کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محرم فرصت خوبی برای آشتی است/ جناح‌ها استفاده کنند

20 شهريور 1397 ساعت 8:00

یکی از مراجع تقلید شیعیان، محرم را فرصت بسیار خوبی برای آشتی همه گروه‌ها دانست و گفت: همه جناح‌ها از حلقه اتصال محرم و عاشورا استفاده کنند تا فاصله‌ها کم شود.


به گزارش جهان نیوز، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در آیین اعلام عزای حسینی(ع) و آغاز به کار رادیو محرم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: محرم سرمایه بزرگی برای شیعیان و جهان اسلام است و شعاع آن به غیر از مسلمانان نیز می‌تابد.

وی  با بیان اینکه از این سرمایه بزرگ و گنجینه معارف و احیاگر اسلام باید به شیوه مطلوب استفاده شود، گفت: چرا حوادث تاریخی با گذشت زمان فراموش می‌شوند اما حادثه محرم و عاشورا سال به سال گسترده‌تر می‌گردد؟

این استاد سطوح عالی حوزه افزود: از جنگ جهانی دوم با ۳۰ میلیون کشته و مجروح که قسمت مهمی از دنیا را ویران کرد، هنوز یک قرن هم نگذشته است اما این جنگ در ذهن‌ها کم‌رنگ شده است.

وی با بیان اینکه حوادث تاریخی که به اهداف مادی گره خورده کوتاه مدت و فراموش شدنی است، اما محرم و عاشورا با مفاهیمی گره خورده که انسان روز به روز نیاز بیشتری به این مفاهیم دارد، گفت: آزادگی، هیهات من‌الذله، مبارزه با ظالمان و طغیان‌گران، گسترش عدالت در جهان از جمله مفاهیمی است که در عاشورا مطرح شد و سال به سال نیاز بشریت به این مفاهیم بیشتر می‌شود.

عاشورا و اربعین را هیچ‌کس نمی‌تواند محو کند
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که عده‌ای قلدر تمام منافع را برای خود می‌خواهند و تلاش می‌کنند همه را اسیر کنند، گفت: مردم دنبال مکتبی می‌گردند که زنجیر اسارت را پاره کنند و جز مکتب امام حسین(ع) و داستان محرم و عاشورا مکتبی نیست.

وی ادامه داد: عاشورا و اربعین را هیچ‌کس نمی‌تواند محو کند و خودجوش گستردگی آن سال به سال بیشتر می‌شود و ما افتخار می‌کنیم همچنین برنامه‌ای داریم که بدون نیاز به تبلیغات سال به سال گسترده‌تر می‌شود.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: زمانی شیعیان در لبنان باید در اتاق‌های در بسته عزاداری می‌کردند اما اکنون جمعیت عزاداران به صورت دسته‌های پرشور در خیابان‌های بیروت قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: این که محرم و عاشورا جاذبه‌ای دارد و پیر و جوان مرد و زن را به سمت خود می‌کشاند به این دلیل است که خواسته مردم در آن وجود دارد مانند عدالت را که همه می‌خواهند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان  اینکه محرم فرصت بسیار خوبی برای آشتی همه گروه‌ها است، ابراز داشت: سزاوار است همه جناح‌ها از حلقه اتصال محرم و عاشورا استفاده کنند تا انشا الله فاصله‌ها کم شود؛ باید ملت متحد شود و در مقابل دشمن خارجی بایستد.

پایه‌های عقاید دینی مردم محکم شود
وی تصریح کرد: خطبا باید از این فرصت محرم استفاده کنند و پایه‌های عقاید دینی مردم را محکم کنند؛ اگر امروز می‌بینیم سوء استفاده کلان می‌شود برای این است که اعتقادات ضعیف شده است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه رؤسای هیئت‌ها نیز باید سعی کنند برنامه‌ها را با کمال نظم و احترام برگزار کنند، گفت: از این فرصت محرم برای جذب جوانان و ترویج مکتب اهل بیت(ع) استفاده کنید.

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه در عین گستردگی برنامه‌های عزاداری به قناعت نیز باید توجه شود، گفت: در برگزاری مراسم رعایت همسایگان خود را داشته باشید و از چشم و هم چشمی با یکدیگر خودداری کنید.

منبع: مهر


کد مطلب: 639781

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/639781/محرم-فرصت-خوبی-آشتی-جناح-ها-استفاده-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com