کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش جهان به حادثه ۱۱ سپتامبر چه بود؟

20 شهريور 1397 ساعت 15:28

11 سپتامبر 2001 نقطه ای دهشتناک در تاریخ ایالات متحده آمریکا و جنایتی گسترده در تاریخ تروریسم جهان است.


به گزارش جهان نیوز به نقل ازجام جم آنلاین ، این واقعه تروریستی دنیا را تکان داد و باعث واکنش های زیادی از سوی رهبران، کشورها، روسای جمهور وسایر سیاستمداران بلند پایه شد. با هم برخی از واکنش های آن زمان کشورهای مختلف در تقابل با آن واقعه تروریستی را مرور می کنیم.

آرژانتین: رئیس جمهور وقت این کشور یعنی فرناندو دل روئا، با دولت ایالات متحده همدردی و آمادگی خود را برای کمک به قربانیان تروریستی نیز اعلام کرد.

استرالیا: جان هاوارد، نخست وزیر وقت این کشور در صبح حملات تروریستی، در نیویورک به سر می برد. وی ضمن همدردی با دولت آمریکا اعلام کرد تعهد مستمر استرالیا برای کار با ایالات متحده به کمک به قربانیان و شناسایی عاملان این تروریسم بزرگ هم مربوط می شود.

اتریش: زنگ های کلیسا به احترام قربانیان به صدا درآمد.
بلژیک: هزاران نفر از مردم با گرفتن دست های یکدیگر جلوی مرکز تجارت جهانی بروکسل، همدردی خود را با خانواده های قربانیان پرتعداد این حادثه اعلام کردند.

برزیل: بیلبوردهایی در سراسر ریودوژانیرو نصب شد که نشان می داد مجسمه مشهور مسیح، نیویورک و افق این شهر را در آغوش گرفته است.

بلغارستان: مردم در مرکز شهر جمع شدند و شمع روشن کردند.
کانادا: ژان کرتین، نخست وزیر سابق این کشور گفت: غیر ممکن است درک کنیم چگونه افراد می توانند چنین حملات بزدلانه و وحشیانه ای را در حق هزاران نفر انجام بدهند.
کارمندان نهادهای مختلف این کشور از جمله خطوط حمل و نقل و کشتیرانی نیز به نشانه همدردی با روبان زرد در محل کار ظاهر شدند.

برمه: دولت برمه نامه ای به سازمان ملل صادر کرد و تعهد خود را به تمام اقدامات مبارزه با تروریسم نشان داد. حکومت برمه مخالفت خود با تروریسم را اعلام و تاکید کرد مقامات دولتی اجازه نخواهند داد این کشور به عنوان یک پناهگاه برای برنامه ریزی و اجرای اقدامات تروریستی استفاده شود.

چین : ژیانگ زمین، رئیس جمهور وقت چین پیام همدردی خود را به بوش فرستاد و گفت شوکه شده است. در پکن نیز هزاران نفر از مردم با مراجعه به سفارت آمریکا گل و شمع و یادبود در برابر این سفارتخانه به احترام قربانیان گذاشتند.

کرواسی: در مدارس این کشور به صورت سراسری دقایقی سکوت اعلام شد و روز ملی عزاداری نیز در نظر گرفته شد.

کوبا: این کشور کوچک برای دشمن همیشگی خود یعنی دولت آمریکا پیام همدردی فرستاد و عنوان کرد حاضر به اعطای کمک های مختلف به آسیب دیدگان است.

جمهوری چک: در این کشور روز ملی سوگواری اعلام شد.
استونی: لنارت مری، رئیس جمهور وقت این کشور نامه ای به جورج بوش فرستاد. در این نامه تاکید شده بود دولت استونی همانند گذشته در کنار آمریکاست: با تروریسم به هر شکل ممکن باید مبارزه شود.

اتیوپی: دولت این کشور آفریقایی نیز همدردی خود را با ایالات متحده آمریکا اعلام کرد.
فنلاند: ناوگان حمل و نقل این کشور برای همدردی با قربانیان دقایقی از حرکت باز ایستادند.

فرانسه: روزنامه لوموند تیتر زد: «همه ما آمریکایی هستیم». ژاک شیراک، رئیس جمهور اسبق فرانسه نیز در یک سخنرانی چنین گفت: بابت توصیف احساسی که از واقعه تروریستی داریم هیچ کلمه ای وجود ندارد. تمام مردم فرانسه همبستگی خود را با آمریکا در این فاجعه بیان می کنند. البته من به رئیس جمهور جورج بوش بابت حمایت کامل فرانسه اطمینان می دهم. شما می دانید فرانسه همیشه مخالف تروریسم است و آن را محکوم می کند.

آلمان: گرهارد شرودر، صدراعظم اسبق آلمان این حملات را اعلام جنگ علیه تمام جهان متمدن توصیف کرد. آلمانی ها به دنبال نشان دادن همبستگی خود با آمریکا بودند.

بریتانیا: نیروهای امنیتی انگلیس در سراسر جهان به حالت آماده باش درآمدند. تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس قول داد بریتانیا در هر شرایطی در کنار آمریکا باشد. ملکه انگلیس به بی اعتقادی رو به رشد اشاره کرد و گفت دولت بریتانیا شوکه است. ملکه الیزابت، مجوز پخش سرود ملی آمریکا را در مراسم تعویض گارد در کاخ باکینگهام صادر کرد.

جمهوری اسلامی ایران: رئیس جمهور وقت ایران و رهبر معظم انقلاب آیت الله سید علی خامنه ای، حملات تروریستی را محکوم کردند. در مسابقه فوتبالی که برگزار شد دقایقی سکوت کردند. برای یادبود قربانیان، شهروندان تهرانی شمع های زیادی روشن کردند.

روز سه شنبه 25 سپتامبر 2001، رئیس جمهور وقت ایران، در دیدار با وزیر خارجه بریتانیا، جک استراو گفت: ایران کاملا احساسات آمریکایی ها را در مورد حملات تروریستی در نیویورک و واشنگتن در 11 سپتامبر درک می کند.
پس از انتشار اخبار این حملات، برخی شهروندان ایرانی در مقابل سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) در تهران گرد هم آمدند و همدردی خود را نشان دادند.


کد مطلب: 639964

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/639964/واکنش-جهان-حادثه-۱۱-سپتامبر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com