پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۴
با بیان اینکه «توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست»

دهقان: اگر سوریه برای مقابله با آمریکا کمک بخواهد، ایران آماده است

يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب: 639461
مشاور فرماندهی کل قوای ایران در امور صنایع نظامی با بیان اینکه توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست، از آمادگی ایران برای کمک به یمن خبر داد و گفت اگر سوریه برای مقابله با آمریکا در شرق خاک خود کمک بخواهد، ایران حمایت می‌کند.
آمادگی ایران برای مقابله با آمریکا در سوریه
به گزارش جهان نيوز، سرتیپ «حسین دهقان»، مشاور فرماندهی کل قوای جمهوری اسلامی ایران در امور صنایع دفاعی در گفت‌وگویی با شبکه خبری «روسیا الیوم» توان موشکی را غیرقابل مذاکره دانست و اعلام کرد آمریکا و رژیم صهیونیستی مستقیما با ایران وارد جنگ نخواهند شد و عربستان نیز توان چنین کاری را ندارد.

وزیر دفاع پیشین جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «یمنی‌ها مردم مظلومی هستند» گفت چطور عربستان که مشغول بمباران مردم یمن است می‌تواند از هر کشوری سلاح بخرد اما اگر یمنی‌ها از خود دفاع کنند یا به آنها کمکی شود، این امر محکوم می‌شود؟

بخش‌هایی از این مصاحبه امروز یکشنبه منتشر شد. وبگاه خبری شبکه روسیا الیوم نوشت که قرار است مصاحبه کامل، بزودی منتشر شود.


 
توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست

دهقان گفت: توان موشکی ما غیرقابل مذاکره است؛ چون موضوع بودن یا نبودن است. مسئله اقتدار، شرف، استقلال و اعتماد ملی است و نمی‌توان درباره آن مذاکره کرد. اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند درباره آن با ما مذاکره کنند، خیلی خوش‌بین هستند و حساب‌وکتابشان اشتباه است. ما درباره سامانه‌های موشکی خود تحت هیچ شرایطی مذاکره نمی‌کنیم.

سردار دهقان توضیح داد: ما قادریم بر حسب تهدیدهای کنونی، طی مدت زمان خیلی کوتاه، موشک‌های خود را توسعه دهیم. توانمندی موشکی ما برای مقابله کافی است اما اگر تهدیدها تغییر کند و نیازی برای پاسخ به تهدیدها پیش آید، هیچ مانعی بر سر افزایش بُرد موشک‌هایمان نیست.

آمریکا و اسرائیل وارد جنگ نظامی مستقیم با ایران نمی‌شوند

دهقان با بیان اینکه «آمریکا، اسرائیل و عربستان، فتنه بزرگی را در منطقه هدایت می‌کنند»، تأکید کرد که این کشورها توان ورود به جنگ مستقیم با ایران را ندارند و توضیح داد: فکر نمی‌کنیم که آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها وارد جنگ مستقیم با ایران بشوند اما ممکن است به بهانه‌هایی عملیات‌هایی نظامی علیه متحدان ما در سوریه یا عراق انجام دهند. هر تصمیمی بهایی خواهد داشت اما عربستان کشوری مستقل نیست. نمی‌تواند خودش در سطح منطقه تصمیم بگیرد. عربستان توان سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی بزرگی هم ندارد که علیه ایران وارد جنگ شود. 

ایران آماده کمک به یمن است اگر یمن درخواست کند

مشاور فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالاتی درباره یمن نیز با بیان اینکه «مردم یمن مردمی مظلومند که هدف تجاوز قرار گرفته‌اند» گفت:‌ اگر یمنی‌ها کمک بخواهند، ما در ایران کمک خواهیم کرد. چرا نکنیم؟ آنها مردمی مظلومند که هدف تجاوز قرار گرفته‌اند و چیزی [برای دفاع از خود] ندارند. آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که یمنی‌ها باید دست تسلیم بالا ببرند و به عربستان سلام کنند، آنگاه مردم خوبی خواهند بود. یمنی‌ها با آنچه دارند، در حال دفاع از خودشان هستند و می‌توانند از هر کس که باشد کمک دریافت کنند و اگر از ما هم بخواهند به آنان کمک خواهیم کرد.

دهقان درباره پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این کمک‌ها می‌تواند نظامی هم باشد گفت: هر چه نیاز داشته باشند، به آنان می‌توانیم بدهیم... البته [می‌دانید] ما حضور نظامی در یمن نداریم و نخواهیم داشت. 

دهقان توضیح داد: یمنی‌ها به شکل طبیعی در حال دفاع از خود هستند و برای همین، به کمک‌هایی دست خواهند یافت، از هر جایی و طبیعی است که کسی بخواهد حمایتشان کند، حمایت خواهد کرد. اما اینکه بگوییم حوثی‌ها حق دریافت کمک از کسی ندارند، ظلمی جائرانه است. چطور عربستان از هر کشوری که بخواهد، می‌تواند سلاح بخرد و هر جنایتی را مرتکب شود؛ از بمباران عروسی و مجلس عزا گرفته تا بمباران بیمارستان و اتوبوس کودکان. عربستان دارد غیرنظامی‌ها را می‌کشد و بر آن فشار اقتصادی وارد می‌کند. چطور می‌توان چنین اجازه‌ای [به آن] داد؟ در حالی که اگر یمنی‌ها از خودشان دفاع کنند و کسی به آنها کمک کند، محکوم می‌شوند. این چه منطقی است؟

او در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات اخیر در بصره عراق و آتش‌زدن کنسولگری ایران گفت: می‌خواهند بگویند مردم بصره که شیعه هستند، علیه ایران قیام کرده‌اند. بگذارید کمی شفاف باشم. عربستان می‌خواهد بگوید، اگر دولتی نزدیک به ایران می‌خواهید، نتیجه این می‌شود که در بصره شد. می خواهد بگوید مردم عراق مخالف ایران هستند.
وزیر دفاع پیشین افزود: ما در ایران برای تشکیل دولتی معین در عراق تلاش نمی‌کنیم. مردم عراق صاحب اختیارند. عراق پارلمان دارد، ائتلاف و فراکسیون برای انتخاب دولت دارند. چرا آمریکا و عربستان در تشکیل دولت عراق دخالت می‌کنند؟ آنها باید جریان‌های سیاسی عراق را به حال خود بگذارند تا خودشان تصمیم بگیرند.

مشاور فرماندهی کل قوای جمهوری اسلامی ایران وجود هرگونه پایگاه نظامی متعلق به ایران در عراق و کارخانه سلاح در سوریه را رد کرد و گفت «خیر. نداریم. این درست نیست. ما در سوریه سلاح نمی‌سازیم». 

در خصوص وضعیت استان ادلب سوریه، به گفته دهقان، «نباید تروریست‌ها به حال خودشان رها شوند و از جایی به جایی دیگر تردد کنند. باید آنان را نابود کرد. باید با تروریست‌ها در آنجا مقابله کرد و آنها را از بین برد. آنها هر کجا بروند، امنیت را نابود می‌کنند لذا باید آنان را از صف معارضانی که تروریسم را تأیید نمی‌کنند، جدا کرد». 

دهقان با بیان اینکه آمریکا باید از سوریه خارج شود، چون به دعوت دولت سوریه به این کشور نیامده، تصریح کرد که «اگر دولت سوریه و مردم سوریه بخواهند با آمریکا در شرق فرات مقابله کنند و کمکی از ایران بخواهند، ایران آمادگی دارد که در این مقابله، از سوریه حمایت نظامی کند». 

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
...
United States
چنین مردانم آرزوست.
Iran, Islamic Republic of
آفرین
همین طور قاطعانه
Iran, Islamic Republic of
ایران ابرقدرتی است برای دفاع از مظلومان همه دنیا چه برسه به سوریه که بقل دستمونه ایران مرکز فرمانروایی عدالت در دنیا میشه بزودی و مرکز دفاع از مضلومان دنیا و مستضعفین دنیا که زیره سلطه سپاه شیطان رفته اند