جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۵۲
امتیاز نمایشی دادیم و آنها قبول کردند

ماجرای یک ایرانی را تهدید نکن به روایت جان کری/ تیم آمریکا ژست احترام گرفت و ظریف «بله» را گفت!

دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 639493
طبق ادعای کری، در این نقطه سرپرست کارشناسان مسائل تحریمی آمریکا پیشنهادی مطرح کرده که خودش هم فکر نمی‌کرده مورد موافقت ظریف واقع شود. جان کری، اما این پیشنهاد را نزد ظریف برده و به تأیید وی رسانده است.
ماجرای یک ایرانی را تهدید نکن به روایت جان کری/ تیم آمریکا ژست احترام گرفت و ظریف «بله» را گفت!
گروه سیاسی جهان نيوز: جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب خاطراتش که به تازگی منتشر شده روایت طرف آمریکایی را از چند و چون توافق در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 شرح داده است.

به گزارش جهان نيوز، کری در بخشی از فصل هجدهم این کتاب که نام «Every Day is Extra» را برایش انتخاب کرده، روایت طرف آمریکایی را از روزهای پایانی مذاکرات هسته‌ای بیان کرده است.

آن‌طور که از روایت کری برمی‌آید تا 13 جولای، یعنی تنها یک روز قبل از نهایی شدن برجام، اختلافات ادامه داشته‌اند. در این روز، ظریف در جلسه‌ای که در اتاق تیم آمریکایی در هتل کوبورگ جریان داشت در حال برشمردن دلایل مخالف بودن ایران با نهایی شدن توافق بوده که ظاهراً اتفاقات بعدی، روال ماجرا را تغییر داده است.

وزیر خارجه اسبق آمریکا در ادامه نوشت:هر روز می‌گذشت اما ظریف هنوز قادر نبود خودش را به جایی برساند که بله بگوید...(من به ظریف گفتم) ما تصور نمی‌کنیم کار دیگری باشد که بتوانیم انجام بدهیم. توافق، اینجا است. لحظه حقیقت فرا رسیده؛ می‌خواهی آن را بپذیری یا ردش می‌کنی؟ بعد از چند لحظه، اذعان کرد که آماده پذیرفتن توافق است؛ فقط -از میان چندین موردی که مطالبه کرده بود- یک چیز دیگر می‌خواست تا توافق را از دیدگاه خودش منصفانه کند.

جان کری، بعد از این اتفاق سراغ اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی رفته و نظر آنها را درباره اعطای یک امتیار دیگر به ایران، به منظور مجاب کردن ظریف جویا شده؛ با وجود این، او از همکارانش خواسته امتیازی را پیشنهاد دهند که اهمیت چندانی نداشته و هزینه‌ای برای طرف آمریکایی ایجاد نکند.

طبق ادعای کری، در این نقطه سرپرست کارشناسان مسائل تحریمی آمریکا پیشنهادی مطرح کرده که خودش هم فکر نمی‌کرده مورد موافقت ظریف واقع شود. جان کری، اما این پیشنهاد را نزد ظریف برده و به تأیید وی رسانده است.

جان کری در بخشی از خاطراتش، ماجرای اصلی «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن» را شرح داده است که تیم 1+5، نتایج نشست داخلی خود را به وزیرامورخارجه ایران منتقل می‌کنند و او بلافاصله و بدون هیچ تأملی آن‌ها را رد کرده و در‌حالی‌که بلند می‌شده جلسه را ترک کند، فریاد می‌زده: «این توهین‌آمیز است. شما می‌خواهید من را تهدید کنید. هیچ‌وقت یک ایرانی را تهدید نکنید.»

به گفته جان کری، این اتفاق سبب شده بود ‌تیم آمریکایی به این فکر کنند که ممکن است وین را بدون توافق ترک کنند تا اینکه وزیر خارجه اسبق آمریکا فردای آن روز به اتاق ظریف رفته و با او صحبت کرده است: «‌سخنانم را این‌طور آغاز کردم که «جواد، می‌خواهی این کار به سرانجام برسد یا نه؟» کمی درباره مخاطرات موجود و مسیری که پیموده بودیم تا به جایی برسیم که در آن قرار داشتیم صحبت کردیم. جواد به من گفت که با تهران صحبت کرده و تصورش این است که پاسخ آن‌ها به برخی از ایده‌هایی که داشته سازنده بوده است. می‌خواست با هم رایزنی کنیم ببینیم می‌توانیم از
 لبه پرتگاه دور شویم یا خیر. گفتم تمایل دارم حرف‌های‌شان را بشنوم‌ اما برخی موارد معین هستند که نمی‌توانیم نادیده‌شان بگیریم.»

امتیازات نمایشی آمریکا به ایران!
البته بر اساس ادعاهای کری در کتاب خاطراتش، اختلافات تا 13‌جولای یعنی یک روز قبل از نهایی شدن برجام ادامه داشته‌اند، بر اساس خاطرات جان کری، عصر ۱۳‌جولای ظریف، لاوروف، فدریکا موگرینی، مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دعوت کری به اتاق آمریکا در کوبورگ رفته بودند، وزیر امورخارجه ایران داشت دلایل خودش را درباره اینکه چرا توافقی که در حال حرکت به سمتش بودند به اندازه کافی برای ایران خوب نبود‌ یکی یکی علامت می‌زد. بعد از ایجاد تنش و قصد ظریف برای خروج از اتاق آمریکا؛ کری تاکید می‌کند که «لحظه حقیقت فرا رسیده؛ می‌خواهی آن را بپذیری یا ردش می‌کنی؟» در این زمان وزیر امورخارجه ایران اعلام می‌کند که تنها با قبول شرط دیگری توسط ایران حاضر به پذیرش توافق است، اینجا اما روایت‌های کری عجیب است چراکه او اعتراف می‌کند، تنها امتیازاتی در اختیار ایران قرار داده که نمایشی و برای ژست است و ارزشی ندارد.

کری در کتاب خاطراتش نوشته است: «‌با سرعت هر چه تمام‌تر به اتاق بغلی رفتم. رابرت مالی از شورای امنیت ملی [آمریکا]، جان فاینر و وندی شرمن در آنجا منتظر تازه‌ترین خبرها بودند.‌» چیزی پیدا کنید که بدون هزینه‌تراشی برای ما و بدون اینکه ذره‌ای در مسائل اساسی تغییر ایجاد شود باعث شود او (ظریف) بتواند مشکلات را پشت سر بگذارد. تنها مانعی که الان وجود دارد همین است. نظری دارید؟ نگاه کردم و دیدم که همه شانه بالا می‌اندازند. ریس بک‌مایر، کارشناس مسائل تحریمی ما با احتیاط شروع به صحبت کردن کرد و گفت: «یک چیزی هست...» خزانه‌داری آمریکا از قبل آماده شده بود نام ۱۲‌نفر از کسانی که در فهرست ایرانی‌های تحت تحریم قرار داشتند ‌از این فهرست خارج کند. ما آن موقع، از این تصمیم برای لحظه‌ای مثل حالا صرف‌نظر کردیم و این کارتی بود که ایالات متحده در جیب عقب ما گذاشته بود. حالا وقتش بود که آن را بازی کنیم. کریس توصیه کرد: «این‌ها آدم‌های چندان اثرگذاری نیستند. ممکن است [خروج این افراد از فهرست تحریم‌ها] کافی نباشد.»‌ اما من می‌دانستم که چیزی که اهمیت داشت ژست این مسأله و احترام گذاشتن به تصمیم‌های سختی بود که ایرانی‌ها گرفته بودند.»

با نگاهی دقیق به خاطرات کری می‌توان فهمید که طرف آمریکایی هم فکر نمی‌کردند تیم مذاکره‌کننده ایرانی پیشنهادات‌شان را بپذیرند چراکه آن‌ها تنها امتیازهایی نمایشی را در اختیار ایران قرار دادند موضوعی که حتی «وندی شرمن» نیز پیش از این بدان اشاره کرده بود.

حال صحت تحلیل کارشناسان مبنی بر اینکه‌ استراتژی اصلی ایالات‌متحده در مذاکرات هسته‌ای، نه گرفتن و دادن امتیاز، که نگه داشتن ایران در یک شرایط «تعلیق»، با هدف گرفتن ابزار هسته‌ای از دست ایران با کم‌ترین هزینه‌ و از سوی دیگر دادن حداقل امتیاز به ایران است، اثبات شد.

گریه شرمن
در روزهای گذشته نیز وندی شرمن سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، طی یک رشته توییت برخی جزییات مذاکره هسته‌ای با ایران را به روایت خود شرح داد.

شرمن نوشته بود: در جریان مذاکرات هسته‌ای وقتی عراقچی با یکی از بندهای توافق مخالفت کرد، من که خیلی ناامید شده بودم شروع به ‌گریه کردم و گفتم تمام توافق به خطر می‌افتد!

وی در ادامه نوشت: عراقچی و روانچی که مبهوت شده بودند با نظرم موافقت کردند و آن بند را حذف کردند!

پیش از این نیز مقامات آمریکایی جزییاتی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را به روایت خود شرح داده بودند. اصلا بعید نیست که روایت طرف آمریکایی مخدوش و غیرقابل اعتماد باشد اما متاسفانه از یک‌سو این روایت‌های آمریکایی هیچ‌گاه از سوی مقامات ارشد دولت تکذیب نشد و از سوی دیگر دولتمردان همواره مردم و کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس را نامحرم دانسته و از ارائه توضیح درباره روند مذاکرات امتناع کرده‌اند.

اعتماد بیجا به آمریکا!
بر پایه گزارش کیهان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از این در اظهارنظری عجیب گفته بود که «برجام براساس بی‌اعتمادی به آمریکا نوشته شد»!

اما روایت مقامات آمریکایی و سکوت دولتمردان در مقابل این روایت‌ها بیش از پیش ثابت کرد که برجام براساس اعتماد بیجا به آمریکا نوشته شد.

همین اعتماد بیجا بود که سبب شد تا مقامات دولتی رسما اعلام کنند که امضای کری تضمین است!

همین اعتماد بی‌جا بود که سبب شد تا دولت ایران در اقدامی عجولانه و شتاب‌زده- به گونه‌ای که تعجب رسانه‌های غربی را در پی داشت- در 2 ماه همه تعهدات خود را به صورت یک‌طرفه و برگشت‌ناپذیر انجام داد.

دولت روحانی در کمتر از 2 ماه، 12 هزار سانتریفیوژ را از چرخش انداخت، در قلب راکتور اراک بتن ریخت، 9700 کیلو از 10 هزار کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کرد و حتی تحقیق و توسعه را نیز متوقف کرد.

مدیران ارشد دولت تا همین چند وقت پیش چه در جریان پروسه مذاکرات هسته‌ای، چه در زمان توافق برجام و چه در دوران پسا برجام در تقابل با بدبینی به آمریکا از سوی منتقدان دلسوز سخن می‌راندند و آنها را با برچسب‌های توهین می‌نواختند و در ایامی که دلسوزان بر عدم خوش‌بینی در مذاکره با آمریکا تأکید می‌کردند، ضمن اصرار بر مذاکرات معتقد بودند که خوش‌بینی و بدبینی در عالم سیاست معنی ندارد.

متاسفانه در شرایط فعلی که بی‌دستاوردی توافق هسته‌ای بیش از پیش عیان شده است، دولتمردان به جای عذرخواهی و توقف «اجرای برجام به هر قیمت»، همچنان به برجام اروپایی دلخوش کرده و به بزک این رویکرد خسارت بار مشغولند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
شاید آن دوازده نفر برای آمریکایی ها مهم نبودند ولی برای طرف ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است
Iran, Islamic Republic of
مهمتر از برداشتن کامل تحریمها که با لغت lift شد تعلیق؟!
در ضمن عراقچی چی ؟ به خاطر اشک تمساح شرمن ؛منافع ملی مارو به باد داد.از کیسه خلیفه بخشیده !
Iran, Islamic Republic of
در عجبم از این همه ظرافت سیاسی و کارشناسی آقای ظریف. قشنگ تو مشتش بودنا. طرف کلی کارشناس آورده بوده اینام خودشونو برده بودن فقط. انقدر کار کارشناسی کردن که مجلسیا دیگه یه ذره هم به خودشون زحمت فکر کردن ندادن بیست دقیقه ای برجاممون تصویب شد. یادش به خیر!!!
Iran, Islamic Republic of
همه سهميه گرين كارت داشتند ميگرفتند
Iran, Islamic Republic of
روسیه ژست احترام گرفت و بله گرفت
مثل اینکه تحریم ها و افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی برای شما جهان نیوزی های بیسواد کافی نیست
برجام تونست سه سال به شما ها فرصت بده که راحت زندگی کنید اگر برجام نبود شما سه سال پیش به این فلاکت افتاده بودید.
Iran, Islamic Republic of
بنده چندان با نظر دوستان جها نیوز موافق نیستم چون همین سند نشون میده که اونا از اقای ظریف ترسیده بودن اما قربونت برم چقدر حافظه کوتاه مدتت ضعیفه. برادر دلار قبل از خروج امریکا افزایش پیدا کرد. شما که سواد داری بگو خروج امریکا دقیقا چه ربطی به افزایش قیمت دلار داره؟
Iran, Islamic Republic of
😂😂 عزیز جان! برجام سه سال ونیم فقط خنده وریسه وقهوه خوردن قبل از امضا داشت.بعدم که امضا شد ،سیف رسما گفت=دستاورد تقریبا هیچ برای ایران داشت ،چون مراودات بانکی همچنان تحریم بود خود طریف گفت نمیتونیم یه حساب در انگلیس باز کنیم ! بعد هر سه ماه یه بار ،باید کدخداتون دوباره امضاش میکرد که اینبار اخر زد زیرش ! بعد تو تنفس سه ساله رو از کجای دلت بیرون اوردی؟! در ضمن هنوز برجام بود که از اذر سال قبل دلار رفت روی شش هزارتومان!
سه برابر کردن پایه پولی توسط روحانی رو الزایمر هم از حافظه نمیتونه پاک کنه.
United States
برجام برای حکومتیان خوب بود و دلواپسان و کاسبان تحریم اجازه ندادند مردم هم بتوانند طعم شیر آنرا بچشند تازه بازار داشت افت قیمتها را یواش یواش تجربه میکرد و مردم چشم انتظار حرکت بعدی برجام که دوستی با همه همسایگان بود را انتظار میکشبدند که موشکها هوا شد دلواپسان و کاسبان تحریم شدیدا دست بکار شدند و کان برجام را برای همه تلخ کردند
Iran, Islamic Republic of
میشه بگی چطوری بازار داشت افت قیمت رو تجربه میکرد؟؟؟! خود دولت با اون امارهایی که از سر کوچه اش میداد تورم تا هشت درصد بود.یعنی کمتر نشد که هیچ همینطوری داشت بالا میرفت!
Iran, Islamic Republic of
با مسقر شدن شرکتهای مادر (((همانهایی که شما داد میزدید شرکت فلانی هم که از کشور خارج شد))در کشور و عرضه مستقیم بدون واسطه و دلال و رانت خوار قیمتها بسیار داشت رو پایین حرکت میکرد هر روز هیت بلند پایه اقتصادی کشورهای صاحب اقتصاد به ایران ورود میکردند و قرار دادهای خوبی را هم منعقد میکردند افسوس که دلواپسان دیدن دارد سرشان کلاه میرود و شروع به موشک پرانی و بد نشان دادند اوضاع کردند !!!!!!!!!!!!!!!!و امریکا را وادار کردند که بکطرفه از برچام خارج شود!!!!!!!!!!!! .
Iran, Islamic Republic of
🤔عزیز جان! شرکت مادر=پژوی فرانسه منظورته ! اونکه قیمتهای پیشنهادی محصولاتش همونوقت بالای قدرت خرید حتی طبقه متوسط بود،چه برسه به مردم عادی ! بقیه قراردادش هم محرمانه بود...
United States
نه قربانت شوم پژو و رنو را نمی‌گویم بسیاری از شرکتها الان آمادگی کرده بودند و بسیاری هم نفر فرستاده بودند و شروع بکار کرده بودند در رابطه با تجهیز ات مختلف از ابزار دقیق گرفته تا بخش ساختمان و خطوط انتقال نیرو و تجهیزات فرودگاهی برای نمونه شرکت هایوکی ژاپن یک کارمند خانم خود. را در لاله زار مستقر کرده بود و بدون واسطه اجناس خود را میفروخت جنسی که ما در بازار با واسطه تهیه میکردیم یک میلیون۶۰۰ هزار تومان ایشان میفروخت ۵۰۰هزار تومان این وسط رانتخوار و دلال جمع شده بود و ایشان مستقیم با گارانتی داشت اجناسش را واگذار میکرد با یک سوم قیمت بازار حالا شما این یک مورد را گسترش د دهید به همه شرکتها
Indonesia
میشه بفرمائیر رقیقا کدام موشک هوا شد که امریکائی ها نگذاشتند شیرینی برجام بچشی؟
Iran, Islamic Republic of
چون دانی و پرسی سوالات خطاست
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
عارف
United Kingdom
بله از موشک به پوشک رسیدید.این راحتی نوش جونت باد اما حق ندارید امثال شما که دفاع میکند از این وضعیت رفاه و آسایش که برای شما آورده شد گله و شکایت بکنید تو همون حستون بمونید.
Iran, Islamic Republic of
تاکی بااین حرفا میخواهیدسرتونو توبرف نگه دارید؟
Iran, Islamic Republic of
نمیدانم چرا این مادر مرده برجام را همش دوست دارید بزک کنید ؟!
من که خسته نمیشم. هر روز یک بزک جدید میبینم و به اطلاعات من در مورد کدخدا دوستان و غافلین عمدی و سهوی اضافه میشود. شماها چطور از این همه بزک کردن خسته نمیشین ؟ خودتون رو زدید به خواب ؟ خواب بعضی وقتها خیلی خوبه . آدم درگیر جواب دادن نمیشه.
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
این هم عاقبت کسانی که خود را ژنرال می دانستند و دیگران را گروهبان و وضع موجود هم عاقبت ملتی که بارها به دنبال سراب به آنها رای می‌دهد ولی از تجربه‌های گذشته عبرت نمی‌گیرد.
Denmark
شما ها همیشه گروه بان هستید و خواهید بود، حتی اگر ژنرالها بنا بر شانتاژ گروهبانها اشتباه کرده باشند، باز هم شما گروهبان و آنها ژنرال می مانند.
Iran, Islamic Republic of
قربون اون روراستیت برم .احسنت.ما هم میگیم شماها مثل اعراب جاهلی ُقبیله تون براتون مهمه نه کارایی هر کس برای رفع نیازهای مردم.
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام، دوست عزیز همین تکبر و خودبزرگ بینی باعث رویگردانی مردم از شماست. پذیرفتن اشتباه، انسان را به تعالی می‌رساند و باعث کوچک شدن نمی‌شود. اگر به جای تکبر و نسبت دادن القاب زشت به منتقدین برجام و نپذیرفتن نظرات دیگران به نصایح توجه می‌شد، ملت اکنون واقعاً مانند امیرکبیر به آنها نگاه می‌کرد.
حامد
...
علی
Switzerland
جالبه که تا این حد طرفدار روس ها هستید که حتی حاضر شدید یک تیکه را سانسور کنید مبادا از روس ها بد گفته باشید. اونجایی که لاوروف به ظریف میگوید شاید تو اختیار مذاکره نداری و داری وقتمان را تلف میکنی. بعد ظریف ناراحت میشود و داشته جلسه را ترک میکرده که جان کری میره طرفش و ادامه ماجرا که نوشتید. شما کاملا عامدانه این تیکه را حذف کردید. چون تمام قسمت های قبل و بعدش را اوردید؟؟ وقتی میگم رسانه بسیار بسیار سطحی و غیر حرفه ای هستید درست میگویم.
Iran, Islamic Republic of
ناز نفست
Iran, Islamic Republic of
بحث اقازاده ها و اموال در امريكا بود كه طاق زدند
Iran, Islamic Republic of
ظريف خيلي مدعي است چرا گفتگوي ديپلماسي با افغانستان و ساير كشورهاي همسايه در رابط با حق ابه ايران نمي كنه .اونجا اقا زاده نيست
Iran, Islamic Republic of
تا یادم میاد ظریف در راه اتریش ونروژ بود!افغانستان روی کره ماه است ! نمیتونست سرک بکشه!
Iran, Islamic Republic of
گرين كارت افغا نستان طالب نداره
150 میلیارد دلار پول برگشت به ایران انقد برجام رو نکوبید. نشانه مومن انصاف و میانه رویه نه سفسطه و ....
Iran, Islamic Republic of
كجا رفت .حواله رسيد ان كه رفت خزانه كجاست . نه جانم از مبداگم شد رفت جيب اقا زاد ها
Iran, Islamic Republic of
حتی خود دولت هم مدعی نیست که این پول برگشته ! تو میگی؟! سیف همون ماه اول بعد از امضای برجام اومد گفت کلا سه میلیارد دلار بوده است.سرچ کن جانم! در بلبشوی اوضاع ُهمه چی یادت رفته.
Iran, Islamic Republic of
خوب اون پول کجا رفته ؟!‌دولت مدعی شفافیت ودانستن حق مردم است !‌چرا ریز خرج کردنش رو نمیگه ؟!‌البته این پول هرگز به ایران برنگشت چون تحریمهای بانکی هرگز برداشته نشد.
Iran, Islamic Republic of
جدیدا حرف ها و خاطرات آمریکایی ها مثل کری و وندی خانم برایتان جذاب شده و زحمت ترجمه و نقل قول کردنش را می کشید!
خداوند اجر نیتان را بدهد که به فرموده رهبری پشت دولت را خالی که نه ویران می نمایید
علوی
Iran, Islamic Republic of
...
عابر پیاده
عزیز من توجه داشته باش که کری برای مخاطبان آمریکایی خاطراتش را نوشته و باید سعی کند برای آنها توجیه کند که امتیازاتی که داده امتیازات مفیدی نبوده. یعنی شما توقع دارید کری در کتابی که برای مخاطبان آمریکایی نوشته اقرار بکنه که امتیازات مهمی به ایران داده؟

برای قضاوت درباره اهمیت داده ها و گرفته های برجام نمیتوان به خاطرات کری و ظریف اعتماد کرد باید از راههای بهتری استفاده بشه.
Iran, Islamic Republic of
کاری نداره.ظریف وعراقچی بیان بگن شرمن وجان کری دروغ میگن ُاینطوری نبوده.
Iran, Islamic Republic of
سلطان گرين كارت
Iran, Islamic Republic of
سر نخ دفاتر دادن اقامت در اروپا و امريكا و ساير كشورها كجاست
شاهکار
Iran, Islamic Republic of
...
همین توافق به نظر شما بی اهمیت باعث شد این همه گشایش در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد شود .اجماع جهانی علیه ایران شکسته شد وحالا که فقط با خود آمریکا طرفیم نه با کل دنیا.
Iran, Islamic Republic of
...
کدوم گشایش رو می فرمایید که ما بی خبریم ازش بزرگوار؟؟
اجماع جهانی دیگه چیه؟؟
مگه توافق هسته ای یه توافقی نبود که توی شورای امنیت سازمان ملل ثبت شدپس این توافق اگه سر و ته داشت یک کشور به خودش اجازه نمی داد یک طرفه ازش خارج شه و هیچ کس هم نتونه یقشو بگیره (اجماع جهانی)
موشکهایی هم که میفرمایید اگه این قدرت موشکی نبود که اصلا با ما مذاکره نمی کردند(به اذعان آقای ظریف که گفت قدرت موشکی ما به مذاکره کننده های ما قوت قلب می داد.
مطلب بعدی اینکه آقای ظریف خودشون اعلام کردند که ما نتونستینم خط قرمزهای نظام رو حفظ کنیم و خیلی از جاها بندو آب دادیم و اگه نبود توصیه های مکرر رهبری ممکن بود امتیازات خیلی بیشتری بدیم و وضع از اینی هم که هست خیلی بدتر بشه
بعدش آقای روحانی وقتی که قافیه رو باخته دیدند گفتند که ما آمریکا رو در سطح جهان بی آبرو کردیم و دم رهبر گررم که همیشه با حرف های بجا و منطقیش جیگر آدمو حال میاره گفتن که مگه ما این همه هزینه کردیم و این همه مذاکره کردیم که که آمریکا رو بی آبرو کنیم؟امریکا از اول بی آبرو بوده (قابل توجه اونایی که دلشونو به آمریکا خوش کردند آمریکا همونیه که هواپیمای مسافری ایرانو رو هوا زد و جنایتهایی مشابه که برای همه عیانه.
متأسفم برای اونایی که خودشونو به خواب زدن و فکر میکنند آمریکا دلش به حال ایران می سوزه و خیرخواه ملت ایرانه)
و در آخر کلامی از امیرمومنان امام علی (ع) که می فرمایند مردمی که با صدا و نوای رهبرشون از خواب غفلت بیدار نشوند زیر چکمه های دشمنانشدن بیدار می شوند..
عاقلان دانند..
Iran, Islamic Republic of
جدای از انتقاداتی که به تیم مذاکره کننده وارد هست؛ خواندن خاطرات کارگزاران و دیپلماتهای شیطان بزرگ بسیار بهتر چهره آنها را معرفی می کند و برای همه عبرت آموز است.

امیدوارم بزک کنندگان آمریکا و برجام هم از این خاطرات درس دشمن شناسی بگیرند.
آونایی که به که شرایط رکود اقتصادی دوره قبلی رو دیدن و باز به همین آقا رأی دادن همین آقا لایق و برازنده اونهاست..
از ماست که بر ماست..
Spain
قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری. شما دوستان جهان نیوزی متاسفانه به خاطر گرایشات گروهی اتان مشمول آیه مشهور قران شده اید وگرنه می دانید که هم رهبری و هم ملت از تلاشهای این فرزند ملت به قول رهبری رضایت دارند اما شما ....؟
Spain
من نه سردارم و نه سرهنگ حداکثر یک بسیجی ساده ام . از اونا که حاج کاظم در کنارش داشت.(فیلم آزانس شیشه ای) اما معتقدم که برخی از به ظاهر دوستان و در باطن ستون پنجمی ها مثل زمان جنگ توی سایتها سعی می کنند که مردم را به مسوولین بدبین کنند و اصلا هم براشون مهم نیست که رهبری فرمودند که جدول دشمن را حل نکنید و مردم را به مسوولین بدبین نکنید.
Germany
هرگز یک ایرانی را تهدید نکن هم از لاف های گزاف است که در وزارتخارجه چهل سال است توسط سفرا در خارج زده می شود . کار روتین وزارتخارجه در ملاقاتها با خارجی ها لاف زدن و گزارش به مرکز است . 20 سال مترجم این ها در خارج از کشور بودم و متاسفانه دروغ زیاد میگن
Iran, Islamic Republic of
.....
United States
...
نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا