کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دو نکته مهم درباره حوادث بصره:

چرا برخی دولتمردان عراقی اصرار دارند بگویند، آتش زدن کنسولگری ایران کار داعش است؟/ حمله همزمان به سفارت آمریکا در عراق چرا پوشش داده نمی شود؟

19 شهريور 1397 ساعت 10:22

تعداد افرادی که به نمایندگی ایران و مقر حشد الشعبی در بصره حمله کردند، بسیار اندک بودند ولی حمله به سفارت آمریکا با شلیک سه موشک انجام شده است که این سه موشک به ساختمان‌های مختلف کنسولی آمریکا اصابت کرده است. اما حمله به نمایندگی ایران در بصره با بمب‌های دست‌ساز آتش‌زا بوده است.


گروه بین الملل جهان نیوز: اعتراضات اجتماعی در عراق به‌ویژه در استان بصره همچنان رو به گسترش است و در فضای همین اعتراضات روز جمعه گذشته عده‌ای به مراکز و مقرهای احزاب داخلی، حشد الشعبی و به کنسولگری‌های ایران و آمریکا حمله کردند.

به گزارش جهان نیوز، استان بصره بدون هیچ‌گونه شک و تردیدی مهم‌ترین استان کشور عراق است و بیش از 90%درآمد ملی عراق از این استان حاصل می‌شود، بصره تنها بندرگاه عراق است که صادرات نفتی از این منطقه به دنیا ارسال می‌شود و از بندر «ام القصر» واردات به این کشور سرازیر می‌شود. به‌رغم امکانات عظیم موجود در بصره دولت در 15سال گذشته به مناطقی مانند کردستان عراق بیش از بصره اهتمام داشته است.

 *حمله همزمان به سفارت آمریکا در عراق چرا پوشش داده نمی شود؟
به گفته حسین رویوران،کارشناس مسایل خاورمیانه، حمله به کنسولگری ایران و آمریکا در بصره همزمان صورت گرفت ولی خبرگزاری‌های غربی تنها تصاویر و خبرهای حمله به کنسولی ایران را بازتاب دادند و این اقدام نشان می‌دهد که غرب تلاش دارد یک نوع تضاد بین مردم عراق و مردم ایران را تعریف کند. در حالی که طبق خبر همان خبرگزاری‌ها تعداد افرادی که به نمایندگی ایران و مقر حشد الشعبی در بصره حمله کردند، بسیار اندک بودند ولی حمله به سفارت آمریکا با شلیک سه موشک انجام شده است که این سه موشک به ساختمان‌های مختلف کنسولی آمریکا اثابت کرده است. اما حمله به نمایندگی ایران در بصره با بمب‌های دست‌ساز آتش‌زا بوده است. این جزئیات از سوی خبرگزاری‌های غربی منعکس نشده است.

* چرا برخی دولتمردان عراقی اصرار دارند بگویند، آتش زدن کنسولگری ایران کار داعش است؟
حشمت‎ا... فلاحت‎پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی گفتگویی با یکی از رسانه ها نیز در پاسخ به این سوال که " شاهدیم که دولت عراق به‎گونه‎ای دوگانه رفتار کرده است. از یک طرف وزارت امور خارجه عراق حمله به کنسولگری ایران در بصره را محکوم کرده است، اما دولت عراق سعی می‎کند که این حمله را به داعش نسبت دهد در حالی که داعش این حمله را به گردن نگرفته است، ارزیابی شما از این وضعیت چیست؟" گفته است: تصور اینکه چنین اقدامی توسط داعش در بصره صورت گیرد، یک تصور انحرافی است. بنده معتقدم که آن بخشی از مقامات عراقی که بحث داعش را مطرح کرده‎اند برای مدیریت تحولات بوده است. در حالی که ریشه چنین کاری از سوی نیروهای بعثی است یا مرتبط با برخی کشورهای مرتجع که سعی می‎کنند مناسبات بین ایران و عراق را دچار نوسان کنند. بنابراین بنده معتقدم که موضع‌گیری دولت عراق با هدف مدیریت موضوع است نه با هدف منحرف کردن این موضوع.

وی همچنین در پاسخ به این سوال روزنامه آرمان که " می‎توان گفت حمله معترضان به کنسولگری ایران در بصره به نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه که در مورد مسائل سوریه بوده است، ارتباط داشته است؟" نیز گفته است:خیر. بنده چنین اعتقادی ندارم. برخی از کارشناسان چنین اعتقادی دارند. ایران ابتکار موفقی در مقابله با داعش داشته و کم‌کم به نتیجه نهایی نزدیک شده‌ایم. سلسله ابتکاراتی در این رابطه شکل گرفته است. آمریکایی‎ها و در راس آن دونالد ترامپ، سعی کرده‎اند با طرح مسائل گوناگون این ابتکار را تحت‎الشعاع قرار دهند که البته در این راستا کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به صورت جدی و بدون وقفه برای آرامش منطقه و پایان خونریزی در سوریه برنامه‌های توافق شده را دنبال کرده‌اند. بنده معتقدم که مسائل بزرگتر از این اقدامات نیز نمی‎تواند ابتکار عمل موفق در مسائل سوریه را تحت‎الشعاع قرار دهد. بنابراین این موضوع متاثر از مباحث امروز در مناسبات خاص ایران و عراق است.

ایجاد شکاف شیعی - شیعی
همچنین در بخشی از یادداشت، حسین رویوران  در صبح نو آمده است: "حمله به کنسولگری ایران این سؤال را مطرح می‌کند که چرا به آن حمله شده است؟ ایران هیچ نقشی در تأمین یا عدم تأمین مطالبات مردم عراق از جمله آب و برق ندارد و اگر اعتراض واقعاً در باره این موضوعات است، چرا به کنسولی ایران حمله شده است؟ بسیاری از تحلیلگران سیاسی از مدتی قبل اعلام کرده بودند که غرب به دنبال ایجاد یک شکاف شیعی-شیعی در عراق است و برای انجام این پروژه تعداد زیادی از بعثی‌های قدیم را شناسایی و بسیج کرده است و البته رژیم سعودی حاکم بر عربستان، همه امکانات مالی لازم را در اختیار آنها گذاشته تا اینها هدف غرب را تحقق بخشند. در تحولات بصره طبق اطلاعات به‌دست آمده عده‌ای از اشخاص رده بالای دولت بعثی مانند فرمانده محافظان صدام از منطقه زبیده از چند روز قبل به بصره وارد شده و تحرکاتی را دنبال می‌کردند.محکومیت گسترده این رفتار از سوی احزاب و تشکل‌های سیاسی و اجتماعی عراق نشان از آن دارد که این رفتار خصمانه علیه ایران، رفتار مردم عراق نیست، بلکه تعدادی مزدور در لابه‌لای صفوف مردم رخنه کرده و این جنایت را مرتکب شده‌اند. عدم حمله به دفاتر سائرون و نصر در بصره شاخص مهم دیگری در جهت پروژه شکاف شیعی - شیعی به شمار می‌رود. "


کد مطلب: 639499

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/639499/چرا-برخی-دولتمردان-عراقی-اصرار-بگویند-آتش-زدن-کنسولگری-ایران-کار-داعش-حمله-همزمان-سفارت-آمریکا-عراق-پوشش-داده-نمی-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com