کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اجرای بی سر و صدای«معامله قرن»

18 شهريور 1397 ساعت 15:27

یک سایت خبری فرانسوی از اجرای بی سر و صدای طرح سازش آمریکایی موسوم به "معامله قرن" خبر داد که هدف از آن از بین بردن مسئله فلسطین است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، سایت فرانسوی "مدیا پارت" در تحلیلی نوشت: با وجود تاخیر دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اعلام طرح مبهم معامله قرن، اما این دولت عملا اجرای برخی مفاد آن را از طریق انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر قدس و قطع حمایت مالی از آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل ویژه رسیدگی به پناهندگان فلسطینی (آنروا) آغاز کرده است.

به نوشته مدیا پارلت، قرار بود که بر اساس اعلام آمریکا، جرد کوشنر داماد و مشاور اشد ترامپ و جیسون گرینبلات فرستاده ویژه ترامپ معامله قرن را در 40 صفحه اوایل ماه جاری میلادی اعلام کنند، اما این امر صورت نگرفت.

با وجود نزدیک شدن به نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در هجدهم ماه جاری میلادی و سپس برگزاری انتخابات کنگره در ششم ماه نوامبر آینده، اما کسی پیش بینی نمی کند که این طرح پیش از پایان انتخابات میان دوره ای کنگره اعلام شود.
مدیا پارت این سوال را مطرح کرد که چرا دولت رئیس جمهور آمریکا بر ارائه طرح صلحی اصرار دارد که رد خواهد شد و از رضایت همه طرف ها برخوردار نخواهد بود؟

نخستین گام
رژیم اسرائیل از سال ها پیش در سیاست شهرک سازی خود با بلعیدن اراضی فلسطینی ها گام برمی دارد که متناسب با رویکرد ترامپ است که سفارت آمریکا از تل آویو را به قدس به عنوان اولین گام در اجرای معامله قرن منتقل کرد.این گام نشان می دهد که سیاست دولت کنونی آمریکا بر پایه سه اصل "نه وجود طرح، نه وجود مذاکرات بلکه اقدامات عملی" استوار است.

وضعیت قدس و حق بازگشت پناهندگان فلسطینی و نیز مرزها و شهرک ها بیشترین مسائل دشوار مطرح از زمان مذاکرات اسلو در سال 1993 میلادی بوده است.
عملا، ترامپ و تیم او تلاش می کند که این پرونده های دشوار را از میز مذاکرات یکی پس از دیگری خارج کرده و آن را به واقعیت های تحمیلی تبدیل کند.

در همین زمینه، آرون دیوید میلر نویسنده و مذاکره کننده کهنه کار آمریکایی به سایت مدیا پارت گفت: دولت کنونی برای باز تعریف در سیاست آمریکا در قبال فلسطینی ها و اسرائیلی ها تلاش می کند که 25 سال اخیر چنین روندی را به خود ندیده است. این بازتعریف باعث خواهد شد که دولت های آتی آمریکا نیز در عقب نشینی از این سیاست با وضعیت دشواری روبرو شوند.

گام دوم
بر اساس این گزارش، بعد از پایان مشخص کردن وضعیت قدس با به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و فشار به فلسطینی ها تحت تاثیر عربستان و اردن برای پذیرش روستای ابودیس به عنوان پایتخت احتمالی کشور فلسطینی آینده، واشنگتن وارد دومین گام مربوط به پناهندگان فلسطینی شد و اخیرا اعلام کرد که حمایت مالی از آژانس آنروا را متوقف می کند. کاخ سفید تاکید کرد که دیگر نمی خواهد درباره این مسئله صحبت کند.

به نظر می رسد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل به دولت آمریکا گفته است که کمک مالی 350 میلیون دلاری سالیانه خود به آنروا را که یک سوم بودجه آن به شمار می رود، متوقف کند.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا توقف کامل حمایت مالی از آنروا را نپذیرفت که با اعتراض کوشنر روبرو شد. وی گفت که توقف حمایت مالی در راستای "طرح او" (کوشنر) است و گزینه ای عقلانی در چشم انداز سیاست آمریکا به شمار نمی رود.یک دیپلمات فلسطینی شاغل در اروپا گفت که دولت آمریکا تلاش می کند که ما را به زور به میز مذاکره بکشاند، زیرا درک کرده است که حمایتی که طرف کشورهای عربی داشت، درحال فروپاشی است.

گرینبلات: آمریکا طرح برخلاف منافع امنیتی اسرائیل نمی دهد
فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه گفته است آمریکا هیچ طرح سازشی بر خلاف منافع امنیتی اسرائیل ارائه نمی هد.

روزنامه صهیونیستی "اسرائیل الیوم" به نقل از جیسون گرینبلات نوشت: هیچ طرحی مغایر با منافع امنیتی اسرائیل ارائه نخواهیم کرد، زیرا اسرائیل برای ما بسیار مهم است و دولت آمریکا به منافع امنیتی اسرائیل متعهد است.

وی گفت: هرگونه طرح سازشی با فلسطینی ها براساس این منافع و طرح سازش ویژه ای خواهد بود که ترامپ ارائه خواهد کرد. این طرح ضامن حل درگیری تاریخی بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها است.


کد مطلب: 639424

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/639424/اجرای-بی-سر-صدای-معامله-قرن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com