کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عملیات ادلب تا نابودی کامل تروریست‌ها ادامه می‌یابد

19 شهريور 1397 ساعت 21:22

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که عملیات ادلب که در مذاکراتی محرمانه و دقیق طراحی خواهد شد، تا نابودی کامل تروریست‌ها در سوریه ادامه خواهد داشت.


به گزارش جهان نیوز، «اولگ سیرومولوتف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) تأکید کرد، عملیات «ادلب» در سوریه تا زمانی که تمام تروریست‌ها در منطقه به صورت کامل نابود شوند، ادامه خواهد یافت.

بنا بر این گزارش، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «گروهی از تروریست‌ها از این واقعیت که منطقه کاهش تنش در ادلب برقرار شده سوء استفاده کرده و مواضع خود در این منطقه را گسترش داده‌ و در نتیجه حملاتی را علیه جمعیت غیرنظامی سوریه و نیز علیه پایگاه‌های روسیه در این کشور آغاز کرده‌اند».

این دیپلمات عالیرتبه روس در ادامه تأکید کرد که مسکو نمی‌تواند این اقدامات تروریست‌ها را شاهد باشد ولی هیچ اقدامی صورت ندهد. وی گفت: «ما چاره‌ای جز واکنش به این تجاوزات نداریم».

سیرومولوتف ادامه داد، «این مسئله باید در نظر گرفته شود که در ادلب، علاوه بر تروریست‌ها، غیرنظامیان و گروه‌های معارض مسلحی هم حضور دارند که در فعالیت‌های تروریستی شرکت نکرده بودند و احتمالا ممکن است به روند صلح در سوریه ملحق شوند».

وی درباره جزئیات مربوط به تدارکات عملیات احتمالی در ادلب سوریه نیز گفت: «در خصوص پارامترهای عملیات ضدتروریستی در ادلب باید گفت که چنین عملیاتی به طور کلی به دقت و به صورت محرمانه با مشارکت تمامی طرف‌ها برنامه‌ریزی می‌شود و نه مقامات نظامی و نه دیپلمات‌های هیچ یک از طرف‌ها به صورت علنی صحبتی در این باره مطرح نخواهد کرد».

این دیپلمات روس در خصوص اقدامات تحریک‌آمیز تروریست‌ها با استفاده از تسلیحات شیمیایی در منطقه ادلب نیز گفت: «طی سال‌ها عملیات نظامی در سوریه و نیز در کشور همسایه، عراق، اطلاعاتی درباره دستیابی به اسناد علمی و فنی در خصوص تولید تسلیحات شیمیایی بدست آمده و تخصص در حوزه تسلیحات شیمیایی با تجهیزات لازم نیز فراهم آمده است...علاوه بر این، کمک‌های فنی و تأمین تجهیزات لازم از خارج از سوریه نیز در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته است».

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به گزارش‌های بسیار درباره آماده‌سازی رویدادهایی با استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت: «اطلاعات واقعی درباره آماده‌سازی رویدادهایی با استفاده از تسلیحات شیمیایی جدید از جانب تروریست‌ها در سوریه هر روز به دست ما می‌رسد... علاوه بر این طرف سوری اطلاعات بسیار دقیقی درباره این موضوع در اختیار شورای امنیت سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی قرار داده است.

بنا به تأکید وی، هیأت نمایندگی سوریه در سازمان ملل رسما کمیته 1540 شورای امنیت را در تاریخ 17 آگوست در جریان انتقال چندین کانتینر محتوی گاز کلر به منطقه ادلب قرار داده است.

این مقام روس در ادامه به موضوع کارگروه مشترک مبارزه با تروریسم میان آمریکا و روسیه اشاره کرد و گفت، واشنگتن و مسکو در حال گفت‌وگو درباره پارامترهای ضروری برای تشکیل مجدد کارگروه مشترک مبارزه با تروریسم طبق توافقات انجام شده در نشست اخیر میان سران دو کشور هستند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز 16 جولای (25 تیرماه) برای نخستین بار در دیداری رسمی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در هلسینکی پایخت فنلاند گفت‌وگو کرد که ضمن این دیدار توافقاتی میان دو طرف حاصل شد که در همان زمان به صورت رسمی اعلام نشده بود.

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به این اجلاس گفت: «در حال حاضر، وزرای مربوطه روسیه و آمریکا که تماس‌ها میان آنها هرگز متوقف نشده بود، در حال مشخص کردن جزئیات مربوط به تشکیل مجدد این کارگروه هستند ... گفت‌وگو درباره نتایج این تماس‌ها در حال حاضر اقدامی ناپخته است. ما شدیدا از همکاری‌های برابر و غیرسیاسی شده با آمریکا در حوزه ضدتروریسم مبتنی بر منافع متقابل حمایت کرده‌ایم».

طبق گفته این مقام روس، پوتین در دیار هلسینکی به همتای آمریکایی خود، موضوع ازسرگیری فعالیت کارگروه مشترک مبارزه با تروریسم را یادآور شده است. وی همچنین تأکید کرد که این موضوع در نشست میان «نیکلای پاتروشوف» دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ژنو در تاریخ 23 آگوست نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

سیرومولوتف در پایان این مصاحبه به واکنش ترکیه به عملیات ادلب اشاره کرد و گفت، آنکارا در پرداختن به موضوع اوضاع در منطقه، از روسیه خواسته تا از استفاده گسترده از نیروهای خود در استان ادلب سوریه خودداری کند.

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «طرف ترکیه‌ای از مواضع ما در خصوص ضرورت نابودی تروریست‌ها در منطقه کاهش تنش با کمترین اثرگذاری بر جمعیت غیرنظامی حمایت می‌کند ... اما در عین حال طرف ترکیه‌ای از ما در تماس‌های دوجانبه خواسته تا از هرگونه استفاده گسترده از نیروها به منظور حل مسئله ادلب خودداری کنیم.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که آنکارا امیدوار است مانع از اقدامات «نامناسب» دولت سوریه علیه شبه‌نظامیان در ادلب شود و مدعی شده بود که عملیات گسترده در این منطقه می‌تواند به یک قتل عام بیانجامد.

منبع:فارس


کد مطلب: 639755

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/639755/عملیات-ادلب-نابودی-کامل-تروریست-ها-ادامه-می-یابد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com