پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

«چِکِرز» و شکاف فاجعه بار در کابینه انگلیس

دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب: 639744
یکی از معاونان سابق وزیر برگزیت انگلیس گفت طرح نخست وزیر این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا منجر به شکاف فاجعه‌باری در حزب حاکم شده است.
«چِکِرز» و شکاف فاجعه بار در کابینه انگلیس
به گزارش جهان نيوز، یک سخنگوی دولت انگلیس امروز (دوشنبه) گفت «ترزا می» نخست وزیر انگلیس  امیدوار است  پارلمان این کشور از برنامه وی با عنوان «چِکِرز» برای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) حمایت کند. 

به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنگوی ترزا می افزود، چِکِرز تنها برنامه موجود و بر اساس خواسته مردم بریتانیا با اجتناب از مرز سخت در مسئله ایرلند شمالی، است. وی افزود، نخست وزیر سخت تلاش می‌کند تا توافقی برایبرگزیت حاصل شود و تمام اعضای پارلمان بتوانند از آن حمایت کنند. 

پیش از اظهارات سخنگوی دولت انگلیس، «استیو بِیکر» یکی از معاونان اسبق دولت در مسئله برگزیت هشدار داده بود که حزب حاکم انگلیس بر سر توافق برای طرح نخست وزیر دچار شکاف فاجعه‌باری شده است. 

بیکر گفته است، هشتاد نفر یا حتی تعداد بیشتری از نمایندگان حزب حاکم انگلیس در پارلمان آماده رای مخالف به طرح چکرز هستند. 

طرح چکرز مورد انتقاد آن دسته از حامیان سرسخت «برگزیت» در دولت انگلیس قرار گرفته است که قطع تمامی پیوندهای لندن با نهادهای اروپایی و بازتعریف آن را خواستار شده‌اند. طرح چکرز به معنای ماندن انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا با تعریفی جدید است. 

بعد از اعلام طرح چکرز جمعی از معاونان کابینه و «بوریس جانسون» وزیر خارجه استعفا کردند. جانسون در یادداشتی برای روزنامه تلگراف نوشته بود در برگزیت، لندن پرچم سفید تکان می‌دهد و طرح ترزا می، ثابت و بدون تغییر است و در نهایت تنها به پیروزی اتحادیه اروپا منجر می‌شود.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) سال ۲۰۱۶ با شرکت در یک همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند و با شروع مذاکرات خروج در ماه مارس ۲۰۱۷، دو سال فرصت دارند به توافقی برای جدایی از بروکسل دست یابند اما تا کنون موفق به تدوین طرحی که مورد توافق دو طرف باشد نشده‌اند.

دولت انگلیس از یک سو با فشار مخالفان داخلی و از سوی دیگر زیر فشار دیگر کشورهای اروپایی در زمینه برگزیت و نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار دارد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *