‌تازی در حاکمیت بغداد را بگیرند. 

تحولات اخیر به ویژه اعلام فراکسیون سائرون به رهبری مقتدا صدر در دعوت از العبادی برای استعفا از پست خود نشان می‌دهد که اعلام دو فراکسیون رقیب در آستانه برگزاری اولین نشست پارلمانی در دوشنبه گذشته ناکام بود و نتوانست در برابر موازنه‌های سیاسی موجود در عراق مقابله کند. 

العبادی در اقدام شتابزده اعلام کرده بود که بزرگترین فراکسیون پارلمانی را با همراهی حزب سائرون تشکیل داده است. اما الفتح نیز از تشکیل فراکسیون بزرگ خود خبر داده و اعلام کرد که آمادگی توسعه بیشتر ائتلاف‌های خود به ویژه با جریان سائرون را دارد. 

به هر حال استان بصره طی چند روز گذشته شاهد آرامش شکننده‌ای بود که بعد از اعتراضات اخیر ایجاد شد. نیروهای امنیتی در مناطق مختلف بصره مستقر شدند. این در حالی بود که با افزایش خشونت‌ها در این شهر آنها از مراکز استقرار خود عقب‌نشینی کرده بودند.


کد مطلب: 640052

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/640052/دود-آتش-کنسولگری-ایران-چشم-العبادی-رفت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com