جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چه کربوهیدرات‌هایی بخوریم؟

سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 639820
کربوهیدرات‌ها از جمله ترکیب‌های غذایی مورد بحث در میان متخصصان تغذیه هستند که در مورد ویژگی و مفید بودن آن‌ها برای سلامتی اختلاف نظراتی وجود دارد.
چه کربوهیدرات‌هایی بخوریم؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها سه گروه غذایی هستند که عناصر اصلی در هر نوع رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند. کربوهیدرات‌ها هم به نوبه خود انواع مختلفی دارند و ضروری است که برای دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب آگاهی کافی نسبت به تفاوت بین آن‌ها وجود داشته باشد.

کربوهیدرات‌ها یکی از منابع اصلی غذایی برای تامین انرژی هستند و بخش اصلی یک رژیم غذایی سالم به حساب می‌آیند. انواع مختلف کربوهیدرات‌ها بواسطه تاثیری که روی سلامتی دارند با یکدیگر متفاوت هستند. فیبر، نشاسته و قند کربوهیدرات‌ محسوب می‌شوند و این گروه غذایی به دو دسته کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده تقسیم می‌شوند.

همچنین مونوساکاریدها، دی‌ساکاریدها و پلی‌ساکاریدها سه گروه اصلی کربوهیدرات‌ها هستند.

خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده نسبت به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های ساده مغذی‌تر هستند. خوراکی‌های سبوس‌دار و سبزیجات نمونه‌هایی از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند. شربت ذرت و کلوچه از خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات ساده به حساب می‌آیند.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند رژیم‌های غذایی با میزان کربوهیدرات پایین را دنبال کرده یا کربوهیدرات‌ها را به طور کامل از برنامه غذایی حذف کنند. هرچند تا زمانی که پزشک به دلایل خاصی رژیم غذایی فاقد کربوهیدرات را به فرد توصیه نکرده، حذف کامل آن ایده خوبی نیست و می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

کارشناسان سلامت به افراد توصیه می‌کنند کربوهیدرات‌های ساده را با گزینه‌های دیگر جایگزین کنند. به طور مثال، جایگزینی آب‌میوه صنعتی با آب‌میوه طبیعی یا جایگزینی نان سفید با نان‌های سبوس‌دار.

 در رژیم غذایی متوازن باید کربوهیدرات‌های طبیعی، پیچیده و غیرفرآوری گنجانده شود که این نوع برنامه غذایی سرشار از مواد مغذی همچون سبزیجات، خشکبار، حبوبات و خوراکی‌های سبوس‌دار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *