پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲
یک کار و سه اشتباه /

عزاداران محرم مراقب باشند!

سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب: 639991
عزاداران محترم لازم است در مراکز معتبر عرضه بهداشتی دام زنده به ذبح دام قربانی بپردازند.
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌کنیم. یکی از سنت‌هایی که در مقابل دستجات عزاداری در این ماه در کشور ما با اقبال روبرو می‌شود قربانی کردن حیواناتی نظیر گاو مقابل عزاداران و در معابر عمومی است.

این موضوع از سه جنبه قابل بررسی است :

الف - از نظر بهداشتی ذبح حیوانات در معابر عمومی و بدون نظارت دامپزشک کاری بسیار خطرناک و اشتباه است و علاوه بر آنکه می‌تواند سبب انتقال بیماریهای واگیر بین انسان و حیوان شود، تهدید جدّی برای بهداشت عمومی و محیط زیست نیز محسوب می‌گردد. لازم به یادآوری است که از مجموع عوامل بیماریزای انسان، حدود 50درصد منشاء حیوانی دارند و در کشور ما که تعداد بسیار زیادی از دامپزشکان در مراکز معتبر عرضه بهداشتی دام زنده به نظارت بر ذبح مشغول هستند مناسب است از ریختن خون حیوان در معابر عمومی و نیز ذبح غیربهداشتی آن پرهیز شود.

ب - از جنبه شرعی، غالب مراجع معظم تقلید بر این باورند که ذبح دام در معابر عمومی چنانچه باعث اذیت دیگران شود (که می‌شود!) باید از آن پرهیز کرد و از سویی چون سبب آلودگی‌های مختلف و نجاست معابر می‌گردد نباید انجام گیرد. پس عزاداران محترم لازم است در مراکز معتبر عرضه بهداشتی دام زنده به ذبح دام قربانی بپردازند.

ج - از نظر روانشناختی ذبح حیوان مقابل چشم کودکان در معابر عمومی کار درستی نیست و می‌تواند اثرات زیانباری برای آنان داشته باشد. لذا لازم است به این نکته ظریف توجه شود که اگر کودکی مقابل دسته عزاداری، صحنه ذبح حیوان را ملاحظه کند و به این دلیل ترس او را فرابگیرد، خدای ناکرده ممکن است به دلیل همزمانی این اتفاق با مراسم مقدس عزاداری خاطره ناخوشی هم برای او از این مراسم ایجاد شود.

امیدواریم مسئولین محترم هیأت‌های مذهبی به این مُهم توجه نموده و سلیقه خود را بر جنبه دینی و بهداشتی و روانشناسی غلبه ندهند!

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
کاملا نکات بجا و درستی بودند.
Iran, Islamic Republic of
الان که تابستونه
چند سال قبل که ایام عزاداری به زمستان و یخبندان خورده بود، گوسفندان را که در معابر ذبح می کردند و بعضا خیابان و کوچه رو خوب شستشو نمی دادند، خون و آب در خیابان یخ میزد و تا مدتها که در کوچه ها میرفتیم باید از میان خون های یخ زده و آب شده، عبور می کردیم... و بعد خونه که میرسیدیم باید چادر و ... را می شستیم!

به نظرم با توجه به اینکه مردم اعتقاد به قربانی کردن در مقابل دسته عزاداری دارند، و به این راحتی از این کار دست برنمی دارند، لااقل بهتره نکات بهداشتی و لازم را بهشون یادآوری کنند. و صداوسیما بهترین جا برای این آموزش همگانی است.