کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیاست دولت به کدام سمت رفته؟

دولت سیاست «همینی که هست» را اجرا می‌کند؟/ نه خبری از معرفی وزیر است نه سخنگو

19 شهريور 1397 ساعت 16:10

به نظر می رسد موضوعی که وزیر بهداشت درباره دولت با لفظ «همینی که هست» مطرح کرد، در حال اجرا است.


گروه سیاسی جهان نیوز: پس از تشدید التهابات بازار و گرانی روز افزون قیمت دلار «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور و یکی از دولتمردانی که به «حسن روحانی» بسیار نزدیک است، در چندین نوبت برای آرامش افکارعمومی از تغییرات در دولت خبر داد. در این میان «ولی الله سیف» رئیس کل سابق بانک مرکزی جای خود را به «عبدالناصر همتی» که به تازگی در چین ماموریت یافته بود، داد. «محمد باقر نوبخت» نیز که دو سمت خطیر دولتی یعنی «رئیس سازمان برنامه و بودجه» و «سخنگویی» دولت را بر عهده داشت، از سمت سخنگویی استعفا کرد تا دولت تا به امروز سخنگویی برای پاسخ گویی به مردم نداشته باشد.

اما اینک در غیاب آقای سخنگو «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت و درمان درباره عملکرد دولت خطاب به مردم می‌گوید: «بالاخره همینی که هست دیگه، چیکار کنیم مدیریت مان هم همینه دیگه، هر چی هست ...، بالاخره شما رای دادید رئیس جمهور و نماینده انتخاب کردید، اینها وزیر انتخاب کردند و وزیر مدیر و استاندار و فرماندار انتخاب کرده و ... همیناس دیگه، بیخود به نظر من خیلی اعصاب و روح و روان همدیگر را آزار ندهیم. فعلا همینه!»

با این شرایط بعد از اینکه دولت دست به ترکیب کابینه خود خصوصا در حوزه اقتصادی نزد، مجلس دست به کار شد و دو وزیر را استیضاح و به خانه فرستاد و 5 سئوال مهم اقتصادی روز را از رئیس جمهور پرسید که ازمیان آنها تنها روحانی توانست در مورد یک 1 سئوال پاسخی دهد که نمایندگان قانع شوند و در بقیه موارد نمایندگان از پاسخ ها راضی نشدند.

به هر جهت حالا چند وقتی از اینکه دولت نه وزیر اقتصاد دارد نه وزیر کار و نه سخنگو می گذرد و در این حیطه حتی شاهد معرفی کردن فردی به عنوان نامزد احتمالی در این حوزه هم نیستیم و تازه گمانه زنی های رسانه ای در این حیطه آغاز شده است.

با این شرایط به نظر می رسد موضوعی که وزیر بهداشت درباره دولت با لفظ «همینی که هست» مطرح کرد، در حال اجرا است. درحالی دولتمردان مردم را به آرامش روانی دعوت می کنند که هنوز عملکرد در خور توجهی در دولت خصوصا در ترمیم کابینه دیده نمی شود.

از سوی دیگر بازار احتکارها و فسادهای اقتصادی در این زمانه‌ای که مشکلات اقتصادی مردم مضاعف شده به شدت افزایش یافته است. در این خصوص از قوه قضائیه روزانه خبر می‌رسد که دادگاه‌های مختلف رانتخواران و مفسدان مالی و محتکران که از بازار بهم ریخته سوء استفاده کرده‌اند، برگزار می شود. روزی نیست که خبری از کشف انبارهای مختلف احتکار کالاهای مورد نیاز مردم از پوشک بچه گرفته تا خودروهای متنوع به گوش نرسد.

در این راستا دو قوه دیگر ازجمله قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی برای تغییر وضعیت موجود اقتصادی تلاش‌هایی را انجام داده‌اند که برخی از این موارد در خور توجه بوده اما مناسب است که دولت هم در حوزه ساماندهی بازار اقتصادی کشور و همچنین ترمیم کابینه اقتصادی خود زودتر عمل کند تا مردم نیز نسبت به سرنوشت و آینده خود امیدوار باشند.

در این حیطه مشکل ادامه دار سکوت دولت و عدم حضور سخنگویی که در زمانه سختی و رنج مردم درباره عملکرد دولت توضیحاتی بدهد، بیشتر جلوه گر شده است. برخی حتی مطرح می کنند که دولت در این حیطه حتی با بهانه جایگاه سخنگو را خالی گذاشت تا کمتر درباره وضعیت سرسام آور گرانی درکشور پاسخگو باشد. البته برخی چون وزیر بهداشت نیز نقش سخنگو را به گونه ای ایفا می کنند و با بیان اینکه همینی که هست، به نوعی به تشریح اقدامات دولت می پردازند که این موضوع بیشتر موجب نگرانی می شود تا تنویر افکارعمومی. اینکه حامیان دولت هم نتوانند از دولت به خاطر اینکه رای به دولت داده‌اند انتقادکنند موضوع قابل تاملی است. این درشرایطی است که اتفاقا رای دهنگانی که به دولت رای داده‌ و به آن اعتماد کرده اند بیشتر بایستی نسبت به عملکرد دولت روحانی مطالبه کنند.

حسن روحانی اخیرا با اشاره به وجود انتخابات در سال آینده و اینکه شرایط انتخابات را به خوبی درک می‌کند، گفت: «امروز باید همه چیز را کنار بگذاریم و شرایط کنونی روز آزمایش ملی است. در این شرایط اگر جناحی تصور کند که چنانچه علیه دولت حرفی بزند، محبوب می‌شود، در خطا و اشتباه است و بدانید که مغضوب خواهید شد و مردم به شما پشت خواهند کرد. چرا که مردم به انسان‌های غیور احترام می‌گذارند و در زمان جنگ غیرت اقتضا می‌کند در مقابل دشمن در کنار و پشتیبان یکدیگر باشیم. امروز باید راست و چپ همه با هم باشیم.»

درحالی رئیس جمهور شرایط اقتصادی و مشکلات مردم را در حوزه انتخابات به نفع و یا ضرر یک جریان سیاسی تحلیل می کند که امروز بیشتر دوره آزمایش دولت است و مردم نیز در این حوزه عملکرد دولت را می ببیند. حال با صحبت های وزیر بهداشت که بیان می کند رای دادید و همینی که هست، به نظر می رسد مردم بایستی با حساسیت بسیار بیشتری نسبت به رایی که می دهند عمل کنند.


کد مطلب: 639694

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/639694/دولت-سیاست-همینی-هست-اجرا-می-کند-نه-خبری-معرفی-وزیر-سخنگو

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com