کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعترافات عجیب رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید:

اصلاح‌طلبان داخل و خارج از مجلس هیچ پیشنهاد مشخصی برای اداره کشور ندارند/ درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی برای نمایندگان فراکسیون امید!

19 شهريور 1397 ساعت 14:34

ما از یک طرف نمایندگانی را داریم که جویای نام هستند و نمایندگانی که دنبال احترام هستند، مثل آقای تابش، تاجگردون، کواکبیان و حضرتی. باید به اینها با دقت توجه کنیم.


گروه سیاسی جهان نیوز: رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید معتقد است؛ «اگر رئیس‌جمهوری بر اساس نظر جریان اعتدال پیش برود، مطلوبیت مردمی‌اش را از دست می‌دهد». وی در گفت‌وگو با «شرق» از ضعف های عجیب نمایندگان فراکسیون امید سخن گفته است.

در ذیل بخشی از گفتگوی جلال میرزایی را می خوانید:
برنامه مشخص فراکسیون امید برای اداره کشور چیست؟
برنامه‌ای برای اداره کشور نداریم؛ مثلا ما چطور به مجلس آمده‌ایم؟ حزب که نبودیم. حزبی که برنامه داشته ‌باشد، نیست. احزاب ما اصلا برنامه برای اداره کشور ندارند. حتی احزابی که انتظار می‌رود برنامه ارائه کنند، اصلا برنامه ندارند. جریان اصلاح‌طلبی به‌خاطر محدودیت‌هایی که در انتخابات داشت، از یک‌سری افراد حمایت کرده که افراد حزبی نیستند که کار تشکیلاتی کرده باشند و تقسیم کار و کار جمعی بلد باشند و در مورد مسائل تصمیم بگیرند. وقتی در شورای مرکزی دور یک میز جمع می‌شویم اگر فرصت صحبت‌کردن به یک نفر نرسد ناراحت می‌شود. ما با این مشکلات مواجهیم. حالا می‌خواهید چه برنامه‌ای را پیش ببرید؟ در فراکسیون امید با توجه به نظمی که دکتر عارف دارد، جلسات منظم برگزار می‌شود. هیئت‌رئیسه هفتگی و شورای مرکزی دو هفته یک‌بار جلسه دارند. متناسب با شرایط دستور کار مجلس فراکسیون در مجلس نظم دارد. باوجوداین به مجلس که آمدیم انتظار داشتیم شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ما بگوید شما که بازوی ما در پارلمان و قوه ‌مقننه هستید، ما این طرح‌ها را داریم و شما در مجلس پیگیری کنید. نه‌تنها طرحی در اختیارمان قرار نگرفت انتظار داشتیم از بیرون مجلس به ما کمک کنند؛ کسانی که بزرگان اصلاح‌طلب هستند و تجربه دارند. نه‌تنها آن از بیرون برآورده نشد، بلکه بعضا شاهد هستیم برخی فعالان اصلاح‌طلب و افراد سرشناس فراکسیون امید را به باد انتقاد می‌گیرند.

 انتقاد که بد نیست.
بله، اما انتقاد به چه‌چیز؟ ما همه اعضای یک جریان هستیم. وقتی به دکتر عارف انتقاد می‌کنید و می‌گویید فراکسیون امید کارایی ندارد، باید بگویید چه ایده و برنامه‌ای داشته‌اید که ما پیگیری نکرده‌ایم و الان شما معترض هستید.

اما باز هم این نقد وارد است که چرا بعد از سه، چهار ماه به این نتیجه نرسیدید؟ اینکه بعد از دو سال می‌گویید از بیرون به شما کمکی نمی‌شود و شورای‌عالی هم بسته پیشنهادی ارائه نمی‌دهد. به نظرتان این نقد به شما و دوستانتان وارد نیست؟
ما خودمان متوجه این نقص در کمیته سیاسی شدیم. منتها مشکلی که ما با آن مواجه هستیم این است که فراغت و فرصت کافی برای پرداختن به این مسائل را نداریم، چون درگیر مراجعات خیلی زیاد مردم هستیم. ما روزانه با حدود 250 تماس مواجه هستیم که گاهی نمی‌توانیم جوابگو باشیم. تماس تلفنی داریم. باید پیگیر کار ادارات باشیم. دو هفته یک‌بار به حوزه انتخابیه می‌رویم. سه هفته یک‌بار کارهای اجرائی را پیگیری می‌کنیم. به‌عنوان نماینده مجلس این مشکلات را داریم. قبول دارم همان اوایل باید متوجه این موضوع می‌شدیم و چاره‌ای می‌اندیشیدیم. آقای دکتر عارف چندین‌بار اشاره کردند که حداقل در کمیته سیاسی افراد صاحب‌نظر را دعوت کنیم.

توان فراکسیون امید در حوزه نظارت
چون کار تشکیلاتی نکرده‌ایم و انسجامی را که در حزب وجود دارد، نداریم، خیلی از نمایندگان دنبال پیگیری مطالبات حوزه انتخابیه هستند و از اینکه درباره یک موضوع با وزیری درگیر شوند، ملاحظه دارند. مواردی هم که نماینده‌ها پیگیری می‌کنند نتیجه نمی‌دهد. مگر اینکه هر چندوقت یک‌بار چند امضا جمع کرده و وزیر را استیضاح کنند. از طرف دیگر چون استیضاح‌ها حمایت کافی ندارد و درک نمایندگان از مسائل یکسان نیست، خیلی از بحث‌های استیضاح باعث نگاه منفی به مجلس می‌شود.

درخواست برای برگزاری دوره های آموزشی برای نمایندگان فراکسیون امید
اتفاقا یکی، دو بار این پیشنهاد را دادم که بعضی استادان علم سیاست، مبانی کار تشکیلاتی را آموزش دهند. لازمه‌ اینکه کار تشکیلاتی به ثمر برسد و جمع به جمع‌بندی برسد، این است که بعضی خواسته‌های شخصی را تعدیل کنید. اگر هرکس روی نظر خودش اصرار کند، اصلا جمع به جمع‌بندی نمی‌رسد. بر اساس رأی‌گیری، باید افراد تمکین کنند، اما با وجود اینکه اکثریت آرا به دست می‌‌آید، شخص نظر خودش را پیگیری می‌کند؛ چون قوانین کار تشکیلاتی را بلد نیستیم. ما از یک طرف نمایندگانی را داریم که جویای نام هستند و نمایندگانی که دنبال احترام هستند، مثل آقای تابش، تاجگردون، کواکبیان و حضرتی. باید به اینها با دقت توجه کنیم. مثلا من انتظار دارم کسانی که سه، چهار دوره کاری تجربه داشته و اصلاح‌طلب هستند، با سعه‌صدر بیشتری کار و جوانان را جذب کنند. تا ما هم برای جوان‌هایی که مثل ما آمدند، احترام قائل باشیم در کارها با آنها مشورت کنیم. اگر این را نداشته باشیم، نمی‌توانیم خوب جمع شویم. گاهی از کسی که سه، چهار دوره نماینده مجلس است، رفتاری را می‌بینید که انتظارش را ندارید. الان اعضا دور هم جمع شده‌اند؛ نگه‌داشتن افراد کار سختی است.


کد مطلب: 639709

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/639709/اصلاح-طلبان-داخل-خارج-مجلس-هیچ-پیشنهاد-مشخصی-اداره-کشور-ندارند-درخواست-برگزاری-دوره-های-آموزشی-نمایندگان-فراکسیون-امید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com